2017-01-08, 23:56
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Om lånet är denominerat i SEK och du kan betala innan pris- och valutakontroller införs så löser du lånet ja. de flesta kommer inte att kunna detta så de kommer att ha samma lön och samma lån efter en krasch. Men för den som positionerat rätt inför en SEK-krasch blir det ju jackpot precis som vid alla rätta positioneringar.

Sedan är det väl rimligt att tro att staten rätt omgående inför relgeringar för att förhindra detta, typ tvångsinväxling av ädla metaller och utländsk valuta till en "solidarisk" kurs som rånar dig för att rädda systemet.

Och återigen, du får inte tllbaka någon lagfart - du har den redan. Jag är trots lånen lagfaren ägare hos LMV på min villa. Denna fsstighet är sedan satt i pant hos LMV som säkerhet för lånen. så banken kan aldrig göra ett dugg men din lagfart.
Hårklyverier om lagfarten.

Sedan håller du ju med mig. Min intention var att provocera fram insikten att bankerna och staten inte kommer tillåta att alla bolånetorskar helt enkelt blir ägare till sina belånade bostäder, och att lånen räknas som fullt betalda, bara för att det händer någonting rent tekniskt med en valuta. Staten och bankerna kommer att göra någonting om detta skulle hända, och det kommer inte vara till bolånetorskens fördel.
2017-01-08, 23:57
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Datorer fanns men var väldigt dyra. Nu är det mycket billigare pga produktivitetsökningen som skett.

Detta var din fråga:

Och ja datorer är ett exempel.
Hur går det med produktivitetsökningen inom bostadsbyggande då? Går tekniken bakåt i den branschen eller är det byggjobbarnas löneexplosion som förklarar varför en lägenhet blir fler och fler bilar?
2017-01-09, 00:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Hårklyverier om lagfarten.

Det är inga hårklyverier att man är ägare även om man har lån med bostaden som pant, detta är verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Hur går det med produktivitetsökningen inom bostadsbyggande då? Går tekniken bakåt i den branschen eller är det byggjobbarnas löneexplosion som förklarar varför en lägenhet blir fler och fler bilar?

Löneökningar är förstås en faktor men mark är också en ändlig resurs som stiger i värde i tillväxtområden. Det fetade var däremot rätt märkligt uttryckt, vad ville du egentligen säga?
2017-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej det stämmer inte det minsta.
Skälen till att mobiltelefoner har fallit i pris beror till största delen på att vi är så många som delar fasta kostnader. Notera att många modeller har samma komponenter i sig.
T ex Samsungs stora utvecklingskostnaderna för processorchipet och plattformsmjukvara delas mellan stora mängder tillverkare och därmed köpare. Det gör att komponentpriserna går ned. Och en stor försäljning av modeller gör att priset på den kan hållas nere.

Även folk som inte kan räkna borde ana att det blir billigare för kunderna om man är 10 miljoner som skall dela på fasta kostnader än om man är 10 tusen. Det är globaliseringen som sänkt priserna på mofoner.
Sedan har kapitalisterna av stått konsumtion och satsat dessa pengar på teknikutveckling. Det mesta av detta har dock gått till ökad prestanda, kapacitet och funktionshöjd.

Konkurrens
2017-01-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Konkurrens
Fanns för tjugo år sedan också. Men volymerna var små då.
2017-01-09, 04:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Vem har sagt att man gör det hela tiden, jag talade om att det är en frihet att själv kunna avgöra vad och när man vill göra saker. Inte som i HR att det bestäms av hyresvärden. Då kan du få betala för en lyxrenovering du inte vill ha men inte få en billigare sak du faktiskt vill ha t.ex.

Nytt fint golv, inbyggnadsgarderob, sovloft om du har bra takhöjd men lite yta t.ex. Kostar inte mycket men inte gör man sådant för egna pengar om man inte äger sin bostad. Då får man betala för det som hyresvärden tycker du ska ha.

Jag har renoverat min lägenhet och lagt snyggt 1-stav trägolv och massa annat. Varför skulle man inte renovera ifall man har en billig hyresrätt? Det höjer bytesvärdet radikalt och skulle man säga upp den kan man plocka ur allt man satt in såsom nya vitvaror, golv man lagt ovanpå det andra osv. har 35 m2 klickparkett att lägga in i nästa lägenhet.
Förstår inte varför man skulle köpa en bostadsrätt som har nettokostnad på 700 kr mer än den man bor i nu och sen renovera som ger ingen värdehöjniing knappt och kasta pengarna i sjön.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-09 kl. 04:13.
2017-01-09, 06:19
Medlem
Citat:
Du påstår att jag ljuger om din åsikt om bubblans existens. Detta förutsätter dock två saker:

1. Att jag har sagt detta
2. Att påståendet inte stämmer

Hittills har du inte kunnat styrka något av detta, är det kanske du som är en lögnare?

Du och jag käbblade om varför jag inte gick all in typ om jag nu trodde på högre räntor ( en tanke du fått i din egen skalle )

Citat:
Det är väl du som är dum i huvudet om du inte hämtar hem säkra pengar, varför gör du inte det? Är du kanske trots allt inte säker på att marknaden har fel?

Den ende av oss som placerar sina pengar efter den tro man har är jag, det säger en del om hur uppriktig tron är.

I samma kontext skrev du sedan detta som är menat att avse mig eftersom det var du och jag som käbblade.

Citat:
Ja men då är man alltså inte säker och är försiktig pga detta. Bubbelbabblarna uttrycker sig däremot tvärsäkert men vågar inte exponera 1 kr i enlighet med sin övertygelse. Talk is cheap!

Så, inte kom du undan så lätt, seså, producera bevis tack!
2017-01-09, 06:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag har renoverat min lägenhet och lagt snyggt 1-stav trägolv och massa annat. Varför skulle man inte renovera ifall man har en billig hyresrätt? Det höjer bytesvärdet radikalt och skulle man säga upp den kan man plocka ur allt man satt in såsom nya vitvaror, golv man lagt ovanpå det andra osv. har 35 m2 klickparkett att lägga in i nästa lägenhet.
Förstår inte varför man skulle köpa en bostadsrätt som har nettokostnad på 700 kr mer än den man bor i nu och sen renovera som ger ingen värdehöjniing knappt och kasta pengarna i sjön.

Därför att du då investerar i en lägenhet någon annan äger, inte så smart.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du och jag käbblade om varför jag inte gick all in typ om jag nu trodde på högre räntor ( en tanke du fått i din egen skalle )

I samma kontext skrev du sedan detta som är menat att avse mig eftersom det var du och jag som käbblade.

Så, inte kom du undan så lätt, seså, producera bevis tack!

Som sagt du har inte styrkt något av kriterierna, varken punkt 1 eller 2.
2017-01-09, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lögnaren Svenne-i-Banan som ljuger om allt inklusive att han är ekonomiskt oberoende
Därför att du då investerar i en lägenhet någon annan äger, inte så smart.

Som sagt du har inte styrkt något av kriterierna, varken punkt 1 eller 2.

Hahahahahahahahahahahaha punkt 1 styrkte jag precis i mitt inlägg, du ser inte detta vilket föga förvånar. Varför lägger jag ens energi på att tala med dig, det finns ju ändå ingen i andra änden av luren...

Punkt 2 behöver jag ju inte nämna eftersom du måste kunna styrka dina egna påståenden innan jag bekräftar dem eller hur?
2017-01-09, 06:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hahahahahahahahahahahaha punkt 1 styrkte jag precis i mitt inlägg, du ser inte detta vilket föga förvånar. Varför lägger jag ens energi på att tala med dig, det finns ju ändå ingen i andra änden av luren...

Punkt 2 behöver jag ju inte nämna eftersom du måste kunna styrka dina egna påståenden innan jag bekräftar dem eller hur?

Du antar att jag syftade på dig angående punkt 1 och att påståendet inte stämmer har du inte styrkt alls. Du kan förstås inte säga att det är en lögn utan att styrka att påståendet är felaktigt, det förstår du väl? Ett påstående som är korrekt är ingen lögn.
2017-01-09, 06:52
Medlem
Citat:
Du antar att jag syftade på dig angående punkt 1 och att påståendet inte stämmer har du inte styrkt alls. Du kan förstås inte säga att det är en lögn utan att styrka att påståendet är felaktigt, det förstår du väl? Ett påstående som är korrekt är ingen lögn.

Hahaha jag ser vad du försöker göra men icke, du avsåg mig när du svarade och det vet du själv.

Annars är det som sagt enklare att jag alltid svarar BAJS! på allt du skriver, eftersom utfallet ungefär blir detsamma som när jag försöker resonera med dig.
2017-01-09, 06:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hahaha jag ser vad du försöker göra men icke, du avsåg mig när du svarade och det vet du själv.

Annars är det som sagt enklare att jag alltid svarar BAJS! på allt du skriver, eftersom utfallet ungefär blir detsamma som när jag försöker resonera med dig.

Måste jag lära dig vad ordet lögn betyder också?

Lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann, att med ett påstående avsiktligt föra någon bakom ljuset. För att betecknas som lögn krävs ett uppsåt, till skillnad från att i god tro framföra en osanning som personen själv tror är sann. Mytomani är en form av tvångsmässigt ljugande. Vanemässigt ljugande av själviska skäl, kännetecknar psykopati.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn

Styrk att utsagan är falsk innan du kallar det för lögn. Eller är det du som sprider lögner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in