2017-01-10, 22:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Veckans brott den 17 januari.

I nästa veckas program av Veckans brott kommer mordet på fru af Forselles att tas upp.

Skall bl.a. handla om polisens hemliga vittne.

Kommer att bli intressant.
Citera
2017-01-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I nästa veckas program av Veckans brott kommer mordet på fru af Forselles att tas upp.

Skall bl.a. handla om polisens hemliga vittne.

Kommer att bli intressant.

Igen? Har inte media mjölkat färdigt det här fallet i Veckans brott mm, var ju en special om fallet i Expressen förra året också om jag inte missminner mig..
Citera
2017-01-11, 16:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet återigen i Veckans brott.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Igen? Har inte media mjölkat färdigt det här fallet i Veckans brott mm, var ju en special om fallet i Expressen förra året också om jag inte missminner mig..

Man tycker det men i gårdagens program i slutet togs detta upp med några smakprov från vad som skulle komma.

Tydligen är något kvinnligt hemligt vittne.

Måste vara fler än jag som uppmärksammade detta.
Citera
2017-01-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man tycker det men i gårdagens program i slutet togs detta upp med några smakprov från vad som skulle komma.

Tydligen är något kvinnligt hemligt vittne.

Måste vara fler än jag som uppmärksammade detta.

Fast frågan är hur nytt och viktigt vittnet var, knappast vittne till händelsen. Kanske har de ont om fall?
Citera
2017-01-11, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
I nästa veckas program.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Fast frågan är hur nytt och viktigt vittnet var, knappast vittne till händelsen. Kanske har de ont om fall?

Kan knappast vara att programmet inte har några fall. Det finns ju mängder att ta upp.

Samma sak gjorde Veckans brott med det officiellt ouppklarade mordet på Axel Andersson i Stöcksjö 1966 förra året. Först var det ett program och kort därefter ytterligare ett där man då intervjuade BO yngste son.

Nej det kan knappast vara ett vittne till själva händelsen. Tyckte det verkade mera vara någon kvinna som hade varit nära bekant med denne omtalade läkare. Tyvärr gick allt så fort så vi får se i nästa veckas program vad det exakt handlar om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-11 kl. 17:18.
Citera
2017-01-11, 22:20
Medlem
Mycket intressant fall och givande läsning av alla skribenter i tråden.
Jag ser fram mot nästa veckans Brott och det kvinnliga vittnet, borde vara i från 60 år och uppåt.

Resväskan och tejpen beskrivs som väldigt speciella i informationen kring brottet.
Väskan kan jag förstå av beskrivningen men vad är det som är så speciellt med den 37 mm breda bruna tejpen- vad gjorde den så unik?
Citera
2017-01-12, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den chokladbruna tejpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Enannorlundatanke
Mycket intressant fall och givande läsning av alla skribenter i tråden.
Jag ser fram mot nästa veckans Brott och det kvinnliga vittnet, borde vara i från 60 år och uppåt.

Resväskan och tejpen beskrivs som väldigt speciella i informationen kring brottet.
Väskan kan jag förstå av beskrivningen men vad är det som är så speciellt med den 37 mm breda bruna tejpen- vad gjorde den så unik?

Många duktiga "grävare" i den här tråden.

Mordet på fru af Forselles begicks för 47½ år sedan. Det kvinnliga vittnet bör därför vara i slutet av sina 60 eller i början av sina 70.

Vet inte exakt vad det var som gjorde den chokladbruna 37 mm tejpen så unik. Kanske var det ett ovanligt märke? Kanske gick den inte att köpa den längre?
Citera
2017-01-14, 08:01
Medlem
Ulla, 77 hjälper GW med koffertmordet.

Här kommer delar av artikeln i dagens Expressen, de delar som beskriver brottet har jag utelämnat - forumtråden har mer detaljer är tidningen

Expressen 170114.

Mystiska mordgåtan; Grevinnan hittades styckad i havet
Nästa vecka tar SVT:s Veckans brott upp mordet på den prostituerade grevinnan Margareta af Forselles som hittades styckmördad i en koffert på havet. Nu träder Ulla Björkman , 77, fram och berättar om sin tidigare relation till den tidigare misstänkte läkaren.
"Han sa att han kunde göra det perfekta brottet utan att bli upptäckt, säger Ulla Björkman".
Ulla Björkman - mamma till schlagergeneralen Christer Björkman och som ung kallad roulettedrottningen eftersom hon drev flera roulettekrogar - hördes först talas om mordet genom en vän som läst om det i en tidning. Det var 1967 som hon träffade en man som var läkare och de inledde ett förhållande.

Det perfekta mordet
Förhållandet pågick under ett år och paret tillbringad ene sommar ihop. Läkaren seglade och det var under en segeltur som han berättade något för Ulla Björkman som senare skulle få stor betydelse.
"Han sa att han kunde göra det perfekta brottet utan att bli upptäckt, säger Ulla Björkman".
Han berättade för mig hur han skulle göra. Hur han skulle tömma kroppen på blod, stycka kroppen och vira in den i en tidning och sedan i en Domuskasse. Sedan skulle den läggas i en resväska och sänkas ned i havet, berättar Ulla Björkman och fortsätter.

Olika tortyrredskap
"Han berättade också om olika tortyrredskap. Det var lite kusligt, det var det ju. Man kan ju ha trevligare saker att tala om." Efter en tid kom Ulla Björkman på att det fanns likheter mellan mordet i tidningen och "det perfekta mordet" som läkarpojkvännen berättat om.
"Då blev jag väldigt rädd. När polisen kom närmre och närmre honom verkade han förstå att det började brännas. Han ringde mig en gång efter att vi slutat träffas, troligtvis för att kolla om jag hade sagt något till polisen. Jag skaffade faktiskt en pistol för att jag var så rädd".

Ulla tipsade polisen
Ulla hörde av sig till polisen flera gånger för att berätta om läkaren. De avrådde mig från att fortsätta tipsa om det, säger Ulla Björkman. Leif GW Persson berättar att han känner till Ullas vittnesuppgifter sedan tidigare. "Uppgifterna var inte nya för mig men nya för många andra kanske"
Polisen la nog inte jättestor vikt vid de här händelserna säger Leif GW Persson Läkaren blev senare , tillsammans med en annan läkare, huvudmisstänkt gärningsman i utredningen kring koffertmordet.

Ingen har dömts
Läkaren dog på 70-talet och ingen har någonsin dömts för det mystiska mordet. Det kunde aldrig bevisas vem som utfört styckningen eller vem som orsakat kvinnans död. Rättsläkarens slutsats var att Margareta af Forselles hade dött av kvävning, men det kunde aldrig fastslås om det hänt av en olyckshändelse, om det orsakats av strypsex eller skett på något annat sätt.
Citera
2017-01-14, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ulla - det hemliga vittnet.

Tack för den här intressanta informationen Enannorlundatanke.

Så det är alltså den här kvinnan Ulla som är det hemliga vittnet och som kommer att medverka i nästa program av Veckans brott.

Skall bli intressant att själv höra henne berätta om sin tid tillsammans med denne läkare.
Citera
2017-01-14, 14:56
Medlem
I Sveriges Adelskalender 1920 står af Forselles som ‘Adl. Ätten No. 2018’ så grevinna kan hon inte ha varit. Förhoppningsvis är de andra uppgifterna i artikeln mer tillförlitliga.
Citera
2017-01-14, 19:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Artikel i Expressen idag. Vittnet är schlagerartisten Christer Björkmans mamma Ulla! 77 år.

http://www.expressen.se/gt/ulla-77-hjalper-gw-med-mystiska-styckmordet/
Citera
2017-01-14, 20:17
Medlem
BHBs avatar
Även G-P tar upp detta:

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/leif-gw-tar-upp-styckmordet-p%C3%A5-margareta-1.4116690

// BHB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in