• 1
  • 2
2014-11-11, 23:41
Medlem
sebnies avatar
Har märkt att allt fler banker dumpar VISA och övergår till MC. Varför?

Är det billigare för bankerna att ge ut MC-kort eller ligger det någon teknisk förklaring till det?
Citera
2014-11-11, 23:44
Medlem
bithaxs avatar
Det finns inte så många kreditkortsutgivare i sverige, kan vara någon av dem som dumpat VISA, typ entercard. Bankerna köper ju bara korten som en tjänst från utgivarna.
Senast redigerad av bithax 2014-11-11 kl. 23:46.
Citera
2014-11-11, 23:45
Medlem
Bbobis avatar
Därför byter bankerna kort
Citera
2014-11-12, 00:23
Medlem
Yisos avatar
Det är väl så enkelt att det handlar om pengar.
Citera
2017-01-06, 12:32
Medlem
Istället för att starta en tråd så tar jag det här.

Från 1/4 så kommer SEB att sluta med VISA och helt övergå till Mastercard. Tycker detta är helt fel väg att gå eftersom jag i dag har båda, främst som en extra säkerhet när man är utomlands, då det är mycket sällan som bägge leverantörerna ligger nere samtidigt.

Nu blir man låst till en leverantör som också har sämre betalningsmöjligheter. Det är betydligt färre antal handlare som använder Mastrcard som batalningslösning även om företaget påstår annat. Till Thailand, som jag reser mycket till, så är VISA mycket mer utbrett och accepterat.

Samtidigt höjer SEB också priset (från 25 kr till 35 kr per mån för Enkla Vardagen) och påstår att det är det nya Mastercardkortet med NFC och blip-funktion (200 kr per gång), samt möjligheten att själv välja pin-kod, som gör att priset ökar. Jag har inte bett om dessa funktioner men blir "tvingad" till det.

NFC gör också kortet ännu mer osäkert än vad det redan är, tänker på detta med att bankerna fortsätter ha magnetremsa på korten. NFC har kort räckvidd men med diskret utrustning som ryms i fickan kan den utökas till 80 cm så då kan någon som står bakom dig i kön komma åt ditt kort utan att du vet om det, precis som med Pass som har RFID. Hackare har också hittat mottagarenheter som brister i sin implementering. Osäkert som sagt.

För att fortsätta kunna ha både VISA och Mastercard så måste jag skaffa ett konto hos en bank där man fortfarande nyttjar VISA. Dåligt att man ska behöva ha två banker bara för att den egna banken skär ner på sitt utbud av tjänster och produkter.
Citera
2017-01-06, 13:18
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBG99
Bra dära
Citat:
För att fortsätta kunna ha både VISA och Mastercard så måste jag skaffa ett konto hos en bank där man fortfarande nyttjar VISA. Dåligt att man ska behöva ha två banker bara för att den egna banken skär ner på sitt utbud av tjänster och produkter.
För mig känns det bättre med flera banker, bl.a:

SHB för basfunktionalitet - kostar inget mer än värdet av mina transaktioner och behållandet av mindre kapital (<100K).

Diverse alternativa för sparande och KK (Norwegian gick nyligen över till VISA, ej årsavgift).
Citera
2017-01-06, 14:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Från 1/4 så kommer SEB att sluta med VISA och helt övergå till Mastercard. Tycker detta är helt fel väg att gå eftersom jag i dag har båda, främst som en extra säkerhet när man är utomlands, då det är mycket sällan som bägge leverantörerna ligger nere samtidigt.
Du får det lite att låta som att S|E|B skall tänka "GBG99 är kund hos oss och behöver ha kvar VISA så därför kan vi inte byta" men du menar väl bara att du är besviken.

För egen del har det blivit konton hos flera olika banker genom åren när jag inte är nöjd med vad huvudbanken erbjuder och jag ser inga problem med det.
Här är några alternativ som fortfarande kör med VISA:
Forex (Ingen avgift!)
Skandia
marginalen bank
Länsförsäkringar
Nordea
Citera
2017-01-06, 15:18
Medlem
Citat:
Tänk på att bankgarantin bara gäller upp till 950.000 kr så på grund av det får man ha flera banker för att inte riskera pengarna för mycket.

Vi har bland annat Volvokort och de använder VISA för sina kreditkort. Fakturan betalar vi från en av våra vanliga banker. Kostar ingenting.
Citera
2017-01-06, 15:51
Medlem
Citat:

Var hittar du detta? Jag tittade just på SEBs hemsida och hittar inget om att visa-korten skall utgå, de står fortfarande med bland deras produkter och ingår i "enkla vardagen" med nytt pris fr.o.m. 1 april.

Jag har precis som du två olika kort för att inte riskera att vara utan. Jag har dock märkt att det är oftare strul med SEB än med Visa/MC och då fungerar inget av korten.
Citera
2017-01-06, 16:18
Medlem
LF har sedan några år enbart Visa. Master Card går däremot bra att kombinera med kort från exempelvis Statoil (Circle-K numera). Även andra bensinbolag har kopplingar till Visa eller MC, vissa dock med årsavgift. Preem och Circle-K är avgiftsfria.
Citera
2017-01-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
För mig känns det bättre med flera banker, bl.a:

Där är vi olika då jag föredrar att ha allt under ett och samma tak så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du får det lite att låta som att S|E|B skall tänka "GBG99 är kund hos oss och behöver ha kvar VISA så därför kan vi inte byta" men du menar väl bara att du är besviken.

Ja, SEB bör tänka om och se det så som jag ser det för det är det bästa för oss alla, att kunna välja att ha det ena, det andra eller båda alternativen. Nu blir man "tvingad" till att bara ha ett. Det blir sämre för kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Var hittar du detta? Jag tittade just på SEBs hemsida och hittar inget om att visa-korten skall utgå, de står fortfarande med bland deras produkter och ingår i "enkla vardagen" med nytt pris fr.o.m. 1 april.

Priserna står som du säger på SEBs hemsida, informationen om att VISA ska upphöra från det datumet fick jag reda på när jag ringde kundtjänst. SEB har tydligen sagt upp avtalet med VISA då man inte är nöjd med deras service, allt enligt personen på kundtjänst. Information om kortbytet kommer skickas ut inom kort.
Citera
2017-01-06, 17:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ja, SEB bör tänka om och se det så som jag ser det för det är det bästa för oss alla, att kunna välja att ha det ena, det andra eller båda alternativen. Nu blir man "tvingad" till att bara ha ett. Det blir sämre för kunden.
Samtidigt så finns det väl inte många banker som erbjuder båda korten samtidigt så det är lite magstarkt att begära det av S|E|B ...dessutom är svenska banker anpassade för köp inom Sverige i första hand så att turister behöver ha kontanter i Thailand är ingenting de tar hänsyn till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in