2017-01-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Så lång tid tog det att få fram tre stycken så dåliga ursäkter för herr Bendiksen...

I den tidligere landslagslegen vært åpen om sine tanker rundt årsaken. Ifølge VGs opplysninger, har Bendiksen trukket frem tre hovedårsaker til tabben:

1. Personlige problemer knyttet til sykdom i nær familie: Dette førte til at Bendiksen måtte forlate Livigno med kurs for Norge allerede 5. september.

2. Skade på en annen landslagsutøver: Hans Christer Holund slo skulderen ut av ledd etter et fall i Stelvio, og ble sendt på sykehus. Dette krevde oppfølging av Bendiksen.

3. En planlagt pressekonferanse: Mandag 5. september, dagen etter at Johaug startet behandlingen av sin såre leppe, holdt den tidligere landslagslegen et foredrag for pressen om rutinene i det norske apparatet for bruk av astmamedisin, samt Sundby-sake

http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/slik-har-lege-bendiksen-forklart-seg-om-hvorfor-han-sviktet-johaug/a/23891730/

Vilka patetiska bortförklaringar. Att ha flera patienter och arbetsuppgifter samt ett privatliv är liksom vardagsproblem som alla människor har. Både läkaren och Johaug borde stängas av på livstid.
Citera
2017-01-07, 12:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Vilka patetiska bortförklaringar. Att ha flera patienter och arbetsuppgifter samt ett privatliv är liksom vardagsproblem som alla människor har. Både läkaren och Johaug borde stängas av på livstid.

Han hade väl kunnat klämma till med några fler:

4. Hade sovit dåligt och hade därför svårt att koncentrera mig.

5. Min syn hade blivit sämre och jag hade begärt ett nytt glasögonrecept.

6. Fick fel tub av farmaceuten på apoteket.
Citera
2017-01-07, 12:51
Medlem
Citat:

Precis. Behöver de uppenbart svagsinta norrmännen varsin personligt anställd läkare som enbart fokuserar på deras läppsalvor kanske?
Citera
2017-01-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ja..så sant. Kan ju inte finnas någon som går på detta? Hoppas och tror på lång avstängning.
När blir provresultat officiella?
Citera
2017-01-07, 13:25
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Precis. Behöver de uppenbart svagsinta norrmännen varsin personligt anställd läkare som enbart fokuserar på deras läppsalvor kanske?
En sak har har i alla fall Johaug och teamet kring henne verkligen lyckats med, att lura alla att tro att Trofodermin är en läppsalva. Till och med majoriteten av Flashbacks vanligtvis välinformerade skribenter har lurats. Trofodermin är en hudsalva som INTE ska användas kring munnen eller näsan.

https://www.google.se/amp/s/www.consumerhealthdigest.com/skin-brightener-reviews/trofodermin-skin-care-cream.html/amp
Citat:
The cream should not be used by people who suffer infections like fungal skin infections, extreme flushing of the skin, when experiencing noticeable red rash around your mouth, irritated genitals and you cannot use the cream around your nose.
Citera
2017-01-07, 13:39
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
En sak har har i alla fall Johaug och teamet kring henne verkligen lyckats med, att lura alla att tro att Trofodermin är en läppsalva. Till och med majoriteten av Flashbacks vanligtvis välinformerade skribenter har lurats. Trofodermin är en hudsalva som INTE ska användas kring munnen eller näsan.

https://www.google.se/amp/s/www.consumerhealthdigest.com/skin-brightener-reviews/trofodermin-skin-care-cream.html/amp

Att salvan ger munsår är ju en känd bieffekt.
Citera
2017-01-07, 13:55
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Att salvan ger munsår är ju en känd bieffekt.
Ja, men jag tror inte att det är en välkänd bieffekt. I alla fall inte bland allmänheten.
Citera
2017-01-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, men jag tror inte att det är en välkänd bieffekt. I alla fall inte bland allmänheten.

Anser detsamma. Norge i samarbete med media har lyckats i propagandakriget. Hur svårt kan det annars vara att ställa de självklara frågorna om inte Johaugs munsår egentligen är en bieffekt av hennes långvariga steroidbruk?
Citera
2017-01-07, 15:31
Medlem
Borde vara ganska uppenbart nu när Norskorna/Norrmännen inte alls dominerar som tidigare.
Citera
2017-01-07, 15:36
Medlem
wwrs avatar
Hela historien med hur läkaren frågade råd av biträdet och fick tips om en salva från ett företag där han jobbbat i 7 år, visste inte salvans innehåll och sedan, liksom TJ, missade dopingmärkningen är ju helt orimlig.

Varken varianten med clostebol eller clobetasol är ju något som används mot munsår.

Clobetasol bör inte strykas runt munnen då det kan underlätta för svampinfektioner. Clostebol bör knappast strykas någonstans.

Jag har sett uppgiften i tråden att salvan med clostebol skulle ge munsår. Det är ju knappast något som behandlas regelbundet och någon allmän kännedom skulle existera. Jag har inte hunnit googla om det, men jag gissade att just den uppgiften skulle komma från någon av de websidor som vill avskräcka från bruk av anabola steroider genom att räkna upp en massa mer eller mindre vanliga biverkningar. (Men clobetasol kan alltså säkert i vissa fall ge svampinfektion om det stryks runt munnen)

Att historien med salvan är en usel bortförklaring av systematisk doping, det är jag övertygad om. Men att hennes munsår (hur kraftigt det nu var) beror på anabolbruk är jag inte säker på.

Edit
Det kan nog kroppsbyggare svara på, huruvida man kan få munsår av systematiskt anabolbruk. Jag trodde inte det, får googla om det. Anabola är ju inte en alltför vanlig medicinsk behandlingsmetod.
Senast redigerad av wwr 2017-01-07 kl. 16:04.
Citera
2017-01-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Borde vara ganska uppenbart nu när Norskorna/Norrmännen inte alls dominerar som tidigare.
Ja...nånting har ju hänt
Citera
2017-01-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Ja...nånting har ju hänt

Japp, ryssen har ett äss i ärmen tydligen, tills annat bevisat givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in