2017-01-06, 13:43
Medlem
Stones avatar
Det är väl lika mycket "falska nyheter" som SR håller på med när de undanhåller att en mur redan existerar mellan USA och Mexico. De får alla svenskar att tro att Trump vill bygga en stor mur från Stilla Havet till Mexicanska golfen. Det finns redan en mur mot Mexico, kolla San Diego. De har gränsstationer i alla större städer jäms med gränsen. De har höga staket, Rio Grande, öknen och en helskottas massa gränspoliser med värmekameror, skjutvapen och hundar. Men alla som vet mindre tror att Trumps "mur" skulle göra att inga Mexicanare får besöka USA och SR försvarar olaglig invandring. SR gör mig till Trumpare. Det är fan det som är mest skrämmande.
Citera
2017-01-06, 13:53
Medlem
Stones avatar
Jag tog mig tid att göra det jag velat ett tag. Jämföra Studio Etts inledning från den 5:e november 2008 när Obama vann: http://t.sr.se/1CSkStR

Med Studio Etts inledning den 9:e november 2016 när Trump vann: http://t.sr.se/2fZvpmH

Vad tycker ni? Låter det inte lite muntrare i studion 2008?

I den ena sändningen "väljer det amerikanska folket förrändring" och i den andra så "är landet splittrat".
Citera
2017-01-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det är väl lika mycket "falska nyheter" som SR håller på med när de undanhåller att en mur redan existerar mellan USA och Mexico. De får alla svenskar att tro att Trump vill bygga en stor mur från Stilla Havet till Mexicanska golfen. Det finns redan en mur mot Mexico, kolla San Diego. De har gränsstationer i alla större städer jäms med gränsen. De har höga staket, Rio Grande, öknen och en helskottas massa gränspoliser med värmekameror, skjutvapen och hundar. Men alla som vet mindre tror att Trumps "mur" skulle göra att inga Mexicanare får besöka USA och SR försvarar olaglig invandring. SR gör mig till Trumpare. Det är fan det som är mest skrämmande.

Kan du precisera vad som skiljer Trump från SR.

Han ska bygga en mur men den finns ju redan även om SR undanhåller det. Jag får inte riktigt ihop ditt inlägg.
Kan du länka till det du menar är den falska nyheten hos SR.

Jag kan förstå ditt inlägg om Trump om han av sysselsättningsskäl vill lägga några miljarder på bygga en mur till som ett rent beredskapsjobb.
Citera
2017-01-06, 14:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Kan du precisera vad som skiljer Trump från SR.

Han ska bygga en mur men den finns ju redan även om SR undanhåller det. Jag får inte riktigt ihop ditt inlägg.
Kan du länka till det du menar är den falska nyheten hos SR.

Jag kan förstå ditt inlägg om Trump om han av sysselsättningsskäl vill lägga några miljarder på bygga en mur till som ett rent beredskapsjobb.

Jag menar att SR inte har belyst att det faktiskt finns stenhårda gränskontroller till från Mexico till USA. SR talar om Trump som om han skall bygga något som inte redan finns. Det är inte av beredskapsjobbanledning som Trump vill bygga en mur, ingen har väl påstått det vad jag vet.

Så att undanhålla sanningar tenderar att sprida en falsk bild av verkligheten.
Citera
2017-01-06, 17:23
Medlem
Citat:
Jag menar att SR inte har belyst att det faktiskt finns stenhårda gränskontroller till från Mexico till USA. SR talar om Trump som om han skall bygga något som inte redan finns. Det är inte av beredskapsjobbanledning som Trump vill bygga en mur, ingen har väl påstått det vad jag vet.

Så att undanhålla sanningar tenderar att sprida en falsk bild av verkligheten.

Jag återkommer för jag förstår fortfarande inte vad som enligt dig skiljer SR från Trump. Båda talar om att bygga en mur som du menar redan finns. Vem av dem, eller båda, sprider en falsk bild av verkligheten?

Kom gärna med konkreta exempel.

Om det nu inte är av beredskapsjobbsanledning Trump vill bygga en mur, vilket är då skälet? Jag har tidigare trott att skälet är att det saknas en mur.
Och varför skulle Mexico i efterhand betala för att det byggs en ny mur som inte behövs?

Jag antar att det är det här inslaget i Ekot som du menar förtiger att det redan finns en mur.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6507689
Menar du att de borde ifrågasatt Trumps vallöfte?
Citera
2017-01-07, 00:04
Medlem
Stones avatar
"Build the wall" är ett retoriskt grepp av Trump att visa att han vill stoppa ilegal immigration från Mexico. Precis som att han vill stoppa alla muslimer. Se bild: http://tinyurl.com/jpamu2r

SR tar honom på orden och förvränger det han säger till att låta som att han skall bygga en mur som enligt SR inte finns. Det är som att de inte upplyser lyssnarna om att det redan finns en mur och gränskontroller. Arizona har ingen mur men de har gränskontroller samt gränspatruller för att motverka ilegal immigration. Det har alltid varit olagligt att fly över till USA men SR får det att låta som att Trump är den ända (blivande) president inte vill ha illegal immigration.
Citera
2017-01-07, 11:19
Medlem
Citat:
"Build the wall" är ett retoriskt grepp av Trump att visa att han vill stoppa ilegal immigration från Mexico. Precis som att han vill stoppa alla muslimer. Se bild: http://tinyurl.com/jpamu2r

SR tar honom på orden och förvränger det han säger till att låta som att han skall bygga en mur som enligt SR inte finns. Det är som att de inte upplyser lyssnarna om att det redan finns en mur och gränskontroller. Arizona har ingen mur men de har gränskontroller samt gränspatruller för att motverka ilegal immigration. Det har alltid varit olagligt att fly över till USA men SR får det att låta som att Trump är den ända (blivande) president inte vill ha illegal immigration.

Jaha. SR gjorde alltså fel som tog Trumps uttalannden för gott. De borde alltså konstaterat att han menade något annat än det han sa. Nu begär han pengar av kongressen för att bygga muren. Undrar om SR kommer att ifrågasätta vad han egentligen tänker göra med de miljarderna? Kanske en hotellkedja med vakttorn och låsta dörrar längs gränsen?

Har du något exempel på när SR får det att låta som att andra blivande presidenter vill ha illegal immigration?
Citera
2017-01-07, 21:33
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Jaha. SR gjorde alltså fel som tog Trumps uttalannden för gott. De borde alltså konstaterat att han menade något annat än det han sa. Nu begär han pengar av kongressen för att bygga muren. Undrar om SR kommer att ifrågasätta vad han egentligen tänker göra med de miljarderna? Kanske en hotellkedja med vakttorn och låsta dörrar längs gränsen?

Har du något exempel på när SR får det att låta som att andra blivande presidenter vill ha illegal immigration?

Det märks att du är journalist och är här för att trolla och ifrågasätta. Du är inte intresserad av hur vi uppfattar nyheterna utan för att säga att vi inte fattar. Antingen är du journalist eller går på journalisthögskolan och skriver på ett arbete.
Citera
2017-01-07, 22:01
Medlem
NoTruces avatar
Det man undrar lite spontant är hur man ska kunna lita på mainstreammedias rapportering av Trumps görande och låtanden framöver. Han kommer ju sitta minst fyra år. Ska man då anta att allt som rapporteras om honom av tidningar som DN, SvD, Expressen m.fl. innehåller gravt vinklad information (desinformation). Så har det ju varit hittills. Har gossarne på redaktionerna ens funderat över det?
Citera
2017-01-08, 09:27
Medlem
Citat:
Det märks att du är journalist och är här för att trolla och ifrågasätta. Du är inte intresserad av hur vi uppfattar nyheterna utan för att säga att vi inte fattar. Antingen är du journalist eller går på journalisthögskolan och skriver på ett arbete.

Just det, jag ifrågasätter. Det finnas andra än journalister som gör det. Tyvärr var det tydligen så att SR inte ifrågasatte Trumps retorik när han talade om att bygga en mur.

Jag tolkar mig till svaret på den ena av mina frågor till dig. Den om vad som skiljer Trumps påstående att han ska bygga en mur och SRs underlåtenhet att tala om att den redan finns.

Trump = retorik.
SR = falsk nyhet.

Den andra frågan om du kan ge något konkret exempel på (länk) på ett inslag i SR som visar det du påstår.

Här följer annars en länk som innehåller påståendet
"Faktum är att den muren redan finns, och täcker en stor del av den 2000 kilometer långa gränsen. "
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6556001

Är det därmed bevisat att ditt inpass i tråden är falskt? Ljuger du alltså? Är du alltså själv journalist eller går på journalisthögskolan.
Du är bara här för att du inte fattar.
Citera
2017-01-09, 12:43
Medlem
Svenska Yle ljuger med rubriker på sedvanligt MSM-svenskt manér:

Lännen Medias undersökning: Finländarna rädda för Trump

Citat:
Enligt en färsk undersökning av Lännen Media tror var tredje finländare att Donald Trumps presidentperiod för med sig mer krig och kriser.

Två tredjedelar gör det alltså inte. Vad skulle utfallet varit, om galningen Hillary hade vunnit?

Citat:
Trumps samarbetsvillighet med Ryssland och Putin ansågs av 45 procent vara en bra sak och 40 procent ansåg det vara en dålig sak.

56 procent av de svarande tyckte i sin tur att Trump varken mer eller mindre påverkar Finlands anledningar att gå med i Nato.

1078 personer intervjuades för undersökningen, som genomfördes av Taloustutkimus.

https://unvis.it/svenska.yle.fi/artikel/2017/01/09/lannen-medias-undersokning-finlandarna-radda-trump

MSM:s hatobjekt Trump och Putin är mer gillade än ogillade i Finland.
Citera
2017-01-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Svenska Yle ljuger med rubriker på sedvanligt MSM-svenskt manér:

Lännen Medias undersökning: Finländarna rädda för Trump

Två tredjedelar gör det alltså inte. Vad skulle utfallet varit, om galningen Hillary hade vunnit?

https://unvis.it/svenska.yle.fi/artikel/2017/01/09/lannen-medias-undersokning-finlandarna-radda-trump

MSM:s hatobjekt Trump och Putin är mer gillade än ogillade i Finland.

Eller om jag citerar en annan del av artikeln
"Till och med 84 procent av de svarande fruktar Trumps presidentskap med tanke på världsfreden. "
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/09/lannen-medias-undersokning-finlandarna-radda-trump

Alltså max 16 procent av finländarna som inte fruktar Trump med tanke på världsfreden. Men det finns ju folk som gillar krig. Det är kanske det som är förklaringen till ditt påstående att Trump och Putin är mer gillade än gillade i Finland, var du nu fått det ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in