Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Man blir ju lite att undra över vad Trump egentligen har tänkt sig ?
Han måste ju ha någon tanke eller plan i bakhuvudet med Ryssland. Detta är ju ett seriöst,
offentligt uppvaktande utav Putin. Som jag ser på det så tror inte Trump på hackingen eller att han bagatelliserar den.
Kalla mig naiv eller en stolle, men detta syns jag är även för mycket med tanke på tajming utav "hack-gate".
Trump har stora frågor som han önskar lösa inrikespolitiskt (America first, ni kommer ihåg !), han har även flörtat med att få över demokrater i frågor (har funnits "intressenter"). Det skulle nog ha varit lättare att få de över, om han hade visat mera hänsyn till hackingen utav deras parti. Och då är jag nog medveten att demokraterna själva, lät det ske..(deras inkompetens)
Nu kan demokraterna istället börja att sluta leden.., ifrån den röra som partiet har varit sen valet.
Den rapport som släpptes av CIA, FBI och NSA är närmast pinsam. Det är ett politiskt-ideologiskt verk där en stor del av texten ägnas åt rysk massmedia. Planen var uppenbar: göra Trump illegitim och tvinga in honom i en utrikespolitik han inte delar. Detta kan vi nu konstatera har misslyckats.
Trumps valvinst var dock hursomhelst dömd att mötas av enorm turbolens och denna är förstås inte över på långa vägar. Om Trump överlever och lyckas med sin keynesianska ekonomiska politik (vilken kommer att stödjas av många demokrater och motverkas av många inom GOP, ironiskt nog), vilket jag tror att han kommer att göra, då kommer han också att ha goda utsikter att vinna även nästa val.
Problemen är dock enormt stora. Varje ekonomisk åtgärd i relation till utlandet kommer att mötas av en motåtgärd vilket gör att vinster Trump kan skörda på ett område, kommer med en kostnad som neutraliserar denna. Kina ligger redan i startgropen för motåtgärder och Japan har aviserat sitt missnöje. Ett fullt utvecklat handelskrig har jag svårt se skulle gynna USA, snarare skulle vi se förlorare överallt.
Det finns dock en kostnad som Trump kan minska på väsentligt vilket inte kommer med en motåtgärd och det är allt bistånd som de amerikanska skattebetalarna betalar rakt ned i vapenindustrin. USAs militärutgifter är idag 36% av Världens totala utgifter (jfr här Kina med 13% och Ryssland med 4%). USAs utgifter för militären uppgår till 15 miljarder kronor/dag. Om detta har Trump ofta haft mycket att säga.
Att Trump avser modernisera kärnvapenarsenalen kan vara kostnadseffektivt om han samtidigt kapar mycket av den interventionistiska och aggressiva delen av den amerikanska militären, vilket finns skäl att göra om USA inte ska vara världspolis mera. I det sammanhanget är det förstås smart att vara vän med Ryssland och samarbeta, vilket både Ryssland och USA tjänar på ekonomiskt och världen borde också bli en säkrare plats – givet att han inser att konfrontation med Kina kan bli ödesdigert.
Vad gäller eventuellt samarbete i Kongressen tror jag inte denna rapport och Trumps position påverkar så mycket. Demokraterna kommer inte att kunna sluta leden, lika lite som GOP kommer att kunna göra det. Båda partierna är skadeskjutna av Populismen som snarare kommer att växa än minska.