2017-01-06, 21:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
HD behandlar inte mord i detta avseende annorlunda än andra brott. #Quoter har pekat på en resning som inte ledde till ändrad dom.

Och den gällde mord då?

Trams!
Citera
2017-01-06, 21:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och den gällde mord då?

Trams!
Läs första meningen i ditt citat.
Citera
2017-01-06, 21:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Men vad fan din lilla autist, ge oss nu exempel på när HR har dömt tvärtemot HD,s intentioner när HD beviljat resning i ett mordfall.

Tappade din mor dig i golvet när du var nyfödd eller?

Kom igen, det kan ju inte vara så svårt att lägga upp sådana fall.

Det skulle jag kunna göra, men jag vill först och främst invänta ditt resonemang på hur skuldfrågan redan, enligt dig, är avgjord men att HD samtidigt drog sig från att ogilla åtalet (eftersom saken inte var 'uppenbart').

Verkar vara någon sorts 'Reimer'-logik bakom detta.
Citera
2017-01-06, 21:27
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Och den gällde mord då?

Trams!

Menar du att beviskraven i brottmål diffar så oerhört mycket från ett allvarligt sexbrott och ett mord? Har du något stöd för detta i så fall eller är det dina egna inbillningar som spökar?
Citera
2017-01-06, 21:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det skulle jag kunna göra, men jag vill först och främst invänta ditt resonemang på hur skuldfrågan redan, enligt dig, är avgjord men att HD samtidigt drog sig från att ogilla åtalet (eftersom saken inte var 'uppenbart').

Verkar vara någon sorts 'Reimer'-logik bakom detta.

Men vad bra, då kommer du med exempel på det då, inte speciellt svårt för dig i och med att det beviljas väldigt få resningar i morddomar.

Du kan inte hitta något och det vet du.

Blev du tappad av din mor?
Citera
2017-01-06, 21:33
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Men vad bra, då kommer du med exempel på det då, inte speciellt svårt för dig i och med att det beviljas väldigt få resningar i morddomar.

Blev du tappad av din mor?

Vad är det som gör att du själv avstår från att förklara ditt egna resonemang? Höll det inte för en kritisk granskning eller?
Citera
2017-01-06, 21:34
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Och det är något jag påstått mig kunna leverera exakt när...?
Citera
2017-01-06, 21:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då är frågan varför du menar att startskottet för denna oskuldsuppenbarelse ska ha varit 'första resningsansökan 2006'?
Det var inte uppenbart för tings- och hovrätten att Linna var oskyldig, eftersom åklagaren hade förvanskat bevisningen. Vid resningsansökan uppmärksammade dock Linna HD på felaktigheterna i domen, och då borde HD naturligtvis ha beviljat honom resning. Det var väl också kring 2006 som Stefan Lisinski började skriva om fallet. Sedan insåg ju inte alla exakt samtidigt hur det låg till, det beror ju på hur pass bra man har satt sig in i saken. Några visste naturligtvis redan 2004 att polisen hade haffat fel snubbe, och andra kanske inte har insett det än idag .
Citera
2017-01-06, 21:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vad är det som gör att du själv avstår från att förklara ditt egna resonemang? Höll det inte för en kritisk granskning eller?

Ärligt talat nu din lilla autist, vad fan menar du?

Ge mig ett exempel på när inte HR har ändrat dom för tilltalad ( gällande mord och inget annat) så kan vi eventuellt resonera vidare.

Kom igen, det borde vara lätt för dig att hitta ett exempel.
Citera
2017-01-06, 21:42
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet dock inget om hur det har varit i andra fall. Har det hänt att någon har blivit fälld en gång till, efter att först ha sökt och beviljats resning?

Snackar vi modern tid och mord - ytterst tveksamt. Men det finns ett exempel på en figur som blev fortsatt dömd efter resning.

Står om fallet i denna rapport: 'Justitiekanslerns andra rättssäkerhetsprojekt'

Fallet refererat här: Högsta domstolens referat NJA 2007 N 33

Dagens Juridik tog också upp fallet här: Fängelsestraff för sexbrott kvarstår efter resning

(Som en liten 'kul' detalj fanns det inga 'direkta vittnesiakttagelser eller någon teknisk bevisning', det kokade ned till ett vittnesförhör (målsägande) och lite stöldbevisning, precis som i Kaj Linna-fallet (inte målsäganden då).)
Citera
2017-01-06, 21:42
Medlem
Draifoss avatar
För att hålla oss till ämnet, och för att återknyta till trådens rubrik: Är vi då åtminstone överens om att Kaj Linna är oskyldigt dömd?

Edit: Min fråga vänder sig alltså till de som anser sig vara tillräckligt insatta för att ha en uppfattning.
Senast redigerad av Draifos 2017-01-06 kl. 21:45.
Citera
2017-01-06, 21:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Snackar vi modern tid och mord - ytterst tveksamt. Men det finns ett exempel på en figur som blev fortsatt dömd efter resning.

Står om fallet i denna rapport: 'Justitiekanslerns andra rättssäkerhetsprojekt'

Fallet refererat här: Högsta domstolens referat NJA 2007 N 33

Dagens Juridik tog också upp fallet här: Fängelsestraff för sexbrott kvarstår efter resning

(Som en liten 'kul' detalj fanns det inga 'direkta vittnesiakttagelser eller någon teknisk bevisning', det kokade ned till ett vittnesförhör (målsägande) och lite stöldbevisning, precis som i Kaj Linna-fallet (inte målsäganden då).)

Skärp dig, du tramsar bara nu ge alla nu ett exempel på vad som hänt när resningen gällt mord och inget anat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in