Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Har jag svårt att tro speciellt med tanke på att det är från USA som begreppen "Italian-American" och "Native-American" kommer ifrån, de är extremt noga med sina etniska grunder till skillnad från oss europeer som är tydliga med att man är antingen spanjor, italienare, svenska, engelsman, irländare osv, osv.
Jänkare och Dixicrater är helt enkelt mer fokuserade på sin etniska grund än vad vi är då vi må klassa en spanjor som en spanjor men en som är född i Sverige men av en spansk förälder klassar vi som andra generationens invandrare varav dennes barn är tredje för att sen egentligen sluta räkna generationer för då skall de vara integrerade och svenskar.
I USA så har du över 200 år senare fortfarande grupperingar av folk som klassar sig som svenskar trots att de inte har haft någon fysisk kontakt med Sverige sedan deras gammelfarfars far dog.
Fast det där är en sanning med kraftig modifikation och i synnerhet utanför städer som New York, Chicago och ett fåtal till där du har större områden med distinkt etnisk profil..
Jag har spenderat mycket tid i USA och snackat med mängder av människor i ämnet. Inget jag söker men det kommer ofta upp naturligt när man snackar med folk och det framgår att man är utlänning..
Till att börja med, på varje "renblodig" Giuseppe, Duncan eller Sven så går det dussintals som är en blandning av Europa. Ofta så vet dom inte ens så värst mycket mer än vad deras efternamn kan tänkas avslöja..
Om något så har jag ofta upplevt det som en smula sorgligt att intresset för förfädernas länder är så marginellt. Jag kan på en stympad hands fingrar räkna dom gånger jag träffat folk som överträffar mina kunskaper om Italien, Skottland, Irland eller vart dom nu kan tänkas härstamma ifrån och då är jag knappast någon expert i ämnet..