Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du är fegast av alla, du vågar inte ens säga om du tror vi har en bubbla eller inte.
Jodå det vågar jag, jag ville bara vänta på att du skulle få leta fram det vi käbblade om först.
Bra, då kan vi lägga käbblet bakom oss och besvara din fråga.
Så, jag tror att vi har en bostadsmarknad som är övervärderad i förhållande till dels inkomstnivåerna ( om man tar hänsyn till att räntan fluktuerar över tid och inte förblir låg ) och dels till uthålligheten i efterfrågan, både rent demografiskt, men också psykologiskt.
Ju äldre man är, desto mer benägen är man att tänka riskmedvetet, livet kan ändra förutsättningarna för oss oavsett vilka planer vi tycker oss varit säkra på skulle fungera innan. Det gör att en avgörande skillnad i synsätt präglar vår diskussion.
De äldre tycker att det är bättre att köpa något så billigt som möjligt, dvs att köpeskillingen är så låg som möjligt ( om vi nu pratar bostäder ) eftersom då är man mindre utsatt om de förutsättningar som råder vid köp skulle ändras, detta kommer oftast till en premie, eftersom när köpeskillingen är låg är oftast någon annan parameter hög ( tex räntan ), för att boendeutgiften skall vara någorlunda konstant i förhållande till lönenivån.
Den yngre generationen ( väljer att indela i ålder men skulle lika gärna prata om konservativa människor vs motsatsen ) ser saken på ett annat sätt, dom har vuxit upp i en tid som präglats av lägre och lägre räntor, vilket styrt hela konsumentmarknaden mot att tänka månadskostnad istället för faktisk ekonomisk belastning ( abonnemang, privatleasing, räntefria köp av kapitalvaror etc etc ) och det skapar ett klimat av att folk köper mer och mer saker för att det "kostar ju bara 199:-/månad"
Om vi då tar och tänker oss att de senaste 15 åren har antalet människor som dör och bidrar till utbudet på bostadsmarknaden minskat för varje dag som går för att nå sin absoluta botten runt 2016, efter 2016 kommer antalet som dör och bidrar till utbudet att öka ( även om såklart bättre sjukvård gör att fler lever längre, men det köper oss i snitt bara några år. )
Kombinerat med att vi de senaste 15 åren har haft lägre och lägre utbud har samtidigt antalet unga som flyttar hemifrån ökat under samma period, för att peaka ungefär samtidigt som botten för de som dör. Så från och med 2016 kommer antalet unga som bidrar till efterfrågan att minska för varje dag som går.
Kombinerar vi dessa två demografiska delar, har vi alltså under en period av låga räntor, psykologi som sagt att bostäder kan bara gå upp, ett kortsiktigt tänk kring månadskostnad, ingen planering för sämre tider. Fått kraftigt stigande priser, och som krydda har politikerna gjort allt för att hjälpa till på traven.
Nu börjar sakta men säkert intresset från politikerna komma, i form av amorteringskrav m.m. Den allmänna opinionen ute hos folket börjar vackla och fler och fler blir skeptiska till att det kan fortsätta. Lägg till detta att vi nu bygger otroligt mycket, och att nybyggnationen släpar efter ( dvs när behovet egentligen är fyllt bygger man lite till )
Så ja, jag tror att vi har en bubbla på den svenska bostadsmarknaden, men jag vet inte vad som ensamt kommer utlösa den, eftersom du gärna vill ha en tydlig trigger ( typ nedslag av meteorit ).
Räntorna ser ut att fortsätta vara låga, men om utbudet så småningom är högre än efterfrågan kommer priserna vackla oavsett om det är billigt att låna, så funkar folk, och då är bollen i rullning.
Du ville veta vad jag tror, och det här är vad jag tror, om du inte delar min uppfattning förändrar det inte det faktum att det här är min åsikt som du bad om.
Jag skulle också förlora på en bostadskrasch, men eftersom jag kan tänka på andra än mig själv hindrar det inte mig från att resonera som jag gör.