2017-01-09, 21:32
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det låter som du ser kraftig inflation (i betydelsen KPI-ökning) framöver. Vad skall orsaka den? Ingves är nog intresserad av att prova lite av den trollformeln.

Men är du säker på att Bankernas upplåning i utländsk valuta inte matchas av utlåning i samma valuta?
Nä, jag är inte säker. Gör den det eller...?

Citat:
Det kan ju handla om att anpassa sig.

Men det du skriver stämmer inte med min postningshistorik. Jag har tvärtom sagt att jag netto bara haft negativa konsekvenser av prisuppgångarna.
Jaså? Det var tråkigt att höra, lite förvånande också måste jag säga.

Citat:
Och hyresregleringen är jag väldigt negativ till. Den skadar Sverige (och därmed mig).
Är du Ludvig den 14:e ikväll?
2017-01-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag har ju redan sagt att jag inte vet vad som ska förändras, bara att om förutsättningarna förändras så kan det finnas 40% utrymme neråt innan vi når något som kan antas vara en rimlig väg framåt.
Det är inte det jag efterfrågar. Det är konsekvenser av prisfallet.

Antingen faller priserna så nyproduktion är omöjlig, och då blir det ingen sådan på några decennier.
Det är ett tänkbart scenario. Även om jag inte skulle säga att det har någon sannolikhet att tala om.

Eller så har vi nyproduktion, fast priserna har fallit. Men då måste produktionskostnaden halveras eller något åt det hållet. Men ska produktionskostnaderna halveras är det ju rimlig att du iaf har någon ide om hur det ska gå till. Drastiska minskningar av så väl markpris som löner är att vänta sig. Men du behöver ju svara på det här.

Kan du inte det är ju det du skriver mest ett fantasifullt inkonsekvent yrande i paritet med någon FI-tant som inte tänkt en logisk tanke på 30 år.

Du har ju antytt att du kodat tidigare. För att kunna göra det krävs ett visst mått av förmåga till logik och konsekvens. Här uppvisar du exakt 0 av detta.

Eller så får du säga att det finns ingen förankring i verkligheten här. Det med 40% är taget helt ur luften. Bara något du känner.
2017-01-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Har byggkostnaderna ökat med 30% i Södermanland nu också? Otroligt vad byggjobbarnas löner stiger hela tiden.
Behöver inte betyda att de stigit med 30%. Det kan däremot innebär att det blivit mer tryck på Nyköping och Eskilstuna så att det nu blivit lönsamt att bygga på ledig mark i de städerna.

(Prisuppgången i Stockholm har väl gjort att en del ser det som mer attraktivt att bo i t ex Eskilstuna och pendla med tåg).

Citat:
Nä, jag är inte säker. Gör den det eller...?
Du skrev som om du var säker.

Citat:
Jaså? Det var tråkigt att höra, lite förvånande också måste jag säga.
Vad hittar du för förvånande i det?? Hur tänkte du egentligen?

Citat:
Är du Ludvig den 14:e ikväll?
Låter mest som sk trams.
Är det ditt sätt att säga att du har blivit svarslös.
2017-01-09, 22:09
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Behöver inte betyda att de stigit med 30%. Det kan däremot innebär att det blivit mer tryck på Nyköping och Eskilstuna så att det nu blivit lönsamt att bygga på ledig mark i de städerna.
Ja, det har blivit ett sådant jävla tryck i Eskilstuna att bolånetorskarna inte ens vågar titta på siffrorna längre.

Citat:
"Nej, det där orkar man inte tänka på, då blir man galen ..."
Nu ser jag väldigt mörka moln på horisonten...
2017-01-09, 22:19
Medlem
Citat:
Har byggkostnaderna ökat med 30% i Södermanland nu också? Otroligt vad byggjobbarnas löner stiger hela tiden.

Ha ha 😊 eller hur... Och vilken steroidpumpad folktillväxt de har åxo...
Måste råda stor bostadsbrist 😀
2017-01-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
bolånetorskarna inte ens kan tänka på lånen utan att få psykoser
Verkar mest vara ni bubbelpratare som har psykoser, tycker jag.

Citat:
så kan man inte tala om "tillväxt" eller "inflation" längre. Jag vet inte vad vi ska kalla det.
Man kan verkligen tala om psykoser bland er bubbelpratare efter att jag postade relationen mellan pris och BNP/Capita som visade att vi tom var lägre i pris än 1978.

Er åtgärd då blir naturligtvis att förbjuda prat om tillväxt. Alternativt att förneka tillväxten.
För då kan ni smita undan min observation.

Citat:
utan det är kostnaderna vi ska fokusera på. Fan, det är helt galet. Man slänger med miljoner som om det vore växelmynt. Tre miljoner, fyra miljoner eller fem miljoner. Skit samma när räntorna är mikroskopiska och amorteringskraven patetiska. Bolånetorskarna har uppenbarligen blivit fartblinda, och Ingves kan inte göra någonting annat än att trycka räntorna neråt.
Ränte/valuta-manipulation för att sänka näringslivets reala lönekostnader är vad man åker på med vänsterpolitik och samhällsförstörande fackföreningar.

Citat:
Vad jag dock inte förstår är var pengarna till kontantinsatsen kommer ifrån.
De kommer från försäljningen av den bostad man bor i. I de flesta fall. Tänkte du inte på det?

Citat:
En halvmiljon i kontantinsats är ju normalt för ett första boende.
Blir så när man inte tillåter BRF avdragsrätt. Då flyttas lånen ut till de boende.

Skulle man tillåta BRF att dra av mot intäkter så skulle föreningen kunna sitta på de mesta av lånen. Och då skulle priserna bli låga (men avgiften desto större). En BR skulle då kunna kosta 200 KSEK i stället för 2 MSEK.
Det skulle inte vara så tokigt för då skulle ni bubbelpratare inte få så mycket psykos över priserna.

Citat:
Inte konstigt att storstadsmänniskorna käkar psykofarmaka som smågodis.
Din observation borde väl snarare vara hur kolugna jag och kurt-sune är.
2017-01-09, 22:26
Medlem
Citat:
Det är inte det jag efterfrågar. Det är konsekvenser av prisfallet.

Antingen faller priserna så nyproduktion är omöjlig, och då blir det ingen sådan på några decennier.
Det är ett tänkbart scenario. Även om jag inte skulle säga att det har någon sannolikhet att tala om.

Eller så har vi nyproduktion, fast priserna har fallit. Men då måste produktionskostnaden halveras eller något åt det hållet. Men ska produktionskostnaderna halveras är det ju rimlig att du iaf har någon ide om hur det ska gå till. Drastiska minskningar av så väl markpris som löner är att vänta sig. Men du behöver ju svara på det här.

Kan du inte det är ju det du skriver mest ett fantasifullt inkonsekvent yrande i paritet med någon FI-tant som inte tänkt en logisk tanke på 30 år.

Du har ju antytt att du kodat tidigare. För att kunna göra det krävs ett visst mått av förmåga till logik och konsekvens. Här uppvisar du exakt 0 av detta.

Eller så får du säga att det finns ingen förankring i verkligheten här. Det med 40% är taget helt ur luften. Bara något du känner.

Det är absolut rimligt att nyprod avstannar under en längre tid när priserna faller, det kan man ju tom se historiskt. Man bygger för fullt ända tills det spricker, och sedan är det lugnt på byggfronten tills marknaden tar sats igen.

Varför skulle det vara något nytt?

Sedan verkar det märkligt att jag ska ta ansvar och förklara för dig vad som händer EFTER ett prisfall, som om min oförmåga att göra det skulle minska risken för själva prisfallet.
Senast redigerad av highbanker 2017-01-09 kl. 22:29.
2017-01-09, 22:30
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
De kommer från försäljningen av den bostad man bor i. I de flesta fall. Tänkte du inte på det?
OK, men varifrån kom då kontantinsatsen hos den som köpte den bostaden ifrån?

Det tänkte jag på!
2017-01-09, 22:32
Medlem
Citat:

Din observation borde väl snarare vara hur kolugna jag och kurt-sune är.

När jag skummade igenom texten läste jag först "colona" och tänkte oj det var ju märkligt ( ändtarmsmässiga? ) men sen läste jag om och då blev det rätt.
2017-01-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ja, det har blivit ett sådant jävla tryck i Eskilstuna att bolånetorskarna inte ens vågar titta på siffrorna längre.
Nu har du ju ingen koll.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ovre-nyfors-eskilstuna-kommun-svengrensgatan-7b-10665859
13KSEK/kvm. Snorbilligt, och och några steg från stationen. Och tåg till jobbet i centrala Tokholm och slippa trängsel bilköer, whatever. Det är väl ett klipp. (Och på tåget kan man slappna av och skriva inlägg på Flashback, eller titta på dokusåpor eller porrsurfa, eller vad man nu gillar på sin fritid. (Läsa Financial Times ska man kanske lägga till också).

Ser ut att krävas betydligt mer prishöjning innan det blir någon lönsamhet i nyproduktion där.

(1h 8 min ser det ut att ta med tåg. Lär gå fortare än om man bor på Tyresö).
Lite förvånande att det fortfarande är så billigt där.

Citat:
Japp, ser ut att dröja länge innan du får din kalops.
2017-01-09, 22:48
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
När jag skummade igenom texten läste jag först "colona" och tänkte oj det var ju märkligt ( ändtarmsmässiga? ) men sen läste jag om och då blev det rätt.
Vad jag reagerade på var att Alpha endast nämnde kurt-husby-sune i meningen, och helt uteslöt sin vapendragare från igår Svenne. Har Alpha med förfäran sett Svennes hysteriska poster sedan arla gryning i morse och sedan dissat honom idag? Har Alpha insett att Svenne inte alls är kolugn, utan rent psykotisk av skräck för bolånebubblan? Har någon ens sett till Svenne i tråden nu i kväll?
2017-01-09, 22:50
Medlem
Citat:

Jag åxo. Nu är vi inne i förnekelsefasen.

Svenne Banan (som nyss var så snabb och kaxig) säger öppet: jag orkar inte bry mig om miljonlånens djupare aspekter.

Det hemska är att ingen politiker bryr sig heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in