2017-01-09, 15:18
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det intressanta är KOSTNADEN för att äga.

Självklart är kostnaden intressant. Men kostnaden för en bostad som är belånad är (i varierande grad) rörlig. När det gäller en bostad är det, för de flesta, den genomsnittliga månadskostnaden under den tid man bor i bostaden som är relevant. Den kostnaden påverkas av storleken på bostadslånet. För de flesta påverkar priset på bostaden hur stora lån man tvingas ta. Allt annat lika får man en högre kostnad med ett högre pris. Därför är priset alltid intressant för den som vill bedöma sin boendekostnad sett över tid.
2017-01-09, 15:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Självklart är kostnaden intressant. Men kostnaden för en bostad som är belånad är (i varierande grad) rörlig. När det gäller en bostad är det, för de flesta, den genomsnittliga månadskostnaden under den tid man bor i bostaden som är relevant. Den kostnaden påverkas av storleken på bostadslånet. För de flesta påverkar priset på bostaden hur stora lån man tvingas ta. Allt annat lika får man en högre kostnad med ett högre pris. Därför är priset alltid intressant för den som vill bedöma sin boendekostnad sett över tid.
Helt riktigt att priset är en komponent för hur kostnaden räknas ut om man köper något nytt. Det förändrar inte faktumet att kostnaden är det primära. Bakomliggande siffror som ränta och värde är mest kuriosa så länge kostnaden stämmer med vad man har råd med.

När man väl flyttat in så är värdet nästan skit samma. Det är dock viktigt att kostnaderna inte stiger markant eller att inkomsterna faller markant för att kalkylen ska gå ihop.
2017-01-09, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
1975...

Det finns alltid övergivna villor och grusvägar. Grusvägar är charmigt.

Sverige var rikast på jorden, rikare än Schweiz, Norge, Tyskland och Japan och USA och alla andra.

Du gjorde saftiga avdrag på dina ränteutgifter också och det fanns en massa variation i standard men det hör ändå inte dit någonting. Sverige stod på topp. Sverige faller sedan dess.

KPI är bedrägeri.
2017-01-09, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ta ett exempel, går det åt fler arbetstimmar att tjäna ihop till en bil idag än 1975?

Nu är du inne på produktivitet då jämfört med produktivitet då. Det är villospår som inte säger emot. Sverige var nummer ett då. Fast jag tror nog själv Sverige var nummer ett måhända på 60-talets slut.
2017-01-09, 16:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nu är du inne på produktivitet då jämfört med produktivitet då. Det är villospår som inte säger emot. Sverige var nummer ett då. Fast jag tror nog själv Sverige var nummer ett måhända på 60-talets slut.

Nu jämför du Sveriges relativa position jämfört med andra länder då och nu, inte hur rika svenskar var då och nu. Svenskar kan ha fått det bättre även om vi har halkat ned på listan över rika länder.
2017-01-09, 16:16
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sverige var rikast på jorden, rikare än Schweiz, Norge, Tyskland och Japan och USA och alla andra.

Att vi var rikare än sönderbombade länder efter WW2 är ju ingen större ansträngning eller merit. Så fort de byggde upp sina industrier igen, så halkade vi ner på listan igen.

Sverige har historiskt alltid varit fattigt. Fattigt och inskränkt och alkoholiserat, lite som f.d. sovjetstater idag. Därför emigrerade svenskar till amerika. De ansåg att det inte hade något att förlora, så långt ner på skalan var det.

Vi har successivt klättrat upp i välstånd. Även om vi inte ligger bäst till på listan så är vi med i racet. Men det är något som rampats upp först senaste 50 åren.
2017-01-09, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu jämför du Sveriges relativa position jämfört med andra länder då och nu, inte hur rika svenskar var då och nu. Svenskar kan ha fått det bättre även om vi har halkat ned på listan över rika länder.

Fler svenskar har fått det sämre. Annars hade BNP/capita verkligen stigit.

Citat:
Att vi var rikare än sönderbombade länder efter WW2 är ju ingen större ansträngning eller merit. Så fort de byggde upp sina industrier igen, så halkade vi ner på listan igen.

Sverige har historiskt alltid varit fattigt. Fattigt och inskränkt och alkoholiserat, lite som f.d. sovjetstater idag. Därför emigrerade svenskar till amerika. De ansåg att det inte hade något att förlora, så långt ner på skalan var det.

Vi har successivt klättrat upp i välstånd. Även om vi inte ligger bäst till på listan så är vi med i racet. Men det är något som rampats upp först senaste 50 åren.

Fel i sista stycket om du avser perioden sedan 1975. Något race är vi verkligen inte med i längre. Den svenska självgodheten är dock seglivad. Jag har hört en sådan där vansinnig grej från en folkpartist jag känner: "vi ska vara stolta att de (migranterna) väljer Sverige" Ja iochförsig, vi har inte hamnat så långt ned ännu som Somalia.

Inflation av en enhet mätes med ökningen av denna enhet. KPI är istället index som dessutom missleder. Det visar helt fel, alldeles för lågt men används därför med framgång i propagandan uppifrån.
2017-01-09, 18:29
Medlem
Citat:

Väl talat Nu är vi istället halvfattiga låtsasmiljonärer, som är inskränkta och alkoholiserade

F.ö. är vi alltid sist med det nyaste.

Och nu ska vi spränga en bostadsbubbla som andra redan sprängt för länge sen.

Man ska inte tro att USA och Irland kan lära oss nåt, nej då ... vi svenskar är ju så speciella tror vi, i vår lilla kuvöslikande provins ...

Vi sussar så sött, och när nån elak auktoritet tänder i taket och stänger av strömmen till kuvösen och öppnar den, då blir vi jävligt förvånade.

Vi ordnar perfekta, mysiga omständigheter, och tror att de ska vara för evigt ... just nu ligger vi i en lånedriven, skitmysig kuvös, vars funktion måste vara högst begränsad.

Politikerna vill inte riktigt säga som det är, för de tycker att väljarfjäsk är viktigare än ansvar, i alla väder (men man börjar mumla fram varningar iaf), och bankerna och mäklarna vill bara ha våra pengar, så det kvarvarande bedömaransvaret vilar på Svenne Banan och hans fru Svea Banan, som har 2 dyra barn, jobbar massor av övertid, och inte orkar pengaplanera längre än till nästa Asien-resa och det nya köket ....

Gud hjälpe oss ...

Jag läste nyligen att bostadsrättsvärdena i Sörmland gått upp med 30% På ett år!

Är det nån som inte ser en bubbla, är det nån som inte skiter knäck?

Jo, ganska många gör inte det, faktiskt ... att förneka går bra för de flesta.

En kille som nyss skaffat sig en fet skuld i Sörmland och blir tillfrågad om priskrasch säger ung såhär:

"Nej, det där orkar man inte tänka på, då blir man galen ..."

Bra där ... ner med skallen i sanden bara. Det är vuxet beteende
Senast redigerad av Eremona2.0 2017-01-09 kl. 18:41.
2017-01-09, 18:32
Medlem
Ah, här är artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6603912

Varsågod och läs exakt vad han sa, den nyblivne husägaren ...

Det är fö en kort men bra artikel. Rekommenderas.

Bubblan spricker detta år, om ni frågar mig.

Citat från artikeln:

"Under de senaste 12 månaderna har värdet på bostadsrätter i Sörmland ökat 30 procent och 14 procent på villor enligt Mäklarstatistik, det är i topp i Sverige".

Vilken j-a cirkus.
Senast redigerad av Eremona2.0 2017-01-09 kl. 18:43.
2017-01-09, 18:32
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jösses!

Om man går tillbaka och läser alla poster i tråden från idag så får man en smärre chock. Ingen av trådens alfahannar tycks vara behövda av näringslivet längre. Är det bostädernas prisuppgångar ni använder som bankomat hos banken som ni lever på, eller är ni "mellan anställningar" som det så fint heter hos medelklassen? Maken till postbajseri har jag aldrig sett. Det kan inte vara normalt. Svenne kör igång redan halv sju på morgonen, och sätter igång att posta som en kulspruta. Strax före lunch kommer kurt-husby-sune in i tråden och fyrar av sin salva. Nu väntar vi bara på att Alpha ska komma hem från sitt viktiga finansjobb och haka på i tråden.

Alltså, mina herrar. Nu får ni ta och lugna ner er. Det här är inte friskt. Det måste ni väl själva inse? Ta en bolånetrådssemester ett par dagar nu. Jag säger det som en vän. Ni måste komma ur det här skovet av maniskt postande. Sök hjälp!
2017-01-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jösses!

Om man går tillbaka och läser alla poster i tråden från idag så får man en smärre chock. Ingen av trådens alfahannar tycks vara behövda av näringslivet längre. Är det bostädernas prisuppgångar ni använder som bankomat hos banken som ni lever på, eller är ni "mellan anställningar" som det så fint heter hos medelklassen? Maken till postbajseri har jag aldrig sett. Det kan inte vara normalt. Svenne kör igång redan halv sju på morgonen, och sätter igång att posta som en kulspruta. Strax före lunch kommer kurt-husby-sune in i tråden och fyrar av sin salva. Nu väntar vi bara på att Alpha ska komma hem från sitt viktiga finansjobb och haka på i tråden.

Alltså, mina herrar. Nu får ni ta och lugna ner er. Det här är inte friskt. Det måste ni väl själva inse? Ta en bolånetrådssemester ett par dagar nu. Jag säger det som en vän. Ni måste komma ur det här skovet av maniskt postande. Sök hjälp!

Ha ha

Bananen, Analpha och Fjärtsune har kanske såna där blaskiga finansjobb, som går ut på att luncha, ta en tupplur, knappa på datorn i två timmar och luncha lite till ... jobbdagen börjar 10.00 och slutar 14.30

Det finns ju en arbetsbefriad men rik samhällsgrupp, som vi vet ... det är den sk finanseliten

Nåväl, för att återknyta till trådämnet ... vad tror du om den "partiella inflationen"?

Jag tror att Ingves & Co har fått sin j-a inflation, men den slår helt fel, eftersom varenda jävel bara vill satsa på bostäder ... vi har helt enkelt fått en "partiell inflation", som är våldsam ...

Man har både skjutit bredvid målet (nationell inflation) och över målet (man har grundlagt en monsterinflation som bara syns på bomarknaden).

Vad tror du?

Den här sjuka prisutvecklingen är inte tillväxt. Den är inflation.

Kommentarer?
2017-01-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
4. Jag har inte sagt när i tid denna korrigering ska ske, bara att jag anser bostadsmarknaden vara såpass övervärderad att ett prisfall på 40% skulle vara motiverat.
a) Då antar jag att denna nedgång på 40% inte bara är en tillfällig dipp, utan är en mer bestående nivåsänkning?

b) Tänker du dig så att ingen nyproduktion utförs de efterföljande decennierna?

c) Eller kommer produktionskostnaden att minska? Hur ska det i så fall ske?
Markpriser kan ju falla men marken lär väl inte bli helt värdelös heller?
Och fallande markpris räcker inte för den minskningen. Är det en drastisk sänkning av byggjobbarnas och hantverkarnas löner du ser kommer?

Jag har frågat detta tidigare men minns inte något svar.

Svaren här är ju väldigt intressanta för förutsättningarna för prisfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in