Citat:
Ursprungligen postat av
Vardagsfilosof
Vad kan man tänka på om man vill bli extremt duktig på att lösa juridiska case? och i övrigt göra bra ifrån sig på tentor? Ska göra UJIK-tentan om några månader, vill inget hellre än att komma in på LU efter den, därför ska jag spendera mina 20 veckor av kursen till max. Har läst fler böcker när det kommer till juridisk metod osv, vad jag förstått gäller det först och främst att kunna identifiera frågeställningen. För er som anser er vara bra på case alt har koll på människor som är, vilka är nycklarna? Vad jag kan tänka mig är följande:
- Ha bra koll på olika rättsregler
- Identifiera frågeställningen
- hitta argument -> belägga med hänvisningar till de olika rättskällorna
- behärska det svenska samt juridiska språket utomordentligt
Korrigera eller fyll på!

De punkter du radar upp är självklara men essentiella färdigheter för att bli en god juridisk problemlösare. Vad beträffar själva studietekniken kan jag tillföra ett par tips:
1. Läs inte böcker från pärm till pärm och läs inte heller litteraturen utan kontext. Dvs., istället för att angripa problem utifrån litteraturen; angrip litteraturen utifrån problem. Åtminstone för mig uppnår det ett par saker:
a) När jag planlöst läser träig juristlitteratur har jag en tendens att sekunder senare glömma bort vad jag precis läst; mycket för att jag inte har något, i.e. en fråga, att haka upp informationen på. Det är lite som att försöka lära sig gitarr utan att höra hur det låter (tror jag, i alla fall. Analogi tagen ur röven).
b) Jag lär mig att problematisera, ifrågasätta och vända ut och in på informationen - en god egenskap för en jurist.
2. Var uppmärksam och delta aktivt under seminarierna. Det är ett ypperligt tillfälle för att vädra osäkerheter och öva sig i juridisk argumentation. Fråga när du inte förstår något och ge inte upp förrän du fullkomligt greppar det. I regel är du inte ensam om att vara förvirrad; många är bara för stolta för att tillkännage sin inbillade dumhet.
3. Det är lätt hänt att börja dagdrömma under föreläsningar - försök vara uppmärksam. Även om många föreläsare är undermåliga uppställs där ett skelett för kursen; hur studenten bör strukturera sig, vad hon bör fokusera på och vad som prövas under tentan.
4. Hitta ett solitt gäng att plugga med. När hjärnan ger upp och all information kluddar ihop sig hjälper det ofta att kunna blöta och stöpa sina funderingar med kursare.
5. Och - sist men näppeligen minst - gör gamla tentor. Det ger
otroligt mycket.
Lycka till! Du har allra troligast en superb vår framför dig.