2016-12-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag undrar vilken smitta de 3000 afghanerna förde med sej som gjorde att de inte släpptes in från Grekland till Bulgarien?
De upploppade dessutom för att de inte fick sprida vidare smittan.
Vad kan det vara?
Böldpest?
Lungpest?
Smittkoppor?
TBC?
Difteri?

(FB) Migranter ställer till med massiv upplopp i Bulgarian. - Vill ta sig viadre norrut.

Sjukdomen våldtäkt på småpojkar. https://www.youtube.com/watch?v=XYzv4ZOwbxo&app=desktop från ca 4 minuter in.
Citera
2016-12-21, 20:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Sjukdomen våldtäkt på småpojkar. https://www.youtube.com/watch?v=XYzv4ZOwbxo&app=desktop från ca 4 minuter in.

Stackars stackars bulgarer - och stackars stackars oss!
Det var en upplysande video.
Jag känner med bulgaren som sa "we are waiting for a savior"
Ja, vem är inte det.
Citera
2016-12-28, 13:49
Medlem
Humor i SDS

"I Sverige var tbc länge en folksjukdom men är numera relativt ovanlig, de senaste åren cirka 600 fall per år

gjordes ingen kontroll för lungtuberkulos med följd att sjukdomstiden förlängdes för patienten och att ytterligare två personer smittades"

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-28/smittade-efter-missad-tbc-diagnos
Citera
2017-01-10, 15:30
Medlem
Salmonella blir nog en riktig hit här skulle jag tro ? Salmonella var förr omgärdat med rätt hårda hygienkrav osv, De som tex arbetade inom livsmedelsindustrin var tvungna att testas för salmonella.

Ett utbrott av salmonella på tex ett äldreboende kan bli katastrofalt, Man hinner inte få medicinerna att ta på en redan åldrig och försvagad kropp,

Men den största risken med invandringsrelaterade sjukdomar är väl att hela samhället drabbas av sk kollektiv rasism ?
Citera
2017-01-10, 20:22
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Salmonella blir nog en riktig hit här skulle jag tro ? Salmonella var förr omgärdat med rätt hårda hygienkrav osv, De som tex arbetade inom livsmedelsindustrin var tvungna att testas för salmonella.

Ett utbrott av salmonella på tex ett äldreboende kan bli katastrofalt, Man hinner inte få medicinerna att ta på en redan åldrig och försvagad kropp,

Men den största risken med invandringsrelaterade sjukdomar är väl att hela samhället drabbas av sk kollektiv rasism ?

Glöm inte amöbadysenteri! Vi var nåra som drabbades i Rumänien. Jag var inte så sjuk men jag har levt i den tron att det bara smittar via vatten.
Men nu kollade jag här:

Smittspridning sker främst via vatten och/eller födoämnen men också direkt via händer och avföringsförorenade föremål.

Sexuell smitta har rapporterats.

Bärarskap kan förekomma under lång tid, och en persons smittsamhet består så länge cystor kan påvisas i avföringen, vilket i obehandlade fall kan vara i månader till år.

Och naturligtvis är de utebajsande tiggarna främst från Rumänien.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/amobainfektion/
Senast redigerad av LaScala 2017-01-10 kl. 20:33.
Citera
2017-01-10, 22:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej. Sverige är i detta avseende unikt, och det finns ingenting positivt i att undvika att nämna problemhärdar vid namn.

Massinvandringen tar hit TBC, HIV och otrevliga skadedjur som löss och kackerlackor. Att mörka det skapar hat och myndighetsförakt. Mörkande leder inte till rättssäkerhet, antirasism och allmänt "we shall overcome". Sverige blir inte Irak för att tidningar berättar sanningen för oss.

Jag är faktisk förvånad att det inte skett något större utbrott av TBC med tanke på hur totalt okontrollerad massinvandringen varit sista årtionden.
Eller så är TBC hotet överdrivet många är vaccinerade ifrån sina hemländer

Löss och kackerlackor har ju ökat enormt det vet ju varenda en som är insatt, att PK medan ännu försöker "mörka" det genom "många Svenska Reser mycket utomlands" är ju bara patetisk..

Än så länge lyckas saneringsfirmorna hålla detta under kontroll.
Citera
2017-01-10, 22:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag är faktisk förvånad att det inte skett något större utbrott av TBC med tanke på hur totalt okontrollerad massinvandringen varit sista årtionden.

Löss och kackerlackor har ju ökat enormt det vet ju varenda en som är insatt, att PK medan ännu försöker "mörka" det genom "många Svenska Reser mycket utomlands" är ju bara patetisk..

Än så länge lyckas saneringsfirmorna hålla detta under kontroll.

Jag tror du drar fel slutsatser. TB kan ligga latent under många år. Det är först om den bryter ut som den är smittsam. De som anländer är relativt unga och i relativt gott hälsomässigt skick. Bär de med sig TB hålls denna sannolikt under kontroll av det egna immunförsvaret. TB kan bryta ut i samband med annan sjukdom, graviditet, immunosupprimerande läkemedel etc.

Enda sättet att upptäcka den är om den asylsökande genomgår en hälsokontroll som även inkluderar en röntgenundersökning. En minoritet - 40 procent - genomgick hälsokontroller för några år sedan. I och med anstormingen 2015 lär det vara en än mindre andel nu. Av de som genomgår hälsokontroller är det långt ifrån alla som screenas för TB med röntgen.

Så vi har nog en hel del oupptäckta fall och det är rätt talande att incidensen (fall per 100 000 invånare) ökat från under fem till över åtta på 15 år.
Citera
2017-01-10, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

TBC är utbrett i Afghanistan/bland afghaner. Så jag tvivlar på att särskilt många är vaccinerade när de kommer hit.
Citera
2017-01-10, 23:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
TBC är utbrett i Afghanistan/bland afghaner. Så jag tvivlar på att särskilt många är vaccinerade när de kommer hit.
En hel del fall av multiresistent tuberculos där också:
http://blogs.plos.org/speakingofmedicine/2016/06/27/ending-tuberculosis-in-afghanistan-working-together-towards-a-common-goal/
Citera
2017-01-11, 07:53
Medlem
Citat:
Glöm inte amöbadysenteri! Vi var nåra som drabbades i Rumänien. Jag var inte så sjuk men jag har levt i den tron att det bara smittar via vatten.

Den är ruggigt smittsam och starkt försvagande hos en redan svag patient, och en epidemi på ett servicehus med äldre patienter kan nog ha ihjäl samtliga inom några dagar - ungefär som med salmonellan (*).

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Nä, det är ju ett galet land, det ju varit krig där av och till sedan 1970-talet och hälsovård har antagligen bara fungerat ytterst marginellt mellan varven. Hos de mera extrema muslimerna är ju vaccinationer ett djävulens påfund tror de påhittat av USA, Allah fixar ändå allting sådant enligt dem, Bättre att tända opium-pipan och att be minst 5 ggr om dagen till pedofil-profeten.. - Ja de resonerar precis som vaccinations motståndarna som det finns en uppsjö webbsidor om tråkigt nog.

TBC smittar inte på en gång, men personer som vistas i samma bostad en längre tid och ligger och hostar blir till slut smittade,

Däremot så ligger zigenarna sämre till för att få TBC eftersom de sover i husvagnar, tält och på gatan, kyla och fukt kan öka risken för sådan smitta. Överhuvudtaget ökar risken med skitiga kläder och skitiga sängkläder mm.

Förr innan antibiotikan fanns så var det mycket knepigt att bota TBC på sjukhus (de kallades sanatorier) En metod gick ut på att få den värst angripna lungan att kollapsa, eller att ta bort den, och den därmed hade bättre chans att läka.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
En hel del fall av multiresistent tuberculos där också:
http://blogs.plos.org/speakingofmedicine/2016/06/27/ending-tuberculosis-in-afghanistan-working-together-towards-a-common-goal/

Ja fast folk bara läser om multiresistenta sjukdomar utan att någonsin ha sett något fall i verkligheten, och tycker väl "att det kan inte vara så farligt" men verkligheten är mycket grymmare än så, alla kan drabbas, det finns ännu så länge bara antibiotika att ta till, Men om den inte tar (är multiresistent) så blir det sepsis (blodförgiftning) efter ett tag, några dagar senare så kommer liemannen. Liken av sådana fall brukar inte se så vackra ut, kan man ju säga .

Åja det kommer nog både nya typer av Hepatiter, Polio, Kolera och Tyfus och Spetälska hit också ska ni se om Frigolit-Reptil-hjärnan Fridolin får som han vill ?
Så kan Sverige ansöka om U-Landsbistånd till oss själva, det är väl målet med detta och ditåt den här politiken lutar ?

(*) Den som tidigare haft salmonella som läkt ut klarar ofta en ny infektion bättre, Risken med alla de här "nya sjukdomarna" i landet blir att det blir tex omöjligt för sjukhusen att tex utföra cancerbehandlingar med cellgift och strålning, transplantationer, eller större kirurgiska ingrepp, eller att tex en förlossning innebär livsfara för både modern och barnet.
Citera
2017-01-11, 09:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den är ruggigt smittsam och starkt försvagande hos en redan svag patient, och en epidemi på ett servicehus med äldre patienter kan nog ha ihjäl samtliga inom några dagar - ungefär som med salmonellan (*).

Nä, det är ju ett galet land, det ju varit krig där av och till sedan 1970-talet och hälsovård har antagligen bara fungerat ytterst marginellt mellan varven. Hos de mera extrema muslimerna är ju vaccinationer ett djävulens påfund tror de påhittat av USA, Allah fixar ändå allting sådant enligt dem, Bättre att tända opium-pipan och att be minst 5 ggr om dagen till pedofil-profeten.. - Ja de resonerar precis som vaccinations motståndarna som det finns en uppsjö webbsidor om tråkigt nog.

TBC smittar inte på en gång, men personer som vistas i samma bostad en längre tid och ligger och hostar blir till slut smittade,

Däremot så ligger zigenarna sämre till för att få TBC eftersom de sover i husvagnar, tält och på gatan, kyla och fukt kan öka risken för sådan smitta. Överhuvudtaget ökar risken med skitiga kläder och skitiga sängkläder mm.

Förr innan antibiotikan fanns så var det mycket knepigt att bota TBC på sjukhus (de kallades sanatorier) En metod gick ut på att få den värst angripna lungan att kollapsa, eller att ta bort den, och den därmed hade bättre chans att läka.

Ja fast folk bara läser om multiresistenta sjukdomar utan att någonsin ha sett något fall i verkligheten, och tycker väl "att det kan inte vara så farligt" men verkligheten är mycket grymmare än så, alla kan drabbas, det finns ännu så länge bara antibiotika att ta till, Men om den inte tar (är multiresistent) så blir det sepsis (blodförgiftning) efter ett tag, några dagar senare så kommer liemannen. Liken av sådana fall brukar inte se så vackra ut, kan man ju säga .

Åja det kommer nog både nya typer av Hepatiter, Polio, Kolera och Tyfus och Spetälska hit också ska ni se om Frigolit-Reptil-hjärnan Fridolin får som han vill ?
Så kan Sverige ansöka om U-Landsbistånd till oss själva, det är väl målet med detta och ditåt den här politiken lutar ?

(*) Den som tidigare haft salmonella som läkt ut klarar ofta en ny infektion bättre, Risken med alla de här "nya sjukdomarna" i landet blir att det blir tex omöjligt för sjukhusen att tex utföra cancerbehandlingar med cellgift och strålning, transplantationer, eller större kirurgiska ingrepp, eller att tex en förlossning innebär livsfara för både modern och barnet.

Tack för informativt svar. Jag tror jag ansluter mej till de här: #jaggårinteut
Citera
2017-01-11, 16:53
Medlem
Citat:
Glöm inte amöbadysenteri! Vi var nåra som drabbades i Rumänien.

Tråkigt att resan blev sådan, men det är sånt som händer, Rumänien är annars ganska fint på sätt och vis, särskilt på försommaren, man får en återkoppling till hur Världen såg ut på 1950-talet ungefär som andra delar av forna ÖstEuropa,
Vi har dock en klimatisk fördel genom att vi har det så kallt på vintrarna, att de flesta smittor inte tar sig fram,

TBC var förr alltid kopplat till trångboddhet, och dålig hygien

Citat:
Tack för informativt svar. Jag tror jag ansluter mej till de här: #jaggårinteut

Låter som en bra ide', ja, jag håller på att fixa fred i MellanÖstern just nu, men först måste jag ta och dricka kaffe ja,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in