2017-01-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det spelar ingen roll vilket tidsperspektiv du har, om du har rätt och marknaden fel kommer du tjäna massor av pengar på att gå emot. Har du gjort det eller tror du inte på att marknaden har fel trots allt?

Men jag har ju redan svarat dig, är du möjligtvis lite dum i huvudet lilla vän?
2017-01-08, 17:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men jag har ju redan svarat dig, är du möjligtvis lite dum i huvudet lilla vän?

Det är väl du som är dum i huvudet om du inte hämtar hem säkra pengar, varför gör du inte det? Är du kanske trots allt inte säker på att marknaden har fel?

Den ende av oss som placerar sina pengar efter den tro man har är jag, det säger en del om hur uppriktig tron är.
2017-01-08, 17:38
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Jag svarade men du är tydligen inte läskunnig.

Jag tror varken på kraftigt höjda räntor eller hyperinflation i Sverige men jag förstår att du i din desperation griper alla halmstrån för att motivera ras men det låter mest patetiskt.

Om vi rent hypotetiskt ändå antar att SEK kollapsar som ni ofta är inne på så kommer också lånet kollapsa i värde. Jag vet inte riktigt vad ni menar med kollaps men ni är extrema så säg att kronan går ned med 50% då halveras lånet i reala värden. Om det därefter fortfarande finns förväntningar om en framtida försvagning av kronan kommer sannolikt räntorna att stiga men då lånet har halverats kommer det ändå vara win win för dem med en belånad bostad. Högre ränta men på ett lägre värde är inga problem. Men som sagt, detta snack om valutakollaps och hyperinflation finns mest i era förvridna hjärnor och inte i verkligheten.
Vem pratar om att sek ska "kollapsa"? Jag pratar om en nedgång. När kronan går ner i värde så drabbas bankerna direkt eftersom de har stora lån i utländsk valuta som ska betalas tillbaka och stor utlåning i sek (till bolånetorskarna). Svenska banker blir då tvungna att höja räntan för att få det att gå ihop.

Inflationen sticker också om sek sjunker i värde så Riksbanken kommer också att höja reporäntan i så fall vilket inte heller vore positivt för bolånetorsken.

Din och Alphas optimism är dock uppiggande. Går räntan upp vinner ni, går räntan ner vinner ni, går sek upp vinner ni, går sek ner vinner ni, går inflationen upp vinner ni, går inflationen ner vinner ni, införs marknadshyror vinner ni, behåller vi nuvarande system med reglerad hyresmarknad vinner ni, går bostäder ner i värde vinner ni, går de upp i värde vinner ni. Win-win-win.
2017-01-08, 17:42
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Det är väl du som är dum i huvudet om du inte hämtar hem säkra pengar, varför gör du inte det? Är du kanske trots allt inte säker på att marknaden har fel?

Den ende av oss som placerar sina pengar efter den tro man har är jag, det säger en del om hur uppriktig tron är.
Det finns ett egenvärde i att hålla risken nere också. Det är t ex bra för nattsömnen.
2017-01-08, 17:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det finns ett egenvärde i att hålla risken nere också. Det är t ex bra för nattsömnen.

Ja men då är man alltså inte säker och är försiktig pga detta. Bubbelbabblarna uttrycker sig däremot tvärsäkert men vågar inte exponera 1 kr i enlighet med sin övertygelse. Talk is cheap!
2017-01-08, 17:50
Medlem
Citat:

Hur vi väljer att placera våra pengar hör väl knappast till ämnet ? Vill du tycka att jag går miste om pengar så får du väl göra det. Uppriktigt sagt skiter jag i vad du tycker, det får ju stå för dig.
2017-01-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ja men då är man alltså inte säker och är försiktig pga detta. Bubbelbabblarna uttrycker sig däremot tvärsäkert men vågar inte exponera 1 kr i enlighet med sin övertygelse. Talk is cheap!

Visa var jag tvärsäkert tror på bubblan, lögnare!
2017-01-08, 17:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur vi väljer att placera våra pengar hör väl knappast till ämnet ? Vill du tycka att jag går miste om pengar så får du väl göra det. Uppriktigt sagt skiter jag i vad du tycker, det får ju stå för dig.

Jo det hör till ämnet för det visar om ni bara ordbajsar eller om ni verkligen tror på det ni säger. Det är talande att ingen bubbelbabblare tar position efter sin tro men alla vi andra tar position efter vår tro.

Här har vi en förklaring till varför experter aldrig är så bra som marknaden på att göra bedömningar också. Alla på marknaden har verkligen tagit position efter sin tro och inte bara ordbajsat eftersom de har en annan agenda än att tjäna pengar på sin tro.
2017-01-08, 17:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Visa var jag tvärsäkert tror på bubblan, lögnare!

Okej så du är inte längre säker på att det är en bubbla?
2017-01-08, 18:04
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vad får dig att tro att jag inte positionerar mig för en bolånekrasch?
2017-01-08, 18:07
Medlem
Citat:
Okej så du är inte längre säker på att det är en bubbla?

Visa var jag är säker, så berättar jag.

Annars ljuger du ju.

En intressant sak är att jag mycket väl kan ha fel i min oro över de obalanser jag hävdat finns, du å andra sidan skulle aldrig kunna ha fel, en inställning som dödat långt fler än inställningen att vara försiktig har.
2017-01-08, 18:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vad får dig att tro att jag inte positionerar mig för en bolånekrasch?

Jag har frågat flera gånger och hittills har ingen bubbelbabblare sagt att de har gjort det. Men berätta gärna vilka positioner du har tagit om du har gjort det. Tror du på kraftiga räntehöjningar och har du tagit position efter det t.ex?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in