Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-05, 01:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeblow13
Tycker kel-tec är ganska innovativa i en annars relativt sett konservativ bransch. Är lite sugen på deras hagelbössa också.

Har inte sett denna i någon affär ännu men jag bor nära en stor affär så de borde ha den där.

Precis. De har väl fått kritik tidigare för att ha knåpat ihop prylar som inte riktigt funkat, men samtidigt verkar de ju till skillnad från typ alla andra som att de faktiskt tar åt sig av kritik och förbättrar sig.

Har inte kollat upp om den riktigt börjat säljas ännu. Den är ju tämligen ny.
Citera
2017-01-05, 01:48
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ja du har helt rätt. ifrånsett vissa scenario i zombieapokalypsen skulle jag aldrig skjuta helautomat bara för att man kan av alla de anledningar du nämner.

Tror inte jag skjutit automat med AK5an i lumpen mer än en gång och gick dubbelt så mycket ammunition och träffade hälften så mycket...

Kollade lite på mini 14 och har beslutat mot den pga magasinfrågan. Tror och tycker att "standard" ie lätt att hitta och reparera magasin och ammunition kan vara viktigt i ofredstider.

Kollade film på tavoren och inte övertygad. Har skjutit sks också och håller med trevlig sak men osäker på ammunitionen där.

Såg att dom börjar sälja halvautomatiska SAW med 200-skotts mag. Ger ju iaf ett seriöst intryck på kalkonjakten...
Det känns som att du går över ån efter vatten. Alla de där rymdvapnen är roliga att se på och ger ordentligt med street creds, men se på vad du behöver: Du vill ha en 5.56/.223, du vill att den ska vara driftsäker, lätt att bära, lätt att skjuta, lätt att hitta magasin till och du vill säkert också ha god tillgång till reservdelar och moddprylar. Vad återstår då att välja på? Ledtråd: USAs populäraste halvautomatkarbin.

Själv är jag synnerligen nöjd med min Bushmaster M4, har haft den i runt 10 år och den har genomgått ett flertal faser med olika stockar, skenor, påhäng osv, men efter att ha provat en mängd tacticoolgrunkor och andra proteser insåg jag att det som funkade bäst var grundutförandet, plus ett Hougegrepp, en Aimpoint och ett YHM flippsikte som backup. Anti-tiltmagg är också ett vettigt tillbehör, men i praktiken inte så nödvändigt som en del vill göra gällande. Den är lätt och kompakt, och jag kan pricka burkar på upp till 200 meters håll med billig 55 grain UMC från Walmart. Jag drar den inte direkt i gruset, men jag har skjutit mellan 500 och 1000 skott utan rengöring (kan faktiskt inte ens komma ihåg när jag gjorde rent den sist). Precis som med alla andra vapen kan den gå torrt och börja kärva, men det är bara att dutta i lite olja och köra på, nersotning har jag aldrig haft några problem med. Den blir förvisso skitig, men den funkar ändå. Det enda problemet jag haft var en låda rysk Tulammo, den ville sig inte alls trots att jag kört en mängd Tulammo genom den tidigare. Jag skulle tro att jag helt enkelt ramlade på ett felaktigt parti, men jag nämner det ändå eftersom det är det enda egentliga driftproblemet jag haft.
Citera
2017-01-05, 16:55
Medlem
Roads avatar
Är vi i sverige nu? eller drömmer jag? tar det inte typ 5 år att få licens på en civil variant av ar15 mfl?
Citera
2017-01-05, 17:01
Medlem
Är ju rätt uppenbart att han inte sitter i sverige..
Håller med dig Ljungbacka.
Ang. Ak5 var den så jävla bra? I lumpen för 16 år sen var den ju the shit...i brist på annat
Senast redigerad av devildenied 2017-01-05 kl. 17:06.
Citera
2017-01-05, 17:29
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Road
Är vi i sverige nu? eller drömmer jag? tar det inte typ 5 år att få licens på en civil variant av ar15 mfl?
Jo...ca 4-5 år från scratch
Citera
2017-01-05, 17:29
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Ang. Ak5 var den så jävla bra? I lumpen för 16 år sen var den ju the shit...i brist på annat

Rent designmässigt är det ju inget fel på den, men sedan har det hänt väldigt lite nytt inom genren de senaste 75-50 åren. I princip alla innovationer utom typ då man gick ner från 7-8 till 5-6 mm patroner har skett inom optik och produktion, vapnen i sig är i princip desamma. Så länge man inte designat allt med arslet (L85A1, Cetme-L mfl) så är de flesta jämförbara beroende på vilka egenskaper man prioriterat.
Citera
2017-01-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Rent designmässigt är det ju inget fel på den, men sedan har det hänt väldigt lite nytt inom genren de senaste 75-50 åren. I princip alla innovationer utom typ då man gick ner från 7-8 till 5-6 mm patroner har skett inom optik och produktion, vapnen i sig är i princip desamma. Så länge man inte designat allt med arslet (L85A1, Cetme-L mfl) så är de flesta jämförbara beroende på vilka egenskaper man prioriterat.

Kan mycket väl vara så det är nostalgin som lurar mig men tycker iaf att enkelheten att ta isär i fält och rengöra var bättre. Känns också stabilt på något sätt.

Men kan vara så att jag går över ån för vatten som någon uttryckte det och en stabil AR15 är väl så bra.

Jag kommer att fundera över helgen iaf. Ett alternativ är ju att gå all in på AR plattformen och acceptera att det är den bästa kompromissen
Citera
2017-01-06, 00:24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Kan mycket väl vara så det är nostalgin som lurar mig men tycker iaf att enkelheten att ta isär i fält och rengöra var bättre. Känns också stabilt på något sätt.

Men kan vara så att jag går över ån för vatten som någon uttryckte det och en stabil AR15 är väl så bra.

Jag kommer att fundera över helgen iaf. Ett alternativ är ju att gå all in på AR plattformen och acceptera att det är den bästa kompromissen

AK5 är ju lite som en blandning av AK47 och AR15, kunde man säga. Öppna som en AR15, vridlås och pistong som på en AK47. Alla tre är dock i allt väsentligt ungefär lika okomplicerade att handskas med.

http://www.sturmgewehr.com/bhinton/FNC/AK5_DisassembledA.jpg
http://www.m1-garand-rifle.com/field-strip/ak-47/pictures/ak47-disassembly-3787.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/89/e8/a5/89e8a5e55d0967e43a3bd692935ed2e1.jpg

Jag säger också som Ljungbackaerik - Det faktum att AR15 är så enormt populär gör den så lättillgänglig på alla sätt, om det är ammunition, magasin, reservdelar, uppers/lowers i andra kalibrar etc, att den helt enkelt är det överlägsna allround-alternativet.

Ta Kel Tec'en tex - den ser lovande ut, men företaget är inte sådär jätteetablerat och vapnen inte direkt vanliga. Skulle Kel Tec sluta tillverka vapnet eller helt gå i konkurs står du där med ett vapen det aldrig kommer att hittas reservdelar eller liknande till. AR15 kommer sådant aldrig ta slut på, inte ens ifall så både Colt och Armalite gått i konkurs för 20 år sedan, den är så populär att den kommer överleva i princip allt.
Citera
2017-01-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
AK5 är ju lite som en blandning av AK47 och AR15, kunde man säga. Öppna som en AR15, vridlås och pistong som på en AK47. Alla tre är dock i allt väsentligt ungefär lika okomplicerade att handskas med.

http://www.sturmgewehr.com/bhinton/FNC/AK5_DisassembledA.jpg
http://www.m1-garand-rifle.com/field-strip/ak-47/pictures/ak47-disassembly-3787.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/89/e8/a5/89e8a5e55d0967e43a3bd692935ed2e1.jpg

Jag säger också som Ljungbackaerik - Det faktum att AR15 är så enormt populär gör den så lättillgänglig på alla sätt, om det är ammunition, magasin, reservdelar, uppers/lowers i andra kalibrar etc, att den helt enkelt är det överlägsna allround-alternativet.

Ta Kel Tec'en tex - den ser lovande ut, men företaget är inte sådär jätteetablerat och vapnen inte direkt vanliga. Skulle Kel Tec sluta tillverka vapnet eller helt gå i konkurs står du där med ett vapen det aldrig kommer att hittas reservdelar eller liknande till. AR15 kommer sådant aldrig ta slut på, inte ens ifall så både Colt och Armalite gått i konkurs för 20 år sedan, den är så populär att den kommer överleva i princip allt.

Ok har bestämt mig. Kommer att köpa en ak47 (halvautomat), hotta upp min AR15, och sätta upp en profil på några siter så jag får meddelande om det finns FN FNC till salu. Tror att jag - rätt eller fel - behöver en FNC. Får kosta lite mer men man kan inte ignorera sin intuition och vad man vill ha.
Citera
2017-01-06, 22:36
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Satsa på G36c, ett riktigt bra och smidigt vapen för alla situationer både för närstrid och 500m+.

Funkar bra i fält, enkel att ta isär och att vårda.

Det är inte vad jag har hört från tyska yrkesmän. De hatar hela G36-plattformen.
Citera
2017-01-07, 00:29
Medlem
av en händelse gick jag och köpte lite prylar till min AR och hittade en g3 clone i affären för 750usd Verkar vara en century arms kopia byggd på köpta surplus parts.

Hel del problem och inget jag skulle ha som första vapen men känns som man inte har råd att inte köpa den som leksak. Hade jag gjort lumpen med ak4 hade jag kanske tyckt annorlunda.

Seriös recension i länken.

https://m.youtube.com/watch?v=CUE1l-2yR3M
Citera
2017-01-07, 03:18
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
av en händelse gick jag och köpte lite prylar till min AR och hittade en g3 clone i affären för 750usd Verkar vara en century arms kopia byggd på köpta surplus parts.

Hel del problem och inget jag skulle ha som första vapen men känns som man inte har råd att inte köpa den som leksak. Hade jag gjort lumpen med ak4 hade jag kanske tyckt annorlunda.

Seriös recension i länken.

https://m.youtube.com/watch?v=CUE1l-2yR3M
Century Arms International (CAI) har en lång och sorglig historia av yxbyggen, så vill du ha en G3-klon är det bättre att köpa en PTR-91. CAIs "G3" är egentligen en Spansk CETME 58 som hottats upp för att se lite bättre ut, plastdelarna är billiga kopior av airsoftkvalitet och de har inte ens orkat sätta på rätt sikte. Många av CAIs tidigare CETME-byggen har varit rent katastrofalt dåliga och på gränsen till farliga, och jag bytte faktiskt till mig en för ett par veckor sedan för att se om de är så dåliga som folk säger. Och det var den. Den sköt ca 15-20 cm till vänster på 100 meter (även efter att kornet justerats fullt ut), matade ungefär varannat skott, glappig och eländig överallt, kärvande slutstycke pga kladdiga svetsar och vassa stansgrader osv, osv.

Jag plockade ner den totalt och fixade alla problem, sen byggde jag om den till en G3-klon för att snygga till den. Det var egentligen mer besvär än det var värt, men en intressant inblick i hur CAI bygger sina vapen. Ett bra exempel var sprinthålet baktill på magasinbrunnen, detta ska vara igensvetsat för att man inte ska kunna sätta på ett helauto underbeslag, men på min bössa var det fyllt med plastspackel och övermålat. Så vad recensionerna än säger: Håll dig ifrån CAIs produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in