Citat:
Ursprungligen postat av
Alt-Kike
En organiserad rasistmobb behöver inte vara en organisation per definition eller för den delen ha ett namn utan det är mer ett symptom för det patologiska hat som alla européer har medfött. Precis som lynchningarna av svarta i USA var strukturellt rasistiska fenomen, eller pogromer i mot oskyldiga utsatta judar men saknade en central organisation, är också näthat i Sverige ett sorts undermedvetet organiserad lynchning.
#JagÄRHär står upp mot dessa fenomen. Människorna som är engagerade i #JagÄrHär har förstått begreppet mensch. Det är människor med integritet och heder som inte längre tänker vara tysta, stå bredvid och inte ryta ifrån när de ser rasism, sexism och antisemitism florera i alla tänkbara, och otänkbara, former.
Det finns ingen debatt att vinna, för de som sjunker så lågt att de sprider hat, hot, rasism och antisemitism har redan förlorat. De har förlorat inte bara debatten utan också sina medborgerliga rättigheter och sin rätt till att uttrycka sitt hat. Det är aldrig ett rättighet att hata. #JagÄrHär står för öppenhet och tolerans. Det är det som sticker i ögonen på er hatare, ni som försöker tysta och skrämma. Det går inte att reflektera er egen intolerans på #JagÄrHär. De som engagerar sig i kampen mot ondskans makter är modiga. För att få bukt med den grasserande rasism, som också lätt smittar, måste arbetsgivare, vänner och familjemedlemmar få bli informerade om att det i deras krets finns det antidemokratiska element. Det är inte att se som något hot, även om jag förstår att rasister och fascister känner sig hotade. Om jag fick veta genom #JagÄrHär att en vän, arbetskollega eller släkting var rasist och antisemit hade jag varit evigt tacksam för att de upplyste mig, så att jag hade kunnat ta ett informerat beslut om jag fortfarande vill ha den personen i min bekantskapskrets.
Om du hade läst i trådarna som JÄH har haft sina aktioner i så hade du sett att det inte finns någon rasistmobb. Det finns enstaka individer som inte har vett att utrycka sig korrekt, det är tråkigt, men knappast något stort problem. Det som är allvarligt är att efter åsiktmobben JÄH har varit inne i tråden så är tråden dränkt av JÄH-godkända åsikter. Åsikter som är till för att tillrättalägga "verkligheten", ungefär som man gjorde i DDR och Sovjet när det begav sig.
Ett exempel är ur en tråd där det klagades på våld och otrygghet. En JÄH medlem känner sig tvungen att berätta att Malmö inte alls är en otrygg stad, utan att det faktisk är en välfungerande stad med mångkultur. Tittar man på medlemmen så bor han i det "rika" Limhamn långt från no-go zonerna, bilbränderna och morden.
Du pratar om mod. Det är väl snarare så att JÄH-aktivisterna saknar både mod och integritet och måste agera i grupp för att veta vad de "får tycka" och våga skriva det.
Ungefär som JÄH så förutsätter du att det är "hatare" som kritiserar JÄH. Du påstod att jag hade antidemokratiska åsikter, jag vet inte var du fått det ifrån. Demokrati och åsiktsfrihet är något viktigt därför är det också viktigt att JÄH synas.
Det man upptäcker när man synar JÄH är att det finns en stor skillnad mellan vad man utger sig för att stå för och vad man faktiskt står för.
I praktiken har det visat sig att JÄH står för:
- censur
- åsiktsförtryck
- propaganda
- övervakning och anmälning av meningsmotståndare
Det är så långt från mod och integritet som man kan komma. De som har mod och integritet framför sina egna åsikter som individ, inte centraltbeslutade åsikter i grupp.
Tittar man på hur många JÄH aktivister skriver, så förstår man att det handlar om människor som har behov att vara med i en grupp och känna sig viktiga, de är så glada att vara med i gruppen och får skriva #jagärhär efter sina inlägg att de helt slutat ha egna tankar och åsikter