2017-01-06, 19:11
Medlem
Jag såg på Twitter den moderate riksdagsmannen Jan Ericsson i Ubbhult, som på direkt fråga om hur Alliansen skulle regera efter nästa val svarade att han hoppades på en situation liknande den efter valet 2010, dvs att SD ska släppa fram en alliansregering utan att ställa krav och sedan undvika att fälla denna regering i riksdagen.

Jag vet att Jimmie Åkesson redan har avvisat denna tanke flera gånger men man måste upprepa detta gång på gång så att folk inte tror att valet står mellan en vänsterregering och en alliansregering.

Om väljarna tror att detta är regeringsalternativen så finns det inget skäl att rösta på SD. Då röstar man på det av dessa båda alternativ som man föredrar.

SD måste göra klart att båda dessa alternativ tillhör historien. SD kommer inte släppa fram någon regering man inte själva har inflytande över. Alliansen är alltså död. AKB och Löfven har att välja mellan att göra upp sinsemellan eller att förhandla med SD.

När väljarna får detta klart för sig så finns inte längre något skäl att rösta på MP, C, FP eller KD. Dessa partier utgör från och med nu en blindtarm i svensk politik. Detta måste Åkesson göra helt klart för övriga partier, journalister och väljarna.
2017-01-06, 19:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag tror inte att terrordåd i Europa påverkar svensken. Det är fortfarande långt borta. Däremot om det blir terrordåd i Sverige med 10-100 döda eller ännu fler kommer att skaka om Sverige rejält. Samtidigt brukar sådana våldsdåd vara stärkande för regeringen, man sluter upp kring makten och står enat utåt.

Terrordåd i Europa med svenska gärningsmän kan däremot få förödande effekter för regeringen, sjuklövern och orsaka en rejäl politisk kris. Anledningen är givetvis att Sverige varit extremt mesiga mot terroristerna, det snackas om att hjälpa återvändande IS-terrorister istället för att straffa. Man har såvitt jag vet inte fängslat en enda svensk terrorist och hela landet Sverige är som en frizon för terroristerna att söka skydd i, sjukvård och även skaffa kapital (till terrorverksamhet) genom ett generöst bidragssystem.

Således, det är en krutdurk av oanade mått om det skulle bli så att terrordåd utomlands har svenskar som gärningsmän.

Jag har ett syskon som jag tror är PK som valde bort bröllopsresa i Frankrike sensommaren/hösten pga terrordåden. Mina föräldrar brukar resa runt i Europa varje år i ett större sällskap. De har inte gjort det sedan 2015 eller kanske 2014 rent utav. Nu i julas sa de sammanbitet att det finns mängder av fina hotell osv i Tyskland, Frankrike men att det bor flyktingar där och då går det ju inte att bo där. Jag kan inte tänka mig att någon av dem skulle uppge SD i OU men det är en stor förändring mot hur det lät tex 2014. De är förvisso kvar på stadiet där de högt säger att AKB nog blir bra och Ygeman verkar trovärdig.
2017-01-06, 20:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror du uttalanden om osentimental genomtänkt repatriering skulle sänka SD i OU? Skulle erkännandet av att det svenska folket existerar och har rätt till territoriet Sverige också sänka eller höja SD i OU?

1-2 terrordåd i Europa har vi säkert innan påsk. Undrar hur responsen skulle bli om det skedde på svensk mark. Hur många har Frankrike haft utan att fransoserna tagit till vapen...än?
Jag tror alla tuffare förslag kommer stärka SD's stöd.
Dock, att bita av för mycket kan vara riskabelt, svenskar är kraftigt pk-skadade, svensken behöver tid i en intellektuell tryckkammare.
2017-01-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror alla tuffare förslag kommer stärka SD's stöd.
Dock, att bita av för mycket kan vara riskabelt, svenskar är kraftigt pk-skadade, svensken behöver tid i en intellektuell tryckkammare.
Hur vet du det? Kanske behöver de någon som väcker hen, någon smart och vältalig, som inte spelar med på motståndarens planhalva? Som är bättre, klokare och modigare än sina motståndare på alla plan. Det kommer vi aldrig att få veta. SD gick som mest uppåt i opinionen under MK, som är en betydligt mer aggressiv debattör än Jimpan.
2017-01-07, 01:34
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hur vet du det? Kanske behöver de någon som väcker hen, någon smart och vältalig, som inte spelar med på motståndarens planhalva? Som är bättre, klokare och modigare än sina motståndare på alla plan. Det kommer vi aldrig att få veta. SD gick som mest uppåt i opinionen under MK, som är en betydligt mer aggressiv debattör än Jimpan.
Mitt intryck är att MK är en bra debattör och analytiker av Sverige, betydligt bättre än Jimmie. Tyvärr verkar han ligga bakom uteslutningarna och likriktningen av SD också, vilket gör honom olämplig att leda. Dessutom stöder han säkert den passiva SD-strategin.

Med en svensk motsvarighet (alltså anpassad efter svenska förhållanden, men lika smart, vältalig och såväl problemformulerande som lösningsformulerande) till Le Pen, Farage eller Trump skulle SD ha mycket lättare att göra ett mycket bättre resultat i Sverige än t ex FN har i Frankrike. Detta eftersom (a) situationen här är mycket groteskare, svenska folket är hårdast rövknullat i Europa och (b) 7k och medias oduglighet saknar motsvarighet och behöver bara bättre belysning för de tröga. Med rätt retorik skulle bara muslimer och hardcore kulturmarxister/feminister/nyliberaler finnas kvar bland 7k's röstboskap.
2017-01-07, 12:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Bara på frågan om vilken regering som kan trygga välfärden får S högre betyg, 44 procent mot 29 procent för M.

I alla andra frågor – vem som är bäst på att sköta sysselsättning, ekonomi eller skapa en bra skola – tar Moderaterna täten jämfört med Socialdemokraterna.

En orsak till resultatet uppges vara att Sverigedemokraternas sympatisörer föredrar en M-ledd regering.

"I välfärdsfrågor ligger SD:s väljare närmare de rödgröna. I de andra frågorna så blir det tydligare att SD-väljarna kommer allt närmare alliansen. I valet mellan de stora alternativen väljer de då en M-ledd regering", säger Toivo Sjörén, analyschef på Sifo till SVT.
http://www.di.se/nyheter/valjarna-foredrar-moderatledd-regering/
2017-01-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Med en svensk motsvarighet (alltså anpassad efter svenska förhållanden, men lika smart, vältalig och såväl problemformulerande som lösningsformulerande) till Le Pen, Farage eller Trump skulle SD ha mycket lättare att göra ett mycket bättre resultat i Sverige än t ex FN har i Frankrike. Detta eftersom (a) situationen här är mycket groteskare, svenska folket är hårdast rövknullat i Europa och (b) 7k och medias oduglighet saknar motsvarighet och behöver bara bättre belysning för de tröga. Med rätt retorik skulle bara muslimer och hardcore kulturmarxister/feminister/nyliberaler finnas kvar bland 7k's röstboskap.

Jisses! Det som är värre i Sverige än i de länder du pratar om är den svenska naiviteten. I övrigt är situationen i USA, Frankrike och Storbritannien sju resor värre. Att inte varenda vit väljare röstade på Trump är en gåta med tanke på att det praktiskt taget väller in kriminella gängmedlemmar från Mexico. Lägg därtill ständigt uppblossande raskravaller och en kriminalitet bland de svarta som inte bara är groteskt hög utan som också är väl dokumenterad av Justice Department och som dessutom publiceras med jämna mellanrum. Trump lyckades få 58% av de vitas röster vilket var färre än Romney som fick 59% i valet 2012. Överhuvudtaget så var Trumps och Romneys siffror tämligen lika. Trumps seger berodde inte på hans storhet utan på att Hillary inte var Obama.

Jag stödde Trump (eftersom alternativet var Clinton) och vann också en ganska ansenlig summa pengar på hans valseger, men med handen på hjärtat så är inte vältalighet och retorik Trumps styrka. Trump vann TROTS att han är en retorisk katastrof. Det finns ingen politiker i västvärlden som är beslagen med så många lögner och överdrifter som Trump.

Farages stöd i Storbritannien är skrattretande lågt med tanke på att hela stadsdelar i Englands städer är totalt islamifierade och med tanke på alla terrordåd riktade mot britter.
Marine Le Pen har, trots att de franska förorterna får Rinkeby att framstå som Eurodisney, ett stöd kring 25%. Lägg därtill att Frankrike plågats av de värsta terrorattentaten i Europas nutidshistoria så är det nästan obegripligt att någon kan tycka att SD:s 25% i opinionsundersökningarna skulle skjuta i höjden av att kopiera Le Pen eller Farage.
Jag tycker förvisso att Le Pen gör det ganska bra men hon kommer att vara chanslös mot Francois Fillion i nästa val. I Sverige däremot är jag tämligen säker på att SD kommer att stå som största parti i valet 2018. Jag kan hålla med om att SD måste vässa sig men att de skulle vara sämre än de goda exempel du nämner håller jag inte med om.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2017-01-07 kl. 21:45.
2017-01-08, 04:02
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bara på frågan om vilken regering som kan trygga välfärden får S högre betyg, 44 procent mot 29 procent för M.

I alla andra frågor – vem som är bäst på att sköta sysselsättning, ekonomi eller skapa en bra skola – tar Moderaterna täten jämfört med Socialdemokraterna.

En orsak till resultatet uppges vara att Sverigedemokraternas sympatisörer föredrar en M-ledd regering.

"I välfärdsfrågor ligger SD:s väljare närmare de rödgröna. I de andra frågorna så blir det tydligare att SD-väljarna kommer allt närmare alliansen. I valet mellan de stora alternativen väljer de då en M-ledd regering", säger Toivo Sjörén, analyschef på Sifo till SVT.
http://www.di.se/nyheter/valjarna-foredrar-moderatledd-regering/

Den tondöva moderatledaren A K-B:s kommentar till resultatet av SIFO-undersökningen var, att om väljarna ville ha en moderatledd regering, så kunde de ju inte rösta på något annat parti. Nyhetsuppläsaren körde också det vanliga omkvädet, att M såg chansen att återta väljare från SD.

Jag är övertygad om, att vi forna moderater inte kommer att lämna SD i första taget och absolut inte pga någon SIFO-undersökning. Hon underskattar oss å det grövsta!

Det skulle f.ö. vara intressant att ta del av alla data i denna undersökning.
2017-01-08, 05:11
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jisses! Det som är värre i Sverige än i de länder du pratar om är den svenska naiviteten. I övrigt är situationen i USA, Frankrike och Storbritannien sju resor värre. Att inte varenda vit väljare röstade på Trump är en gåta med tanke på att det praktiskt taget väller in kriminella gängmedlemmar från Mexico. Lägg därtill ständigt uppblossande raskravaller och en kriminalitet bland de svarta som inte bara är groteskt hög utan som också är väl dokumenterad av Justice Department och som dessutom publiceras med jämna mellanrum. Trump lyckades få 58% av de vitas röster vilket var färre än Romney som fick 59% i valet 2012. Överhuvudtaget så var Trumps och Romneys siffror tämligen lika. Trumps seger berodde inte på hans storhet utan på att Hillary inte var Obama.

Jag stödde Trump (eftersom alternativet var Clinton) och vann också en ganska ansenlig summa pengar på hans valseger, men med handen på hjärtat så är inte vältalighet och retorik Trumps styrka. Trump vann TROTS att han är en retorisk katastrof. Det finns ingen politiker i västvärlden som är beslagen med så många lögner och överdrifter som Trump.

Farages stöd i Storbritannien är skrattretande lågt med tanke på att hela stadsdelar i Englands städer är totalt islamifierade och med tanke på alla terrordåd riktade mot britter.
Marine Le Pen har, trots att de franska förorterna får Rinkeby att framstå som Eurodisney, ett stöd kring 25%. Lägg därtill att Frankrike plågats av de värsta terrorattentaten i Europas nutidshistoria så är det nästan obegripligt att någon kan tycka att SD:s 25% i opinionsundersökningarna skulle skjuta i höjden av att kopiera Le Pen eller Farage.
Jag tycker förvisso att Le Pen gör det ganska bra men hon kommer att vara chanslös mot Francois Fillion i nästa val. I Sverige däremot är jag tämligen säker på att SD kommer att stå som största parti i valet 2018. Jag kan hålla med om att SD måste vässa sig men att de skulle vara sämre än de goda exempel du nämner håller jag inte med om.
Sverige är det land som har haft högst MENA-invandring per capita i hela Europa de senaste tio åren. Vi har gått ifrån ett på ytan ganska harmoniskt 90-tal till en regelrätt katastrof. Sverige är litet och sårbart och visar tydliga symptom på kapitulation som förefaller extrema i Europa, och vi är styrda av extrema vänsterdårar. Frankrike och Storbritannien har inte alls försämrats i samma takt, men har sedan länge givetvis gigantiska MENA problem. Farage "vann" Brexit, det är hans alldeles fantastiska prestation. Mediaklimatet i Storbritannien är inte alls så uselt som i Sverige, BBC till trots. Vilken ort i Storbritannien är lika urspårad som Malmö egentligen? Visst dom har sina stora muslimska rapegangs som tystas ner av pressen och socialarbetare, men att polisen ger upp, att ambulansen inte kan åka in utan att bli beskjuten av raketer, det har jag faktiskt inte hört (men jag kan ha fel). Det är djupt tragiskt att London har en muslimsk borgmästare, men jag har ändå lättare att vara optimistisk för UK. Le Pen är en mycket bättre talare än Jimmie. Det är möjligt men inte säkert att Fillon klår henne. Men märk att både hon och Fillon talar klarspråk om MENA eländet och islam/islamismen. USA tror jag definitivt kommer att ha det mycket bättre förspänt än Sverige de kommande decennierna för vita västerlänningar.
2017-01-08, 08:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Den tondöva moderatledaren A K-B:s kommentar till resultatet av SIFO-undersökningen var, att om väljarna ville ha en moderatledd regering, så kunde de ju inte rösta på något annat parti. Nyhetsuppläsaren körde också det vanliga omkvädet, att M såg chansen att återta väljare från SD.

Jag är övertygad om, att vi forna moderater inte kommer att lämna SD i första taget och absolut inte pga någon SIFO-undersökning. Hon underskattar oss å det grövsta!

Det skulle f.ö. vara intressant att ta del av alla data i denna undersökning.

Undrar vad Sifos baktanke är med detta propagandaryck? Ingen Sd väljare väljer Batra eller Löfvén bara för att Pest skulle vara en aning bättre än kolera.

Kommer decemberöverenskommelsens ande att bestå så att Batra lägger sig när Kd försvinner och de rödgröna bli några procent större? Är hon att lita på är det någon mening att rösta Batra ens för en moderat?
Åkesson är i så fall ett säkrare kort om man vill ha en borgerlig regering. Han har ju lovat att stödja en alliansregering, det är just nu Batra som förhindrar det.
2017-01-08, 09:04
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Åkesson är i så fall ett säkrare kort om man vill ha en borgerlig regering. Han har ju lovat att stödja en alliansregering, det är just nu Batra som förhindrar det.

Opinionsutvecklingen tyder på, med stor sannolikhet, dessbättre att Batra avlägsnas före 2018!

Läget förbättras därmed avsevärt att M kommer att stödja SD, riksdagens största parti...
Senast redigerad av Bellania 2017-01-08 kl. 09:07.
2017-01-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Sverige är det land som har haft högst MENA-invandring per capita i hela Europa de senaste tio åren. Vi har gått ifrån ett på ytan ganska harmoniskt 90-tal till en regelrätt katastrof. Sverige är litet och sårbart och visar tydliga symptom på kapitulation som förefaller extrema i Europa, och vi är styrda av extrema vänsterdårar. Frankrike och Storbritannien har inte alls försämrats i samma takt, men har sedan länge givetvis gigantiska MENA problem. Farage "vann" Brexit, det är hans alldeles fantastiska prestation. Mediaklimatet i Storbritannien är inte alls så uselt som i Sverige, BBC till trots. Vilken ort i Storbritannien är lika urspårad som Malmö egentligen? Visst dom har sina stora muslimska rapegangs som tystas ner av pressen och socialarbetare, men att polisen ger upp, att ambulansen inte kan åka in utan att bli beskjuten av raketer, det har jag faktiskt inte hört (men jag kan ha fel). Det är djupt tragiskt att London har en muslimsk borgmästare, men jag har ändå lättare att vara optimistisk för UK. Le Pen är en mycket bättre talare än Jimmie. Det är möjligt men inte säkert att Fillon klår henne. Men märk att både hon och Fillon talar klarspråk om MENA eländet och islam/islamismen. USA tror jag definitivt kommer att ha det mycket bättre förspänt än Sverige de kommande decennierna för vita västerlänningar.

"Under mina resor i engelska Black Country (West Midlands) har jag gång på gång känt igen Malmö. Det är bara det att Birmingham och de mindre städerna i landskapet är så oerhört mycket hårdare belastade av det som också kan spåras i Malmö; de etniska enklaverna, islamismens kontroll över hela stadsdelar, könsapartheid, våldsamma konflikter, segregation och otrygghet. Så om de engelska städerna ligger femton år före Malmö kan man väl misstänka att Malmö ligger femton år före det övriga Sverige."

Ovanstående citat kommer från Thomas Nydahls recension av Lars Åbergs bok som publicerades i morse klockan 06.06. Farage "vann" inte brexit. Hade inte Boris Johnson och en del av det konservativa partiet stått bakom Brexit så hade den inte blivit av och har man någon gång åkt runt i Storbritannien så är det fan helt obegripligt hur UKIP bara lyckas ha 14% av rösterna.

Du har helt rätt att mediaklimatet inte är lika uselt i de andra länderna och att svensk media är unik. Jag överlåter till dig att bedöma ifall det är bättre av ett parti att ha 25% i opinionsundersökningarna i ett land där du dagligen är förföljd i media och där mängder av invandrarrelaterad statistik undanhålls medborgarna av medier och institutioner än att ha 14% eller 25% (Le Pen) i länder med ett mer öppet debattklimat.
Ifall Le Pen är en bättre talare än Åkesson kan jag inte bedöma men att påstå att Åkesson inte talat klarspråk om MENA-eländet och islamismen är fan ett direkt hån.

Återigen jag delar din uppfattning att SD skulle kunna göra saker mycket bättre. Men att Trump, Le Pen, och Farage gör mer "rätt" är det inget som tyder på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in