2017-01-10, 22:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hm, där var det en dipp från 1386,66 till 1352,34. Emellertid är det bara 2.5%.

Kan dippen har varit 3%, och inte 30%, tror du?

Noggrannheten i er bubbelpratares "beräkningar" är ju inte alltid den bästa.

Snarare hade vi en bottennotering den 27:e juni och sedan dess har det gått starkt uppåt. Han kanske håller skärmen upp och ned?
2017-01-10, 22:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Snarare hade vi en bottennotering den 27:e juni och sedan dess har det gått starkt uppåt. Han kanske håller skärmen upp och ned?
Starkt uppåt? Vi ligger ju på - 1,5 % för en månad tillbaka nu.
2017-01-10, 22:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Starkt uppåt? Vi ligger ju på - 1,5 % för en månad tillbaka nu.

Du svarade inte vilken datumperiod "din" höst eller sensommar pågår, och att vi ligger minus 1,5% på en månad nu motsäger inte det jag skrev att vi hade en botten 27:e juni och att det sedan gått starkt upp.

Det är en uppgång från 1246 till 1510, dvs en uppgång på 21% och det spänner över både sensommaren och hösten då du säger att vi har ett fall på 30%. Håller du skärmen upp och ned?
2017-01-10, 22:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Herregud, du väljer alltså att totalt ignorera det långa inlägg jag skrev där jag visar att du jagar halmgubbar och väljer att återigen jaga ytterligare en halmgubbe. Svaret på ditt objektiva fel har du i mitt tidigare inlägg, läs det igen, du verkar inte ha förstått det:

"Du skrev: "Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan". Bilden är ett av alla exempel från Riksbanken, Ekonomifakta mfl källor som tydligt visar att du har fel, oavsett om du har förmåga att förstå det eller ej. Eller tror du bara att slutvärden ingår i en beräkning? Varför tror du att Riksbanken uttryckligen bland annat skriver följande i källan som du själv angav (men omöjligt kan ha läst igenom innan du postade):

"Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen"

och:

"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...t-rantebeslut/

Tror du att det är för att de inte använder konjunkturutvecklingen i deras beräkningar?

Du är sällsynt faktaresistent, eller så vet du innerst att du har fel men ditt ego låter dig inte erkänna det. Jag visar bara på att du har fel i det du påstod och då går du in i ett egodrivet faktaförnekande som är svårslaget. Du försöker helt plötsligt byta ämne och nu prata om "det relevanta i rapporten", efter att tidigare försökt med "de tar inte med allt i beräkningen" (fastän de själva säger det), och sedan påstå att jag har åsikter jag inte har som tex "inbiten på att konjunkturen är det styrande". Ingen går på ditt svammel och ditt halmgubbsjagande i ett desperat försök att inte behöva erkänna inför andra och dig själv att du har objektivt fel."

Jag motsäger inte att konjunkturen ingår i att beräkna inflationen vilket inte är samma sak som styrräntan.

Sedan har du skrivit en hel uppsats utan att hänvisa till något ställe där man använder konjunkturen om en egen parameter i att beräkna räntan. Det var en till synes enkel uppgift men du ger dig på en massa personangrepp istället för att bevisa vad du hävdar.
2017-01-10, 22:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Du svarade inte vilken datumperiod "din" höst eller sensommar pågår, och att vi ligger minus 1,5% på en månad nu motsäger inte det jag skrev att vi hade en botten 27:e juni och att det sedan gått starkt upp.

Det är en uppgång från 1246 till 1510, dvs en uppgång på 21% och det spänner över både sensommaren och hösten då du säger att vi har ett fall på 30%. Håller du skärmen upp och ned?
Om du tittar på början av året så ser du dippar på ungefär lika mycket. De 30 % jag angav var alldeles för mycket och någonting jag drog till med i diskussionen med kurt-sune i samband med att vi diskuterade riskspridning, d.v.s. en intressant diskussion som har stor anknytning till trådens ämne.

Jag ber härmed kurt-sune om ursäkt för att jag drog till med 30 % i en bisats i en diskussion som handlade om någonting helt annat, när jag i stället skulle ha skrivit runt 20 %. Jag hoppas att du tar emot min ursäkt och att min överdrivna siffra inte orsakat dig obehag eller kroppslig skada.

Jag vill också be Alpha om ursäkt för att jag inte mätte ordentligt när jag diskuterade med kurt-sune. Jag vet att jag är en slarver, men jag ska i fortsättningen anstränga mig till det yttersta för att verkligen undersöka alla utsagor jag gör som gäller siffror så noga som möjligt.

Jag ska också studera almanackan noga så att jag inte drar till med vaga begrepp såsom "sommar" och "höst". Jag ska i fortsättningen exakt specificera vilka tidsperioder jag menar med datum och klockslag.

Jag hoppas att ni vill ta emot min uppriktiga ånger och mina ursäkter. Jag drabbas av förtvivlan när jag går tillbaka i tråden och ser vilka tabbar jag gjort.
2017-01-10, 22:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du tittar på början av året så ser du dippar på ungefär lika mycket. De 30 % jag angav var alldeles för mycket och någonting jag drog till med i diskussionen med kurt-sune i samband med att vi diskuterade riskspridning, d.v.s. en intressant diskussion som har stor anknytning till trådens ämne.

Jag ber härmed kurt-sune om ursäkt för att jag drog till med 30 % i en bisats i en diskussion som handlade om någonting helt annat, när jag i stället skulle ha skrivit runt 20 %. Jag hoppas att du tar emot min ursäkt och att min överdrivna siffra inte orsakat dig obehag eller kroppslig skada.

Jag vill också be Alpha om ursäkt för att jag inte mätte ordentligt när jag diskuterade med kurt-sune. Jag vet att jag är en slarver, men jag ska i fortsättningen anstränga mig till det yttersta för att verkligen undersöka alla utsagor jag gör som gäller siffror så noga som möjligt.

Jag ska också studera almanackan noga så att jag inte drar till med vaga begrepp såsom "sommar" och "höst". Jag ska i fortsättningen exakt specificera vilka tidsperioder jag menar med datum och klockslag.

Jag hoppas att ni vill ta emot min uppriktiga ånger och mina ursäkter. Jag drabbas av förtvivlan när jag går tillbaka i tråden och ser vilka tabbar jag gjort.

Fortfarande inga datum när din höst eller sensommar pågår?
2017-01-10, 23:00
Medlem
Citat:
Mja, fast jag tyckte inte att 27:e juni riktigt ingick i vare sig höst eller sensommar.
2017-01-10, 23:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Mja, fast jag tyckte inte att 27:e juni riktigt ingick i vare sig höst eller sensommar.

Blir spännande att se när bajsmannens sensommar och höst pågår, svårt att hitta det i diagrammet utan att vända skärmen upp och ned.
2017-01-10, 23:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vi får förskjuta mitt år med ungefär ett helt år.

Om vi kollar på 3-årsgrafen i Svenne-i-Psykosens diagram så har vi en topp i Mars 2015 och dippar i januari, februari, maj och juni. Om vi tar toppen på 1.700 någonting och dippen på 1.200 någonting så har vi ett tapp på 25 %. Jag förväxlade detta tapp med oron kring Brexit och Trump som följde några månader senare. Jag följer bara börsen sporadiskt och blandar som du ser ihop en massa saker.

Min oförmåga att leverera exakta siffror har säkert att göra med att jag inte är lika bra som du är på att mäta. Jag ber än en gång om ursäkt och hoppas att du inte tagit alltför stor skada av mitt misstag.
2017-01-10, 23:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vi får förskjuta mitt år med ungefär ett helt år.

Om vi kollar på 3-årsgrafen i Svenne-i-Psykosens diagram så har vi en topp i Mars 2015 och dippar i januari, februari, maj och juni. Om vi tar toppen på 1.700 någonting och dippen på 1.200 någonting så har vi ett tapp på 25 %. Jag förväxlade detta tapp med oron kring Brexit och Trump som följde några månader senare. Jag följer bara börsen sporadiskt och blandar som du ser ihop en massa saker.

Min oförmåga att leverera exakta siffror har säkert att göra med att jag inte är lika bra som du är på att mäta. Jag ber än en gång om ursäkt och hoppas att du inte tagit alltför stor skada av mitt misstag.

Det var väl det jag trodde:

Citat:
Det sannolika är att han är så pårökt att han inte har upptäckt att det är 2017 än och att "i höstas" avser hösten 2016.

Psykos var ordet du använde va bajsmannen
2017-01-10, 23:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det var väl det jag trodde:

Psykos var ordet du använde va bajsmannen
Jag hoppas att min rättelse får din ångest att mildras en aning.
2017-01-10, 23:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag hoppas att min rättelse får din ångest att mildras en aning.

Det märkliga var att du fortsatt att vidhålla dina felaktigheter trots att jag påtalade det för dig men det är inget ovanligt bland er bubbelbabblare, det är snarare en regel. Det ovanliga är att du till sist i alla fall medgav dina fel och det ska du ha cred för, det höjer dig över stollar som highbanker m.fl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in