2017-01-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joeblow13
av en händelse gick jag och köpte lite prylar till min AR och hittade en g3 clone i affären för 750usd Verkar vara en century arms kopia byggd på köpta surplus parts.

Hel del problem och inget jag skulle ha som första vapen men känns som man inte har råd att inte köpa den som leksak. Hade jag gjort lumpen med ak4 hade jag kanske tyckt annorlunda.

Seriös recension i länken.

https://m.youtube.com/watch?v=CUE1l-2yR3M
Nu har jag varken vapen eller licens men jag gjorde lumpen under skarven mellan AK4:an och 5:an och har använt båda, om jag fick välja ett vapen att äga skulle det bli en AK4:a med kikarsikte, ballare vapen finns nog inte.
Citera
2017-01-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Century Arms International (CAI) har en lång och sorglig historia av yxbyggen, så vill du ha en G3-klon är det bättre att köpa en PTR-91. CAIs "G3" är egentligen en Spansk CETME 58 som hottats upp för att se lite bättre ut, plastdelarna är billiga kopior av airsoftkvalitet och de har inte ens orkat sätta på rätt sikte. Många av CAIs tidigare CETME-byggen har varit rent katastrofalt dåliga och på gränsen till farliga, och jag bytte faktiskt till mig en för ett par veckor sedan för att se om de är så dåliga som folk säger. Och det var den. Den sköt ca 15-20 cm till vänster på 100 meter (även efter att kornet justerats fullt ut), matade ungefär varannat skott, glappig och eländig överallt, kärvande slutstycke pga kladdiga svetsar och vassa stansgrader osv, osv.

Jag plockade ner den totalt och fixade alla problem, sen byggde jag om den till en G3-klon för att snygga till den. Det var egentligen mer besvär än det var värt, men en intressant inblick i hur CAI bygger sina vapen. Ett bra exempel var sprinthålet baktill på magasinbrunnen, detta ska vara igensvetsat för att man inte ska kunna sätta på ett helauto underbeslag, men på min bössa var det fyllt med plastspackel och övermålat. Så vad recensionerna än säger: Håll dig ifrån CAIs produkter.

Tror faktiskt att recensenten hade liknande erfarenhet. Du har rätt det är kanske inte en G3 klon utan klon på föregångaren ihopsatt dåligt på de risiga kvarvarande delarna. Lät lite för bra för att vara sant. Dock om jag hade blivit man tillsammans med en AK4 hade det varit lite intressant.

Hittade också en helautomatisk, autentisk M60 för 28,000usd. Rambo fick ju motsvarande pjäs att verka både effektiv och fältmässig i film iaf men priset är lite mer än jag planerade lägga.
Citera
2017-01-07, 20:08
Medlem
Elofzons avatar
Alltså...vet inte om du är ett troll eller om du faktiskt är seriös.

Du nämner i trådstarten att du är ute efter nåt inte alltför komplicerat för "Home Defence"

Du pratar även om att du vill ha en helautomat...vet inte om jag missat nåt men helauto till hemförsvar känns....weird.

Du verkar ha en förkärlek till FNC-plattformen samtidigt överväger du Bullpup-vapen??

Bullpups känns lite som Ostron - antingen hatar man dom eller älskar dom (typ)

Tidigt nämner du att AK47 inte är ett alternativ för att du "skjuter gärna en terrorist, men du vill inte se ut som en"

På sidan 4 har du plötsligt gjort en kovändning och bestämt dig för just en AK47(!)???

Som grädde på moset sneglar du lite på den omtyckta Home Defence-bössan M60
Tycker du en AR är bökig att ta isär så har du nog inte tagit isär en M60.

Nädu "Joeblow"...jag tror nog du trollar
Citera
2017-01-07, 21:31
Medlem
Tävlade rätt flitigt med Ak4b under ett antal år, fungerar och rätt exemplar skjuter ju väl med en vettig konstruktion men rekylen kunde vara besvärande under snabbt skytte. Till snabbare grenar skulle jag vela ha en klenare, Finnarnas civila variant Sako M92S verkar intressant och skulle gärna vela testa den lite utförligare.
Som någon nämnde har det inte hänt så mycket spännande på utvecklingsfronten och alla dessa tillbehör tillför nog mer nöjesfaktor än kortare tider med bättre träffar.
Citera
2017-01-07, 22:00
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Jag tittar på alternativ till min AR15. Behöver inget fantastiskt precisionsvapen utan tänkt som hemförsvar etc.

Gillar AR15 ända tills man plockar isär den. Jag vill helst ha en AK5 men dom är så dyra (runt 5000 dollar? Plus ATF fees etc).

Är civila Tavor eller steyer AG mer fältmässiga? Någon som har erfarenhet?

Jag vill helst inte lägga mer än 2-3 tusen dollar. Krav 5.56 Nato och helst standard mags.
Mini 14 med Choate vikbar stock. Det har jag. 5.56 (.223 Rem). Perfekt. 20 skotts mag + 10 skott i reserv (ljuddämpare och BSA Platinum kikarsikte, ej påskruvade för home defence).

Allt jag behöver nu är någon som begår ett misstag...
Senast redigerad av ForumApache 2017-01-07 kl. 22:09.
Citera
2017-01-07, 22:02
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon

Du nämner i trådstarten att du är ute efter nåt inte alltför komplicerat för "Home Defence"

Du pratar även om att du vill ha en helautomat...vet inte om jag missat nåt men helauto till hemförsvar känns....weird.

Du verkar ha en förkärlek till FNC-plattformen samtidigt överväger du Bullpup-vapen??

Tidigt nämner du att AK47 inte är ett alternativ för att du "skjuter gärna en terrorist, men du vill inte se ut som en"

På sidan 4 har du plötsligt gjort en kovändning och bestämt dig för just en AK47(!)???

Efter att ha läst ditt inlägg så ångrar jag nästan att jag svarade...
Citera
2017-01-07, 22:11
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisam
Till snabbare grenar skulle jag vela ha en klenare, Finnarnas civila variant Sako M92S verkar intressant och skulle gärna vela testa den lite utförligare.
Som någon nämnde har det inte hänt så mycket spännande på utvecklingsfronten och alla dessa tillbehör tillför nog mer nöjesfaktor än kortare tider med bättre träffar.
Min kusin har en sån och verkar nöjd...
Citera
2017-01-07, 22:38
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Eh.. vad är din definition av tillförlitlighet egentligen? AKn har en del brister, men medioker är den knappast. Och att Mini-14 skulle vara mer fältmässig måste man ju vara full för att få för sig.

Angående tillförlitlighet med obskyra mängder smuts:

M1 Garand (som stand in för Mini14)
https://www.youtube.com/watch?v=v6J5m4_Is_s
AK-47
https://www.youtube.com/watch?v=DX73uXs3xGU
AR-15
https://www.youtube.com/watch?v=YAneTFiz5WU

TS menade dessutom att han tyckte att AR-15 var komplicerad att ta isär, så då tycker du han ska ha det här istället? https://www.youtube.com/watch?v=93XmX2IIjQQ

Ruger Mini14 är ett civilt/polisiärt vapen baserat på en för militära ändamål obsolet design. Som jaktvapen kan den nog vara trevlig, men för home defence lär den knappast vara ett förstahandsval om man inte bor i nån stat som begränsar en till den.
Du kanske menar Garand M14 och inte M1? Mini-14 är ju som du säger konstruerad för ranch/home/jakt och inte för strid i fält.
Den fungerar alldeles utmärkt i en home defence situation och massa annat. De nyare har ju även precision som är nästan jämförbar med Garanden. Mini 14 är enklare att ta isär än en AR15 och även robustare så det är inte alls ett dåligt vapen och ett bra val.

Om man inte ska till Ukraina.
Citera
2017-01-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon

Nope.

Jag vill INTE ha en helautomat. Dock om det jag vill ha bara finns i helautomat så är det självklart ok, ingen tvingat dig att ställa om till hel och de flesta har väl halvautomat också som AK5. Det enda jag har emot helautomat är upptrissade priser. Det betyder inte att jag skulle skjuta helautomat annat än för skoj.

Jag vill egentligen inte ha en AK47 men dom är så billiga så känns som man kan ha en i vapenskåpet för skojs skull.

Har andra vapen men anser att om man kan bör man ha något kraftigare om shit happens. Sannolikheten att jag "behöver" något mer än min benelli och pistol får väl anses försvinnande liten, men jag är cyniker i grund och botten så man vet aldrig.

Är inte emot bulpop. Är möjligtvis något "contrarian" vilket spär på mitt missnöje med min AR15. Dock accepterar jag argumenten som tas fram om tillgängliga delar etc. Kan som sagt vara så att jag skall stanna, skjuta mer och lära mig älska min AR15 på samma sätt som jag gjorde med AK5an...

Pga barn har jag inte skjutit så mycket senaste 6-7 åren men känner att det är dags att skjuta mer och titta över arsenalen så här trollas inget. Självklart var jag ironisk om M60, men när jag söker efter min dröm FNC så söker jag efter "transferable" vilket drar upp alla lagliga automater som registrerades innan 1986 antar jag. Mest skit man ser och priserna är orimliga, men M60 var väl intressant om man blir bjuden på älgjakt i Svedala...
Citera
2017-01-08, 00:20
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisam
Tävlade rätt flitigt med Ak4b under ett antal år, fungerar och rätt exemplar skjuter ju väl med en vettig konstruktion men rekylen kunde vara besvärande under snabbt skytte. Till snabbare grenar skulle jag vela ha en klenare, Finnarnas civila variant Sako M92S verkar intressant och skulle gärna vela testa den lite utförligare.

M92S tillverkades dock bara i väldigt begränsat antal och tingar därför ganska mycket pengar. Men jo, det är en mycket, mycket gemytlig AK-variant.

I USA finns det ett (1!) exemplar
https://www.youtube.com/watch?v=0ZfaLz3vBVM

Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du kanske menar Garand M14 och inte M1? Mini-14 är ju som du säger konstruerad för ranch/home/jakt och inte för strid i fält.
Den fungerar alldeles utmärkt i en home defence situation och massa annat. De nyare har ju även precision som är nästan jämförbar med Garanden. Mini 14 är enklare att ta isär än en AR15 och även robustare så det är inte alls ett dåligt vapen och ett bra val.

Om man inte ska till Ukraina.

Huh? Talar vi om helt olika vapen eller finns det olika varianter av Mini-14 vilka fungerar på helt olika vis?

För att få isär AR-15 lossar du en bult, bryter och drar ut mekanismen i ett handgrepp. Behöver man ta isär låset helt pillar man isär det också.

Mini-14 ska du först ta loss underbeslaget från för att sedan lyfta ur hela paketet ur kolven. Sedan kan man börja fippla med pistong, fjäder m.m och det sista man får ut är låset.

Givetvis begriper ju jag också att chansen för ett eldavbrott i en Home Defence-situation där det i snitt lär avlossas mellan 5-15 patroner, knappast mer än ett magasin är tämligen obefintlig förutsatt att vapnen fungerar bra i övrigt. I praktiken är både Mini-14 och AR-15 båda halvauto, båda 223, båda har tillräcklig ammokapacitet, är lika tunga/smidiga/vadmannuvillkalla, har likvärdig precision för ändamålet etc. Förmodligen uppstår ingen lång eldstrid där man plötsligt fått ett ekorre i vapnet och snabbt måste åtgärda problemet med en fältmässig rengörning osv.

Men.. om man vill ha ett enkelt (i TS ordalag fältmässigt) vapen, då är det ju AR15 över Mini14 alla dagar i veckan även fast båda rent praktiskt i 9 fall av 10 är lika bra för bara home defence-delen.
Citera
2017-01-08, 00:37
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Nope.

Jag vill INTE ha en helautomat. Dock om det jag vill ha bara finns i helautomat så är det självklart ok, ingen tvingat dig att ställa om till hel och de flesta har väl halvautomat också som AK5. Det enda jag har emot helautomat är upptrissade priser. Det betyder inte att jag skulle skjuta helautomat annat än för skoj....

Vilka för dig aktuella vapen skulle bara finnas i helauto menar du?
De enda vapen jag kommer på spontant är väl vissa SMG:s, huvudsakligen från WW2 samt ett antal tunga KSP, dvs återigen inga vapen som passar dina kriterier enl trådstarten.

Så det är egentligen bara priset på en helauto som stör dig?
Inte den hysteriska ammoförbrukningen eller det faktum att 95% av skotten förmodligen missar?

Hur menar du? Du vill bara ha helauto på skoj?

Citat:
Jag vill egentligen inte ha en AK47 men dom är så billiga så känns som man kan ha en i vapenskåpet för skojs skull.

Är dom verkligen så billiga fortfarande? Efter tusentals timmar av vapenrunkande på nätet har iaf jag fått uppfattningen att priset på en AK i USA gått upp ordentligt, iaf om man ska ha en med lite kvalitet, dvs inte en WASR-10.

Känns som att det finns sjukt mycket andra vapen du kan köpa enbart för att dom är billiga istället för att köpa en inte längre så billig-AK47 som du inte ens vill ha.

Citat:
Har andra vapen men anser att om man kan bör man ha något kraftigare om shit happens. Sannolikheten att jag "behöver" något mer än min benelli och pistol får väl anses försvinnande liten, men jag är cyniker i grund och botten så man vet aldrig.

Är inte emot bulpop. Är möjligtvis något "contrarian" vilket spär på mitt missnöje med min AR15. Dock accepterar jag argumenten som tas fram om tillgängliga delar etc. Kan som sagt vara så att jag skall stanna, skjuta mer och lära mig älska min AR15 på samma sätt som jag gjorde med AK5an...

Pga barn har jag inte skjutit så mycket senaste 6-7 åren men känner att det är dags att skjuta mer och titta över arsenalen så här trollas inget. Självklart var jag ironisk om M60, men när jag söker efter min dröm FNC så söker jag efter "transferable" vilket drar upp alla lagliga automater som registrerades innan 1986 antar jag. Mest skit man ser och priserna är orimliga, men M60 var väl intressant om man blir bjuden på älgjakt i Svedala...

Ok
Citera
2017-01-08, 01:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur svårt är det i dagens förmyndar-Sverige att beställa hem ex. AR-15? Om man nu har licens och dylikt? Är det magasinstorlek och det militära "utseendet", samt helautomat som ställer till det - eller har det tillkommit fler hinder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in