2017-01-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Äh, bara göra sitt bästa och se var det leder.

Det håller jag med om, varför det är mindre genomtänkt att sätta upp prestationsmål. Om inte annat för inlärningen.
Sätt upp mål för hur bra du vill kunna saker och hur du vill bedriva dina studier så kommer det gå bra ändå och du slipper må dåligt som så många juriststudenter tyvärr gör.
Citera
2017-01-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Då kan du hitta gratis böcker från tidigare år. Jag funderar på att bygga en fotölj av gamla blåa.

Jag byggde en temporär TV-bänk av mina kursböcker en gång. Blev hur bra som helst.
Citera
2017-01-04, 23:22
Medlem
Mr.TravisBickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
På vilka salstentor får man konka med sig dator + internetuppkoppling?
I Umeå kör vi nu för tiden salstentor i digital form, alltså med laptop och internetuppkoppling.

Fast iofs låser programmet allt annat på datorn, så ja det är nog bra att ha med sig en lagbok också...
Citera
2017-01-05, 00:04
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.TravisBickle
I Umeå kör vi nu för tiden salstentor i digital form, alltså med laptop och internetuppkoppling.
Inte bara på UmU, men som du skriver blir det svårt att komma åt digital lagtext.
Citera
2017-01-05, 08:05
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hur mycket skriver ni på en terminstenta - på ett ungefär?

Bump.

Av svarskommentarerna anser jag det omöjligt att ta upp alla infallsvinklar som där nämns. Jag är inte dummare än att jag förstår att allt inte måste tas upp för hög poäng, men någon form av kommentar från er rutinerade rävar vore att föredra.
Jag känner själv att jag begränsas av tiden för att gå in och analysera de olika lagrummens alla rekvisit. Jag vet inte om det är jag som skriver långsamt, men i mitt jävla häfte av a-4-papper får jag svårt att få ner mer än fyra A4-papper per fråga (tre frågor som totalt omfattar 5 timmar) pga tidspressen. Jag skriver inte så att pennan glöder, men heller inte utan uppehåll.

Med någon timme till till förfogande kunde man gå in djupare i vissa resonemang. Jag fattar att en tidspress måste finnas för att kolla elevernas kunskaper i att hyfsat snabbt kunna formulera tankar och framförallt lokalisera juridiska problem, men det skapar och något begränsade svar i förhållande till vad svarskommentarerna anser man ska ta upp.

Återigen, era tankar.
Citera
2017-01-05, 10:51
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Någon av er som jobbar extra vid sidan om sina studier på juristprogrammet? Tänker främst på den ekonomiska aspekten, klarar man av och ha ett jobb vid sidan om, tex 10 timmar per månad? Hur ser det ut hos er?
Citera
2017-01-05, 11:20
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Någon av er som jobbar extra vid sidan om sina studier på juristprogrammet? Tänker främst på den ekonomiska aspekten, klarar man av och ha ett jobb vid sidan om, tex 10 timmar per månad? Hur ser det ut hos er?

T1. Har lagt runt 30h i veckan på studier. Jobbat strödagar några gånger per månad. Inga problem. Jag känner att jag har kunskapen till nästa veckas tenta men risk finns alltid vid case-frågor att man fuckar upp tolkningen.

.................
Jag har pratat med andra på högte terminer om hur långa svar de brukar skriva på en tenta. Min oror visade sig obefogad. Skönt!
Citera
2017-01-05, 15:09
Medlem
Citat:

Fast iofs låser programmet allt annat på datorn, så ja det är nog bra att ha med sig en lagbok också...

Vill gärna höra mer om detta, är det dator på alla salstentor och vad är det för program?
Citera
2017-01-05, 15:18
Medlem
Mr.TravisBickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Vill gärna höra mer om detta, är det dator på alla salstentor och vad är det för program?
Det infördes förra hösten och som jag har förstått det så kommer varje tenta framöver skrivas digitalt. Detta är dock frivilligt och man kan välja att skriva för hand istället, och det börjar alltid strula för några stackare så de blir ju tvingade att skriva för hand. Programmet heter Digiexam och funkar väldigt smidigt faktiskt. Som sagt blir det ju lite tekniskt strul då och då men om något skiter sig 5 minuter innan inlämning kan tentavakterna sätta i en USB-sticka i laptopen och på så sätt spara svaren. Man behöver alltså inte oroa sig jättemycket för sånt men visst kan det bli lite frustrerande.

Personligen tycker jag att detta system är helt fantastiskt. Nu går jag T1 och har alltså aldrig gjort en "vanlig" tenta, men det är inte så svårt att lista ut att det finns många fördelar med att skriva på dator: Man skriver snabbare, mycket lättare att disponera och göra ändringar, lärarna kan rätta snabbare etc.
Citera
2017-01-05, 20:36
Medlem
Citat:
Det infördes förra hösten och som jag har förstått det så kommer varje tenta framöver skrivas digitalt. Detta är dock frivilligt och man kan välja att skriva för hand istället, och det börjar alltid strula för några stackare så de blir ju tvingade att skriva för hand. Programmet heter Digiexam och funkar väldigt smidigt faktiskt. Som sagt blir det ju lite tekniskt strul då och då men om något skiter sig 5 minuter innan inlämning kan tentavakterna sätta i en USB-sticka i laptopen och på så sätt spara svaren. Man behöver alltså inte oroa sig jättemycket för sånt men visst kan det bli lite frustrerande.

Personligen tycker jag att detta system är helt fantastiskt. Nu går jag T1 och har alltså aldrig gjort en "vanlig" tenta, men det är inte så svårt att lista ut att det finns många fördelar med att skriva på dator: Man skriver snabbare, mycket lättare att disponera och göra ändringar, lärarna kan rätta snabbare etc.

Låter sjukt nice!

Synd att man tar examen om ett halvår Stockholm iofs så hade väl ändå inte blivit nått
Citera
2017-01-05, 20:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Låter sjukt nice!

Synd att man tar examen om ett halvår Stockholm iofs så hade väl ändå inte blivit nått

Digitala tentor föreslogs första gången på 90-talet. 2017: 1 av ca 20 tentor digital..
Citera
2017-01-05, 22:19
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
För er som läser i Lund, hur skrivs tentorna? Möjlighet till att skriva de digitalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in