2017-01-07, 22:43
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex88
Är nyfiken på vilka perks byråerna erbjuder (tänker främst på de största byråerna) utöver den vanliga lönen. Hur ser det ut med friskvårdsbidrag och gratis middag/taxi hem efter ett visst klockslag?

De tre största erbjuder 3-7k i friskvårdsbidrag, och iaf en av dem erbjuder taxi hem vid sena kvällar, osäker på vilken tid dock pga andrahandsinfo.
Citera
2017-01-07, 22:58
Medlem
Citat:
Är nyfiken på vilka perks byråerna erbjuder (tänker främst på de största byråerna) utöver den vanliga lönen. Hur ser det ut med friskvårdsbidrag och gratis middag/taxi hem efter ett visst klockslag?

De flesta byråerna (större affärsjuridiska) erbjuder gratis taxi efter 21-22. En vanlig perk är gratis middag efter kl 18 också. Friskvårdsbidrag är standard.

Edit: Vet att Vinge har 2k för städhjälp med. MSA kompenserar lön under föräldraledighet etc. finns lite olika varianter.
Citera
2017-01-07, 23:27
Medlem
Ok, tack för svar!

Jag har en följdfråga: hur ser lönen ut efter 3-4 år? Jag tänker specifikt inom M&A hos WC och Vinge. Jag har uppgifter om 30-32k och ca 8k ökning per år, men vet däremot ingenting om bonussiffror. Vore uppskattat om någon kunde dela med sig av info!

Cheers
Citera
2017-01-07, 23:53
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Avklarade poäng, amanuenstjänst, internationellt fadderi och vilken prioritet man satt på de olika skolorna i sin ansökan om jag minns rätt. Samt ett personligt brev.

All info här som sagt: http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/studera-utomlands , urvalsreglerna: http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/studera-utomlands/hur-ans%C3%B6ker-jag/allm%C3%A4nna-regler-f%C3%B6r-antagning-och-urval-1.269922 . Mycket bättre att kolla där eller maila ansvarig studievägledare än att fråga flashback.

Tack, Sobofied. Hittade inte till sidan om urvalsreglerna. Tafatt av mig.
Citera
2017-01-08, 00:47
Medlem
anteri17s avatar
Tråden är till för frågor, även av rookies som mig. Har ni gamlingar tips för själva tentaskrivningen? Vilka fällor är lätt att hamna i? Snart 30h kvar, så något väsentligt mer studerande blir det inte.
Citera
2017-01-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ok, tack för svar!

Jag har en följdfråga: hur ser lönen ut efter 3-4 år? Jag tänker specifikt inom M&A hos WC och Vinge. Jag har uppgifter om 30-32k och ca 8k ökning per år, men vet däremot ingenting om bonussiffror. Vore uppskattat om någon kunde dela med sig av info!

Cheers

Lönen efter 3-4 år är ungefär din ingångslön x2.

WC - går du oftast in som trainee på 28k efter ett halvår blir du bitis om du anställs på ''riktigt'' = 30k. Löneökning med runt 7k/år. Bonus = 1 månadslön varje 100h efter 1800h deb-timmar.

Vinge - Ingångslön 27k och ökning med runt 7k/år, bonus varierar men runt 0-6 mån vanligast, utgår utifrån deb-timmar.
Citera
2017-01-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr

WC - går du oftast in som trainee på 28k efter ett halvår blir du bitis om du anställs på ''riktigt'' = 30k. Löneökning med runt 7k/år. Bonus = 1 månadslön varje 100h efter 1800h deb-timmar.

Vinge - Ingångslön 27k och ökning med runt 7k/år, bonus varierar men runt 0-6 mån vanligast, utgår utifrån deb-timmar.

Ungefär hur många timmar är normalt att debitera som bitis inom M&A? Tänker särskilt för WC eftersom att bonusen verkar öka relativt kraftigt efter 1800h.

Angående löneökningen, hur många år fortsätter den årliga ökningen? Är den lika stor varje år eller kan den exempelvis öka med 4k år x och 10k år y?
Citera
2017-01-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ungefär hur många timmar är normalt att debitera som bitis inom M&A? Tänker särskilt för WC eftersom att bonusen verkar öka relativt kraftigt efter 1800h.

Angående löneökningen, hur många år fortsätter den årliga ökningen? Är den lika stor varje år eller kan den exempelvis öka med 4k år x och 10k år y?

1800h är rätt högt för Sverige, men tror WC satsade på en sysselsättning för juristerna som låg på drygt 2000h vilket är förhållandevis högt även i en internationell jämförelse.

Brukar vara fasta steg som inte går att avvika från förutom genom bonus, sen kan ju stegen vara olika höga varje år såklart och varierar stort beroende på byrå. Men huvudregel är väl 5-10k, med variationer för vissa år där det ges lägre/högre löneökning. Finns lite olika upplägg, några byråer har fasta steg upp till att du blir delägare, tar oftast 7-10 år så du hinner landa runt kanske 70-100k+ beroende på byrå. Men några kör även med provision efter ett antal år, mest kända för detta är väl kanske G&D som kör 30% provision på debiterade timmar efter 3 år. Brukar beskrivas som lukrativt i jämförelse med fast lön.
Senast redigerad av Gatekeepr 2017-01-08 kl. 13:38.
Citera
2017-01-08, 14:08
Medlem
Citat:
1800h är rätt högt för Sverige, men tror WC satsade på en sysselsättning för juristerna som låg på drygt 2000h vilket är förhållandevis högt även i en internationell jämförelse.

Brukar vara fasta steg som inte går att avvika från förutom genom bonus, sen kan ju stegen vara olika höga varje år såklart och varierar stort beroende på byrå. Men huvudregel är väl 5-10k, med variationer för vissa år där det ges lägre/högre löneökning. Finns lite olika upplägg, några byråer har fasta steg upp till att du blir delägare, tar oftast 7-10 år så du hinner landa runt kanske 70-100k+ beroende på byrå. Men några kör även med provision efter ett antal år, mest kända för detta är väl kanske G&D som kör 30% provision på debiterade timmar efter 3 år. Brukar beskrivas som lukrativt i jämförelse med fast lön.

Tycker också att 1800h verkar högt jämfört med konkurrenterna i Stockholm. Kan man lite syrligt säga att det är samma betalt för mer jobb på WC? Varken årlig löneökning eller bonuspolicy verkar avvika särskilt jämfört med konkurrenterna.
Citera
2017-01-08, 15:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Antar då att det är skillnad mellan debiterade och fakturerade timmar.
Citera
2017-01-08, 18:30
Medlem
Ni får ursäkta om detta tagits upp tidigare, läste tappert fram till sida 1100 innan jag gav upp.

Nu är det så att drömmen är att bli åklagare, är besatt av utredning av brott och då jag inte har någon större lust att vara polis i 30 år innan man kanske kan bli utredare så känns det som att åklagare är vägen att gå.

Nu till problemet, juristprogrammet skrämmer skiten ur mig rent ut sagt. Jag har inte betygen för att komma in, slutade väl på strax över C i snitt i gymnasiet. Har gjort högskoleprovet två gånger med högsta på 1,15 (senast) och hoppas väl att genom att lägga lite mer krut på att plugga på det komma in den vägen.
Nu till frågan då, är juristprogrammet så svårt som folk säger? Otroligt relativt förstår jag ju men vi säger såhär att jag läste ekonomiprogrammet med juridikinriktning på gymnasiet, låg på A och B i samtliga juridiska kurser och fick stipendium för mina insatser i de juridiska kurserna. Så är det möjligtvis någon här som läste samma program som mig som på något sätt kan jämföra? Går det ens? Är man inte tillräckligt bra för att man inte har A i alla ämnen under gymnasiet och det är lika bra att ge upp? Skulle någon vänlig själ kanske kunna lägga in en eller kanske två frågor som skulle kunna förekomma på en tenta första eller andra året? TACK PÅ FÖRHAND.
Citera
2017-01-08, 18:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewei
Nu till frågan då, är juristprogrammet så svårt som folk säger?

Nej. Läs gärna min guide; i den finns några inlägg om detta länkade.

Citat:
Otroligt relativt förstår jag ju

Precis.

Citat:
men vi säger såhär att jag läste ekonomiprogrammet med juridikinriktning på gymnasiet, låg på A och B i samtliga juridiska kurser och fick stipendium för mina insatser i de juridiska kurserna.

Är förmodligen helt irrelevant. Gymnasiekurserna linkar inte universitetsnivån.

Citat:
Så är det möjligtvis någon här som läste samma program som mig som på något sätt kan jämföra? Går det ens? Är man inte tillräckligt bra för att man inte har A i alla ämnen under gymnasiet och det är lika bra att ge upp?

Nej, du behöver inte ha haft raka A. Är du villig att plugga hårt kommer det gå bra. Gör högskoleprovet och testa.

Citat:
Skulle någon vänlig själ kanske kunna lägga in en eller kanske två frågor som skulle kunna förekomma på en tenta första eller andra året? TACK PÅ FÖRHAND.

Här är SU:s senaste JIK-tenta (första kursen): https://minfil.org/fegfs1b0b6/161118_Fr_gor.pdf samt facit: https://minfil.org/g8gfsbbeb6/161118_Svarsmall.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in