vilken rolig tråd, jag hittade den faktiskt nu, men det verkar vara många som vill tycka o tänka om den här saken. Egentligen är det väl ingen som vet om vi har en bubbla eller inte fören efter det har smällt. Sen kan alla ha sina funderingar och ideer om när och hur och varför eller om det kommer smälla. Jag har själv gjort några specköp på stockholms bostadsmarknad de senaste fem åren, med blandad utgång, men alltid med vinst
Till saken hör att tidigare har det alltid gått att gå in tidigt i nyproduktion och då boka till en kostnad av runt tio procent under det gällande marknadspris den dag man skriver på, på så sätt har det varit svårt att förlora pengar så länge bara marknaden står still. Hinner sen marknaden gå upp under de ca två åren det brukar ta innan lyan är klar så har det bara varit bonus. Men den senaste tiden har byggherrarna börjat med en helt annan prissättning, nu säljer dom nyproduktion till det pris som dom förväntar sig att marknaden ska vara på vid inflyttning, helt utan någon rabatt för att man går in tidigt i ett projekt. Jag tror det är här det börjar bli farligt, speciellt nu när det har spritt sig och var och varannan går in och ska göra ett klipp på bostadsmarknaden, i vissa fall kanske helt utan att verkligen kolla vad befintliga priser ligger på i området, t ex norra djurgårdstaden, där nyprod idag säljas för +90k/kvm. många har fått för sig att bara för att andra har gjort vinster tidigare så måste det ju vara fördelaktigt att boka nyproduktion.
Dessutom har byggbolagen på senare tid nästan uteslutande gått över till avtal där man blir skadeståndsskyldig om man hoppar av avtalet, dels för vad de har för kostnader för att sälja "om" lägenheten, men även för mellanskilnaden om de får ut mindre pengar för den än vad som var skrivet i första avtalet.
nu blev det här långt och kanske inte helt glasklart, det är ju mitt i natten. men det är just nyproduktionen som jag tror kan bli det som utlöser själva smällen OM den kommer.
sen kostar det mellan 15-25 tusen per kvadrat att bygga BR nyproduktion, så byggbolagen kommer kunna fortsätta bygga om dom vill, även om priserna går ner. men frågan är väl om dom vill det, dom vill väl hålla priserna uppe och fortsätta tjäna runt 60k per kvm i området runt sthlm. Ettt normalstort hus på ca 7500 kvm är ca en halv miljard i vinst. jag är förvånad över att ingen ekonomireporter har börjat granska byggbolagen, som gör oskäliga vinster på sina bostadsbyggen.
Allt det här kanske ni redan har dragit fram o tillbaks många gånger i tråden, men eftersom att den är ca 3000 sidor lång så kände jag att det var lite mastigt att gå igenom hela tråden...