2017-01-05, 22:31
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
För er som läser i Lund, hur skrivs tentorna? Möjlighet till att skriva de digitalt?
Ja! Exakt samma upplägg som i Umeå
Citera
2017-01-05, 22:54
Medlem
Nån som läst straffrätt på SU och vet om det skulle funka att åka bort en vecka i mitten på maj? Är det en väldigt tung kurs? Kan man ta igen det?
Citera
2017-01-05, 22:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Nån som läst straffrätt på SU och vet om det skulle funka att åka bort en vecka i mitten på maj? Är det en väldigt tung kurs? Kan man ta igen det?

Allt går att ta igen, men kolla närvarokraven och att inte din frånvaro krockar med t ex pm-inlämning. Läs här under obligatorier t ex. https://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Description.aspx?MomentID=2450
Citera
2017-01-06, 11:41
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Någon av er som läst utlandsterminer? Vart läste ni? Vad läste ni? Hur kommer det säg att ni valda och läsa en termin utomlands? Generella krav?
Citera
2017-01-06, 16:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Någon av er som läst utlandsterminer? Vart läste ni? Vad läste ni? Hur kommer det säg att ni valda och läsa en termin utomlands? Generella krav?

Centraleuropa. Skiljemannarätt mm (men nivån var T1. Drack mest öl). Sista chansen för utlandsstudier.

På SU inga svårigheter att få utbyte generellt. USA/Kina dock populära varför det för just dessa kan krävas att man har bättre betyg än andra sökanden. All info här: http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/studera-utomlands
Citera
2017-01-07, 11:30
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Centraleuropa. Skiljemannarätt mm (men nivån var T1. Drack mest öl). Sista chansen för utlandsstudier.

På SU inga svårigheter att få utbyte generellt. USA/Kina dock populära varför det för just dessa kan krävas att man har bättre betyg än andra sökanden. All info här: http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/studera-utomlands

Om man studerar en termin vid ett universitet i t.ex. UK eller USA, får man den terminen tillgodo då? Kanske en dum fråga, men jag tänkte då de ev. har ett annorlunda upplägg på deras universitet än det upplägg vi har i svenska universitet.
Citera
2017-01-07, 11:37
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Om man studerar en termin vid ett universitet i t.ex. UK eller USA, får man den terminen tillgodo då? Kanske en dum fråga, men jag tänkte då de ev. har ett annorlunda upplägg på deras universitet än det upplägg vi har i svenska universitet.

Du brukar få - men undantag finns - tillgodoräkna dig allt som specialkurser; det är också oftast t7/t8 man åker under.

Det är dock ganska vanligt att skjuta upp examen en termin och läsa in svenska specialkurser.
Citera
2017-01-07, 18:36
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Bump.

Av svarskommentarerna anser jag det omöjligt att ta upp alla infallsvinklar som där nämns. Jag är inte dummare än att jag förstår att allt inte måste tas upp för hög poäng, men någon form av kommentar från er rutinerade rävar vore att föredra.
Jag känner själv att jag begränsas av tiden för att gå in och analysera de olika lagrummens alla rekvisit. Jag vet inte om det är jag som skriver långsamt, men i mitt jävla häfte av a-4-papper får jag svårt att få ner mer än fyra A4-papper per fråga (tre frågor som totalt omfattar 5 timmar) pga tidspressen. Jag skriver inte så att pennan glöder, men heller inte utan uppehåll.

Med någon timme till till förfogande kunde man gå in djupare i vissa resonemang. Jag fattar att en tidspress måste finnas för att kolla elevernas kunskaper i att hyfsat snabbt kunna formulera tankar och framförallt lokalisera juridiska problem, men det skapar och något begränsade svar i förhållande till vad svarskommentarerna anser man ska ta upp.

Återigen, era tankar.
Personligen har jag alltid upplevt tidspressen som den begränsande faktorn när det kommer till terminstentorna; med mer tid hade det varit en smal sak att analysera frågorna utan och innan. Jag skrev uppskattningsvis 15–20 sidor totalt per tenta har jag för mig, och för min del upplevde jag att detta innebar ett nästan oupphörligt skrivande från dess att tentavakten sa "Nu kan ni kan börja", tills "SLÄPP PENNORNA!!!1111".
Citera
2017-01-07, 20:41
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du brukar få - men undantag finns - tillgodoräkna dig allt som specialkurser; det är också oftast t7/t8 man åker under.

Det är dock ganska vanligt att skjuta upp examen en termin och läsa in svenska specialkurser.

Vilka andra urvalskriterium används? Skulle du säga att betygen är det i särklass viktigaste av dem? Hur långt innan önskad termin bör man påbörja processen?
Citera
2017-01-07, 20:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Vilka andra urvalskriterium används? Skulle du säga att betygen är det i särklass viktigaste av dem? Hur långt innan önskad termin bör man påbörja processen?

Avklarade poäng, amanuenstjänst, internationellt fadderi och vilken prioritet man satt på de olika skolorna i sin ansökan om jag minns rätt. Samt ett personligt brev.

All info här som sagt: http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/studera-utomlands , urvalsreglerna: http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/studera-utomlands/hur-ans%C3%B6ker-jag/allm%C3%A4nna-regler-f%C3%B6r-antagning-och-urval-1.269922 . Mycket bättre att kolla där eller maila ansvarig studievägledare än att fråga flashback.
Senast redigerad av Sobofied 2017-01-07 kl. 20:50.
Citera
2017-01-07, 21:15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Personligen har jag alltid upplevt tidspressen som den begränsande faktorn när det kommer till terminstentorna; med mer tid hade det varit en smal sak att analysera frågorna utan och innan. Jag skrev uppskattningsvis 15–20 sidor totalt per tenta har jag för mig, och för min del upplevde jag att detta innebar ett nästan oupphörligt skrivande från dess att tentavakten sa "Nu kan ni kan börja", tills "SLÄPP PENNORNA!!!1111".

Tack för svar! Visst fan blir det inga tankepauser under tentan, det har jag märkt när jag tränat.
Vi får se hur det går på måndag. Skönt dock med ett fint PM-resultat.
Citera
2017-01-07, 21:48
Medlem
Är nyfiken på vilka perks byråerna erbjuder (tänker främst på de största byråerna) utöver den vanliga lönen. Hur ser det ut med friskvårdsbidrag och gratis middag/taxi hem efter ett visst klockslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in