2017-01-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är absolut rimligt att nyprod avstannar under en längre tid när priserna faller, det kan man ju tom se historiskt. Man bygger för fullt ända tills det spricker, och sedan är det lugnt på byggfronten tills marknaden tar sats igen.

Varför skulle det vara något nytt?
Nu låter det som att det bara är en dipp du talar om. Och så är vi tillbaka på nuvarande nivåer. (Och nyproduktion kan ske).

Citat:
Sedan verkar det märkligt att jag ska ta ansvar och förklara för dig vad som händer EFTER ett prisfall, som om min oförmåga att göra det skulle minska risken för själva prisfallet.
Om du menar att det dels skall ske ett stort prisfall och att nyproduktion ska kunna ske har du en förklaringsbörda som du på ett extremt sätt duckar för.
Om du inte kan förklara den då faller din bedömning med ett större prisfall.

Din bristande logik och konsekvens är lite åt det här hållet:
highbanker: Folk kommer att sluta köpa drivmedel till sina bilar.
Alpha: Öh? jaha, ska dom sluta köra bil då, eller hur tänkt du dig att dom ska lösa drivmedelfrågan?
highbanker: Vaddå det behöver väl inte jag svara på. Det är ju efter att dom lutade köpa.

Dvs det fattas en förklaringsmodell. Därav att jag säger att det är en fri fantasi utan förankring i verkligheten. (Precis som F!-pladder)
2017-01-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
OK, men varifrån kom då kontantinsatsen hos den som köpte den bostaden ifrån?

Det tänkte jag på!
Eh? det utgör ju större delen av texten du citerar. "De kommer från försäljningen av den bostad man bor i. I de flesta fall.".

Ifall du missat den lilla detaljen medan du sprungit runt i gårdarna och letat billig ved till vedspisen. http://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/4b/9d/cc/husqvarna-vedspis-3256793.jpg
Så flyttar folk flera ggr per liv. Och gör mer än ett köp. => I de flesta fall kommer kontantinsatsen från försäljningen av den bostad man har.
Men ibland får man ta av sina besparingar. Så var det t ex för mig senast. Iom att jag hade två bostäder samtidigt en tid.
2017-01-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ja, det har blivit ett sådant jävla tryck i Eskilstuna att bolånetorskarna inte ens vågar titta på siffrorna längre.

Nu ser jag väldigt mörka moln på horisonten...

Det byggs hela tiden runt Stockholm, bla i Eskilstuna, men just Eskilstuna är ingen klockren växarstad.

Man borde tex ha pendellinje, som Uppsala och Södertälje har...

Eskilstuna är en sån där liten stad som kan bygga för mkt, i värsta fall....

Nybyggena är dock superfina, och jag hoppas att allt går bra.....

Eskilstuna har jordnära politiker, och jag tror att man kan bedöma den kommande kraschen på ett nyktert vis...

Detta är ju en gammal knegar-bonde-stad, och sifferonani och hype är inte lätt att plantera där 😊

Eskilstunabor ser med skepsis på Stockholmare.

Eskilstunaborna klarar sig nog undan med smärre blessyrer, trots sjuka priser.....

I Eskilstuna hoppade man på bostadståget ganska nyligen...

Värre blir det för Stockholmarna, som pumpar in hundratals lånade miljoner i halvkassa lyor från 1800-talet 😀

Och man har hårdpumpat bobubblan i måååånga år.

Lycka till i Sveriges mest överskattade innerstad.
Senast redigerad av Eremona2.0 2017-01-09 kl. 23:08.
2017-01-09, 23:11
Medlem
JamesHjortkloes avatar
https://soundcloud.com/fondpodden/inflation-2-master
2017-01-09, 23:16
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du skrev som om du var säker.
Nej, jag förstår mig inte på sånt där men du som är lite mer insatt kanske kan förklara för oss vad som står i den här bloggen jag hittade:
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/POV/2014/2014_1/rap_pov_artikel_2_140306_sve.pdf
2017-01-09, 23:32
Medlem
Citat:
Nu har du ju ingen koll.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ovre-nyfors-eskilstuna-kommun-svengrensgatan-7b-10665859
13KSEK/kvm. Snorbilligt, och och några steg från stationen. Och tåg till jobbet i centrala Tokholm och slippa trängsel bilköer, whatever. Det är väl ett klipp. (Och på tåget kan man slappna av och skriva inlägg på Flashback, eller titta på dokusåpor eller porrsurfa, eller vad man nu gillar på sin fritid. (Läsa Financial Times ska man kanske lägga till också).

Ser ut att krävas betydligt mer prishöjning innan det blir någon lönsamhet i nyproduktion där.

(1h 8 min ser det ut att ta med tåg. Lär gå fortare än om man bor på Tyresö).
Lite förvånande att det fortfarande är så billigt där.

Japp, ser ut att dröja länge innan du får din kalops.

Fin lägenhet! Prisvärd!!
2017-01-09, 23:37
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, jag förstår mig inte på sånt där men du som är lite mer insatt kanske kan förklara för oss vad som står i den här bloggen jag hittade:
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/POV/2014/2014_1/rap_pov_artikel_2_140306_sve.pdf
Det där är en sådan där foliehattsblogg. Ingves är ju klass med David Icke och Billy Meier, enligt Alpha. Den där rapporten innehåller säkert en massa trams om chemtrails, flygande tefat och Bigfoot också.

Nej, vill du ha trovärdighet i diskussionen så måste du klistra in tabellen med "social expenditure", kalla alla för kommunister och jämföra allt som andra skriver med Nordkorea. Förvirrade exempel där Kalle lånar 100 kronor av Ulla går också bra.
2017-01-10, 04:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Har någon ens sett till Svenne i tråden nu i kväll?
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har ju som sagt hänt några gånger. Det är rent av enda sättet att få lite andrum i den här tråden - plötsligt tar han paus någon dag så att hela grejen ska "försvinna".
.
2017-01-10, 05:18
Medlem
vilken rolig tråd, jag hittade den faktiskt nu, men det verkar vara många som vill tycka o tänka om den här saken. Egentligen är det väl ingen som vet om vi har en bubbla eller inte fören efter det har smällt. Sen kan alla ha sina funderingar och ideer om när och hur och varför eller om det kommer smälla. Jag har själv gjort några specköp på stockholms bostadsmarknad de senaste fem åren, med blandad utgång, men alltid med vinst

Till saken hör att tidigare har det alltid gått att gå in tidigt i nyproduktion och då boka till en kostnad av runt tio procent under det gällande marknadspris den dag man skriver på, på så sätt har det varit svårt att förlora pengar så länge bara marknaden står still. Hinner sen marknaden gå upp under de ca två åren det brukar ta innan lyan är klar så har det bara varit bonus. Men den senaste tiden har byggherrarna börjat med en helt annan prissättning, nu säljer dom nyproduktion till det pris som dom förväntar sig att marknaden ska vara på vid inflyttning, helt utan någon rabatt för att man går in tidigt i ett projekt. Jag tror det är här det börjar bli farligt, speciellt nu när det har spritt sig och var och varannan går in och ska göra ett klipp på bostadsmarknaden, i vissa fall kanske helt utan att verkligen kolla vad befintliga priser ligger på i området, t ex norra djurgårdstaden, där nyprod idag säljas för +90k/kvm. många har fått för sig att bara för att andra har gjort vinster tidigare så måste det ju vara fördelaktigt att boka nyproduktion.

Dessutom har byggbolagen på senare tid nästan uteslutande gått över till avtal där man blir skadeståndsskyldig om man hoppar av avtalet, dels för vad de har för kostnader för att sälja "om" lägenheten, men även för mellanskilnaden om de får ut mindre pengar för den än vad som var skrivet i första avtalet.

nu blev det här långt och kanske inte helt glasklart, det är ju mitt i natten. men det är just nyproduktionen som jag tror kan bli det som utlöser själva smällen OM den kommer.

sen kostar det mellan 15-25 tusen per kvadrat att bygga BR nyproduktion, så byggbolagen kommer kunna fortsätta bygga om dom vill, även om priserna går ner. men frågan är väl om dom vill det, dom vill väl hålla priserna uppe och fortsätta tjäna runt 60k per kvm i området runt sthlm. Ettt normalstort hus på ca 7500 kvm är ca en halv miljard i vinst. jag är förvånad över att ingen ekonomireporter har börjat granska byggbolagen, som gör oskäliga vinster på sina bostadsbyggen.

Allt det här kanske ni redan har dragit fram o tillbaks många gånger i tråden, men eftersom att den är ca 3000 sidor lång så kände jag att det var lite mastigt att gå igenom hela tråden...
Senast redigerad av jhilton 2017-01-10 kl. 05:25.
2017-01-10, 06:33
Medlem
Citat:
Nu låter det som att det bara är en dipp du talar om. Och så är vi tillbaka på nuvarande nivåer. (Och nyproduktion kan ske).

Om du menar att det dels skall ske ett stort prisfall och att nyproduktion ska kunna ske har du en förklaringsbörda som du på ett extremt sätt duckar för.
Om du inte kan förklara den då faller din bedömning med ett större prisfall.

Din bristande logik och konsekvens är lite åt det här hållet:
highbanker: Folk kommer att sluta köpa drivmedel till sina bilar.
Alpha: Öh? jaha, ska dom sluta köra bil då, eller hur tänkt du dig att dom ska lösa drivmedelfrågan?
highbanker: Vaddå det behöver väl inte jag svara på. Det är ju efter att dom lutade köpa.

Dvs det fattas en förklaringsmodell. Därav att jag säger att det är en fri fantasi utan förankring i verkligheten. (Precis som F!-pladder)

Hahahahahahahahaha ( nej jag är inte svarslös, men det är lite som när en arg kines kommer fram till en och härjar, man vet liksom inte var man ska börja eftersom det inte går att kommunicera ...

Hahahahahahaha
2017-01-10, 07:22
Medlem
Citat:

Jag skrev detta....

Citat:
Det är absolut rimligt att nyprod avstannar under en längre tid när priserna faller, det kan man ju tom se historiskt. Man bygger för fullt ända tills det spricker, och sedan är det lugnt på byggfronten tills marknaden tar sats igen.

Hur i hela fridens namn får du det till en "dipp", var istiden också en "dipp" eller?

Jag gav dig klart och tydligt ett svar som låg i linje med din punkt 1, sedan börjar du öppna dammluckorna som om jag valde punkt 2, med FI-tanter och annat häxkonstblabb du ägnar dig åt när du inte förstår sammanhanget.

En nedgång på 40% med åtföljande stillastående marknad pågår en längre tid, det är knappast en dipp, och det är sannerligen något som måste ha startats av någonting, vad detta någonting är går ju inte att spekulera i ( eller fritt fantisera som du ber mig om ) och därmed kan vi ju inte heller förklara klimatet som uppstår efter fallet.

Siffran 40% ner är inte tagen ur luften, sätt dig en stund och räkna (jag vet att det gör dig lugn) med kulramen, lite bostadspris kontra KPI grafer, lägg en tidslinje framåt med trendlinje över lång tid, sedan är ju detta MIN uppfattning, du behöver inte bli så känslosam när jag ger dig MIN uppfattning.
2017-01-10, 08:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nu har du ju ingen koll.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ovre-nyfors-eskilstuna-kommun-svengrensgatan-7b-10665859
13KSEK/kvm. Snorbilligt, och och några steg från stationen. Och tåg till jobbet i centrala Tokholm och slippa trängsel bilköer, whatever. Det är väl ett klipp. (Och på tåget kan man slappna av och skriva inlägg på Flashback, eller titta på dokusåpor eller porrsurfa, eller vad man nu gillar på sin fritid. (Läsa Financial Times ska man kanske lägga till också).
Det tog mig ca 35 min att åka från centrala Tyresö till mitt TC när jag bodde där. På den tiden (antagligen fortfarande) fanns det direktbuss. De flesta jobb är dock inte runt plattan så man behöver ta sig vidare också.

Jobbar man i Kista eller något annat rejält på norr sidan så blir det dock betydligt kortare för en Eskilstuna bo att ta sig till jobbet än om de behöver ta sig hela vägen in till city.

Skulle jag haft över 1h till jobbet så skulle jag flyttat eller bytt jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in