2017-01-10, 23:37
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det märkliga var att du fortsatt att vidhålla dina felaktigheter trots att jag påtalade det för dig men det är inget ovanligt bland er bubbelbabblare, det är snarare en regel. Det ovanliga är att du till sist i alla fall medgav dina fel och det ska du ha cred för, det höjer dig över stollar som highbanker m.fl.
Jag skäms så fruktansvärt över att jag tog fel på 6 månader och att jag skrev 30 % i stället för 25 % att jag ska sluta posta i den här tråden i 10 minuter för att straffa mig själv.
2017-01-10, 23:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag skäms så fruktansvärt över att jag tog fel på 6 månader och att jag skrev 30 % i stället för 25 % att jag ska sluta posta i den här tråden i 10 minuter för att straffa mig själv.

Till att börja med bör du förstå att börsen alltid slår upp och ned även i starka uppåtgående trender. Du kan inte hitta någon uppgångsfas i historien som inte haft flera dippar ned. Att därför godtyckligt välja ut en topp och bottennotering är oseriöst.
2017-01-10, 23:44
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag motsäger inte att konjunkturen ingår i att beräkna inflationen vilket inte är samma sak som styrräntan.

Sedan har du skrivit en hel uppsats utan att hänvisa till något ställe där man använder konjunkturen om en egen parameter i att beräkna räntan. Det var en till synes enkel uppgift men du ger dig på en massa personangrepp istället för att bevisa vad du hävdar.
Jag har nu otaliga gånger visat på vilket sätt det du skrev är objektivt fel, du är som sagt faktaresistent och egodriven och försöker gång på gång låtsas som att du skrev någonting annat än det du skrev.

"Du skrev: "Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan". Bilden är ett av alla exempel från Riksbanken, Ekonomifakta mfl källor som tydligt visar att du har fel, oavsett om du har förmåga att förstå det eller ej. Eller tror du bara att slutvärden ingår i en beräkning? Varför tror du att Riksbanken uttryckligen bland annat skriver följande i källan som du själv angav (men omöjligt kan ha läst igenom innan du postade):

"Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen"

och:

"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...t-rantebeslut/

Tror du att det är för att de inte använder konjunkturutvecklingen i deras beräkningar?

Jag kan förklara det ännu tydligare än vad riksbanken gör i källhänvisningen här ovanför, du vet banken som säger raka motsatsen till det du säger om deras beräkningar, även om du vägrar erkänna ditt fel vilket är extremt patetiskt och tyder på att du är extremt emotionellt omogen. Precis som riksbanken själva säger och till och med visar i bilden som du som nog den enda personen i världen inte lyckades förstå, så är konjunkturberäkningar en del av beräkningarna som ligger till grund för att besluta om styrräntan. Att de beräkningarna leder fram till olika värden som man i nästa steg använder sig av, så som tex inflationen, innebär inte att konjunkturberäkningarna inte är en viktig del av beräkningarna för styrräntan, förstår du verkligen inte det, trots att Riksbanken uttryckligen skriver det i källhänvisningen du själv angav? I så fall så är du nog inte värd mer av min tid. Det är väldigt basal matematik och dessutom har du nu ett antal källor där det uttryckligen står. Sluta vara faktaresistent, du beter dig som ett obstinat, lågbegåvat och okunnigt barn, men det är väl i verkligheten högst sannolikt det man sitter här och "diskuterar" med via nätet, någon fjortis i en källare hemma hos mamma och pappa.
2017-01-10, 23:44
Medlem
Scherings avatar
Jag tror att det finns en del skillnader i personlighet här som orsakar diskussion. Några är lite mer, ska vi säga fria i tanken medan några lägger stor vikt vid detaljer.
https://www.youtube.com/watch?v=5nbeatfrtZ8

I fortsättningen är det dock önskvärt att alla är mer noggranna. Endast om vi alla är tillräckligt noggranna så kommer vi att kunna nå konsensus kring om vi har en bostadsbubbla eller inte. När vi har löst den här gåtan så kan vi alla antingen köpa eller sälja bostadsrätter och tjäna pengar.

Alpha kanske kan börja med att analysera det där blogginlägget som jag postade igår?
Senast redigerad av Schering 2017-01-10 kl. 23:50.
2017-01-10, 23:46
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Hur definieras bostadsbrist?
2017-01-10, 23:51
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Till att börja med bör du förstå att börsen alltid slår upp och ned även i starka uppåtgående trender. Du kan inte hitta någon uppgångsfas i historien som inte haft flera dippar ned. Att därför godtyckligt välja ut en topp och bottennotering är oseriöst.
Nej, det är inte oseriöst, eftersom diskussionen du ryckte de 30 procenten ur sitt sammanhang ur gällde vad som händer om räntan sticker iväg uppåt och man samtidigt har en dipp på börsen om man, som du och kurt-sune rekommenderar, lånar pengar för att spela på börsen. Det är precis det man gör om man har möjlighet att köpa bostaden kontant, men ändå väljer att låna tungt och i stället för att amortera slänger in pengarna på börsen.

Får man då en dipp på börsen samtidigt som räntan sticker iväg, eller ränteavdraget avskaffas, eller amorteringskraven stärks, så sitter man med röven i brödrosten. Eller hur?
2017-01-10, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag tror att det finns en del skillnader i personlighet här som orsakar diskussion. Några är lite mer, ska vi säga fria i tanken medan några lägger stor vikt vid detaljer.
https://www.youtube.com/watch?v=5nbeatfrtZ8

I fortsättningen är det dock önskvärt att alla är mer noggranna. Endast om vi alla är tillräckligt noggranna så kommer vi att kunna nå konsensus kring om vi har en bostadsbubbla eller inte. När vi har löst den här gåtan så kan vi alla antingen köpa eller sälja bostadsrätter och tjäna pengar.

Alpha kanske kan börja med att analysera det där blogginlägget som jag postade igår?

Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Hur definieras bostadsbrist?

Det finns inte ens en konsensus om vad en bubbla eller bostadsbrist är.

Somliga bubbelbabblare menar att det är en bubbla om det har stigit kraftigt och de det har det ju, så i deras ögon är det en bubbla. Andra kan på motsatt sätt säga att det var en antibubbla tidigare och att det nu är normalt.

Bostadsbrist verkar definieras som att man inte har 200 kvm på strandvägen.
2017-01-10, 23:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, det är inte oseriöst, eftersom diskussionen du ryckte de 30 procenten ur sitt sammanhang ur gällde vad som händer om räntan sticker iväg uppåt och man samtidigt har en dipp på börsen om man, som du och kurt-sune rekommenderar, lånar pengar för att spela på börsen. Det är precis det man gör om man har möjlighet att köpa bostaden kontant, men ändå väljer att låna tungt och i stället för att amortera slänger in pengarna på börsen.

Får man då en dipp på börsen samtidigt som räntan sticker iväg, eller ränteavdraget avskaffas, eller amorteringskraven stärks, så sitter man med röven i brödrosten. Eller hur?

Jo att välja ut datum godtyckligt är oseriöst. På det sättet kan man alltid hävda att det har stigit om man vill det eller fallit om man vill det. Just eftersom det alltid finns slag åt båda håll. Det är inte på det sättet någon som är seriös mäter trender.
2017-01-10, 23:59
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jo att välja ut datum godtyckligt är oseriöst. På det sättet kan man alltid hävda att det har stigit om man vill det eller fallit om man vill det. Just eftersom det alltid finns slag åt båda håll. Det är inte på det sättet någon som är seriös mäter trender.
Jag mäter inte trender. Den 23 augusti meddelar regeringen att ränteavdraget ska avskaffas och amorteringskraven skärpas. Samtidigt sitter man med 20 % ner på börsen med pengar man lånat till. Mer pengar ska ut, men aktierna visar förlust. Då önskar man att man köpt kontant.
2017-01-10, 23:59
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Somliga bubbelbabblare menar att det är en bubbla om det har stigit kraftigt och de det har det ju, så i deras ögon är det en bubbla. Andra kan på motsatt sätt säga att det var en antibubbla tidigare och att det nu är normalt.
Jaha. Vilket av dessa anser du är rätt då?
2017-01-11, 00:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag mäter inte trender. Den 23 augusti meddelar regeringen att ränteavdraget ska avskaffas och amorteringskraven skärpas. Samtidigt sitter man med 20 % ner på börsen med pengar man lånat till. Mer pengar ska ut, men aktierna visar förlust. Då önskar man att man köpt kontant.

Ned från din godtyckligt valda startpunkt ja men jag kan välja ut en annan startpunkt lika godtyckligt och säga att det är upp. Den sortens argumentation är fullständigt oseriös.
2017-01-11, 00:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jaha. Vilket av dessa anser du är rätt då?

Jag anser att det är oväsentligt hur mycket det har stigit när man ska definiera om det är en bubbla eller inte. Hela begreppet är mycket tveksamt och själv använder jag det inte men om det ska användas bör det betyda att det inte finns substans för de priser som gäller, dvs. att det bara är en bubbla av luft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in