Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Hej
En sak som jag inte får ihop när det gäller förstärkningseffekterna är att vi har haft ett varmare klimat förr utan att klimatet skenat iväg. I förra värmeperioden år 800-1300 så var det c.a 1 grad varmare när det var som varmast än idag .
Och i tidigare värmeperioder var det ännu varmare.
Det får mig att tvivla på klimatmodeller där vi bara behöver rubba på temperaturen någon grad för att snöbollen skall sättas i rullning och klimatet skena iväg. Om det vore så borde det ha skett betydligt större kast i klimatet tidigare.
Jag tycker att man borde försöka lära sig mer av klimathistoriken och testa klimatmodellerna mot den.
Hej Björn-Ola! Jag var tvungen att leta rätt på din posthistorik i ämnet, då du verkar ha generellt balanserade och initierade inlägg. Det citerade är ditt första inlägg i tråden, om jag använt sökfunktionen rätt.
Det som slår mig är att du gör (om jag i princip förstår dig rätt), observationen att ett system som har varierat upp
och ner i temperatur över milj(on/ard)-tals år inte kan vara instabilt. Exempelvis, en istäckesminsknung kan omöjligen vara självförstärkande över längre sikt med en sådan historik. Snarare bör systemet vara självdämpande. Alla som har någon förståelse i ämnet "dynamiska system" begriper vikten av denna observation omedelbart.