Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2017-01-09, 15:08
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Poängen var väl att Mona Sahlin blev hängd för en "småsak" medan Trump kommer undan med precis vad som helst.

Han skulle i princip komma undan med vad som helst, ja, så länge som folket tror på hans vilja och ambition att göra saker bättre för dem. Det är inte orden i sig som gör honom populär och därför kan heller inte ord fälla honom.

Han representerar en folkrörelse på liknande sätt som den roll SD har i Sverige. Alla lögner och överdrivna rapporteringar om SD får motsatt effekt. Det är en växande ilska mot etablissemanget som du och dina vänner strider mot, och den kraften kan ni inte bekämpa med hån och översittarfasoner. Ni måste komma med ett bättre alternativ.
2017-01-09, 15:11
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Hur som helst. Liberala skådespelare och musiker som stöttar demokrater är inte direkt någon nyhet. Det är bara att jämföra Obamas invigning med Trumps kommande helvita kyrk-kaffe.

Du verkar förstå trots allt. Folket röstade inte på den som var kompis med de bästa artisterna, och för dessa blir Streeps utspel bara något som befäster deras övertygelse. Du jublar - Trump likaså.
2017-01-09, 15:26
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Du verkar förstå trots allt. Folket röstade inte på den som var kompis med de bästa artisterna, och för dessa blir Streeps utspel bara något som befäster deras övertygelse. Du jublar - Trump likaså.

Jag förstår precis vad du menar. Republikanerna har också sina country-artister och skit som talar sig varma över sin kandidat och kastar skit på motparten (även om de är förbluffande få just den här gången, undrar varför?) - vilket demokraterna avfärdar. Det är så det fungerar i USA, det går hand i hand. Det är i stort ett intelligensbefriat sondmatat folk som inte orkar ta till sig information som inte presenteras i rimmande slogans, gärna presenterat av en celebrity. Det är lika illa i båda lägren.

I det här fallet är Trump själv en TV-kändis vilket så klart hjälpte honom.

Alternativet du efterfrågar var tyvärr Hillary Clinton den här gången och det gick som det gick.

Detta är inte ens min poäng. Den var att det är förbluffande att Trump går på så hårt mot de som kritiserar honom, likt en antidemokratisk diktator. Huruvida kändisars utspel "spelar honom i händerna" skiter jag faktiskt i. Han är redan vald dessutom så det är irrelevant. Den diskussionen kunde vi ha haft förra året.

Angående den "folkrörelse" du beskriver är det ett fenomen Trump själv har orkestrerat för att öka sektkulturen runt sig själv, komplett med flagg-viftande rallies. I slutändan handlar det om frustrerade människor som vill ha ett jobb samt något att skylla på (gärna muslimer och immigrants), det är ingen revolution. Det är en image, ett marknadsföringsgrepp.
Senast redigerad av mrtowlie 2017-01-09 kl. 15:33.
2017-01-09, 15:31
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Detta är inte ens min poäng. Den var att det är förbluffande att Trump går på så hårt mot de som kritiserar honom, likt en antidemokratisk diktator. Huruvida kändisars utspel "spelar honom i händerna" skiter jag faktiskt i. Han är redan vald dessutom så det är irrelevant. Den diskussionen kunde vi ha haft förra året.

Fast det kan knappast vara förbluffande att han gör som han gör om det spelar honom i händerna. Han vinner på att distansera sig från etablissemanget. Han skulle förmodligen behöva ändra strategi om etablissemanget helt plötsligt ändrade sig och ställde sig bakom honom.

Men så sker inte, och jag tror inte han behöver oroa sig på överskådlig tid. Han kommer kunna regera länge under epitetet "mannen av folket". Och det är inte illa pinkat av en miljardär från Manhattan.
2017-01-09, 15:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Avskyn och till och med hatet mot Hollywood-eliten växer bland vanligt folk i USA. De retade upp väldigt många väljare och fick en del att välja sida under valkampanjen. Detta är ingen strid Meryl Streep kommer kunna vinna, men liksom under valkampanjen jublade Trump-motståndarna i sin egen okunskap.

Det var sådana här saker som gjorde sprickan mellan vanligt folk och eliten så tydlig, och Trump kunde enkelt ta på sig rollen som den som står upp mot etablissemanget. Detta är gratisgodis för Trump och det verkar som att han kommer kunna köra vidare på samma sätt ett bra tag till.
Sicka fantasier.
Givetvis är det som på alla andra områden, där en del har en otrevlig personlighet som Trump för en del.
Men att nått allmänt hat ifrån "vanliga" och av någon större antal, ne, sorteras bort som en ren fantasi.

En sak är dock säker, Trump är extremt lätt kränkt och det har han visat om och om igen.
Men jag antar vi kommer nu peka på alla andra och påpeka deras fel, i tron att det då blir rätt för Trump.

Sen i valtider och de som sidar upp med sin kandidat, kommer givetvis störa vissa.
Men när valet är över så går man tillbaka till vardagen igen.
2017-01-09, 15:36
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Fast det kan knappast vara förbluffande att han gör som han gör om det spelar honom i händerna. Han vinner på att distansera sig från etablissemanget. Han skulle förmodligen behöva ändra strategi om etablissemanget helt plötsligt ändrade sig och ställde sig bakom honom.

Men så sker inte, och jag tror inte han behöver oroa sig på överskådlig tid. Han kommer kunna regera länge under epitetet "mannen av folket". Och det är inte illa pinkat av en miljardär från Manhattan.

HAN HAR REDAN VUNNIT! Vore det inte bättre att ena landet? Ett land där dessutom fler människor röstade för Hillary än han själv. Vad vinner han på att konsekvent håna de som enligt demokratins spelregler är av en annan åsikt än hans väljare?
2017-01-09, 15:37
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En sak är dock säker, Trump är extremt lätt kränkt och det har han visat om och om igen.
Men jag antar vi kommer nu peka på alla andra och påpeka deras fel, i tron att det då blir rätt för Trump.

Det är möjligt att han är. Jag vet inte. Än så länge kan det även vara en väl utförd strategi av honom, då hans "lättkränkthet" lett till framgång. Vi får se om det kommer straffa honom framöver, men jag kommer inte vända mig till dig för att få den prognosen serverad
2017-01-09, 15:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är möjligt att han är. Jag vet inte. Än så länge kan det även vara en väl utförd strategi av honom, då hans "lättkränkthet" lett till framgång. Vi får se om det kommer straffa honom framöver, men jag kommer inte vända mig till dig för att få den prognosen serverad
Om man som Trump sitter och kommenterar skönhets missar kl0300 på natten mitt under kampanjen.
Så är det nått som inte riktigt är rätt där.
Man kan undra vad hans integritet är på detta området, då det verkar helt saknas.
2017-01-09, 15:40
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
HAN HAR REDAN VUNNIT! Vore det inte bättre att ena landet? Ett land där dessutom fler människor röstade för Hillary än han själv. Vad vinner han på att konsekvent håna de som enligt demokratins spelregler är av en annan åsikt än hans väljare?

Fast han har ju visat en vilja att ena landet. Jag personligen tror att han kommer att lyckas, men det kommer ta tid. Att vända andra kinden till när Hollywood-stjärnor snackar skit om honom på bästa sändningstid ska du nog inte förvänta dig. Det är inte så han enar landet.
2017-01-09, 15:41
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man som Trump sitter och kommenterar skönhets missar kl0300 på natten mitt under kampanjen.
Så är det nått som inte riktigt är rätt där.
Man kan undra vad hans integritet är på detta området, då det verkar helt saknas.

Skicka honom dina tips till nästa kampanj om fyra år så kanske det går bättre för honom.
2017-01-09, 15:43
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Trump på Twitter:

"It's finally happening - Fiat Chrysler just announced plans to invest $1BILLION in Michigan and Ohio plants, adding 2000 jobs. This after Ford said last week that it will expand in Michigan and U.S. instead of building a BILLION dollar plant in Mexico. Thank you Ford & Fiat C!"

Obama, är han ens president längre?
2017-01-09, 15:52
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Fast han har ju visat en vilja att ena landet.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/815185071317676033
Citat:
Ursprungligen postat av Donald
Happy New Year to all, including to my many enemies and those who have fought me and lost so badly they just don't know what to do. Love!
De bokstavstroende kommer dock såklart att svälja alltihop, det behöver man inte undra över.

Citat:
Jag personligen tror att han kommer att lyckas, men det kommer ta tid. Att vända andra kinden till när Hollywood-stjärnor snackar skit om honom på bästa sändningstid ska du nog inte förvänta dig.
Det är lite sådana här saker som pekar på vilken jävla obalanserad narcissist han är. Det är inte att leda världens mäktigaste land som är det viktiga, det är att ingen, ingen, ska prata skit om honom!
Att han sedan helt utan självreflektion i sitt twitter-svar bevisar det mesta av vad Streep sade är inte direkt förtroendeingivande: "Instinct to humiliate..."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in