Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag svarade men du är tydligen inte läskunnig.
Jag tror varken på kraftigt höjda räntor eller hyperinflation i Sverige men jag förstår att du i din desperation griper alla halmstrån för att motivera ras men det låter mest patetiskt.
Om vi rent hypotetiskt ändå antar att SEK kollapsar som ni ofta är inne på så kommer också lånet kollapsa i värde. Jag vet inte riktigt vad ni menar med kollaps men ni är extrema så säg att kronan går ned med 50% då halveras lånet i reala värden. Om det därefter fortfarande finns förväntningar om en framtida försvagning av kronan kommer sannolikt räntorna att stiga men då lånet har halverats kommer det ändå vara win win för dem med en belånad bostad. Högre ränta men på ett lägre värde är inga problem. Men som sagt, detta snack om valutakollaps och hyperinflation finns mest i era förvridna hjärnor och inte i verkligheten.
Vem pratar om att sek ska "kollapsa"? Jag pratar om en nedgång. När kronan går ner i värde så drabbas bankerna direkt eftersom de har stora lån i utländsk valuta som ska betalas tillbaka och stor utlåning i sek (till bolånetorskarna). Svenska banker blir då tvungna att höja räntan för att få det att gå ihop.
Inflationen sticker också om sek sjunker i värde så Riksbanken kommer också att höja reporäntan i så fall vilket inte heller vore positivt för bolånetorsken.
Din och Alphas optimism är dock uppiggande. Går räntan upp vinner ni, går räntan ner vinner ni, går sek upp vinner ni, går sek ner vinner ni, går inflationen upp vinner ni, går inflationen ner vinner ni, införs marknadshyror vinner ni, behåller vi nuvarande system med reglerad hyresmarknad vinner ni, går bostäder ner i värde vinner ni, går de upp i värde vinner ni. Win-win-win.