2017-01-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Samtidigt så finns det väl inte många banker som erbjuder båda korten samtidigt så det är lite magstarkt att begära det av S|E|B ...dessutom är svenska banker anpassade för köp inom Sverige i första hand så att turister behöver ha kontanter i Thailand är ingenting de tar hänsyn till.

Är det för mycket att begära att bankens utbud och tjänster blir till det bättre, och inte till det sämre, för sina kunder? Intressant inställning om du nu tycker så.

Nej, svenska banker är inte anpassade för köp inom Sverige utan är lika anpassada vart man än är i världen, därför som man använder (använde) satta standarder som Visa, Mastercard, American Express och liknande. Banker älskar när man använder betal- och kreditkort, speciellt om det har valutaväxlingspåslag.
Citera
2017-01-06, 18:43
Medlem
8bitrages avatar
Vad jag hörde från en bekant som "hörde det från en kompis som jobbar på bank" så sker byten helt enkelt för att MasterCard ger bättre villkor till bankerna än VISA.

Sen huruvida det är sant eller en otrolig förenkling av situationen vet jag då inte då jag bara hört det. Har inte orkat engagera mig mer än att anta att det är sant heller, för det låter ju troligt.
Citera
2017-01-06, 20:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBG99
Är det för mycket att begära att bankens utbud och tjänster blir till det bättre, och inte till det sämre, för sina kunder? Intressant inställning om du nu tycker så.

Nej, svenska banker är inte anpassade för köp inom Sverige utan är lika anpassada vart man än är i världen, därför som man använder (använde) satta standarder som Visa, Mastercard, American Express och liknande. Banker älskar när man använder betal- och kreditkort, speciellt om det har valutaväxlingspåslag.

Se det positivt, svenska bankkunder gifter/skiljer sig oftare än de byter bank - det hämmar konkurrensen och därför är det kanonbra att kunder som du får en "spark i arslet" så att ni aktiverar er lite

Forex bank som redan nämnts kan jag rekommendera som komplementbank, deras grå visakort är helt gratis. Forex saknar dock mobilt bankid så du behöver behålla konto hos SEB om så bara för just bank-id't. Deras valutapåslag är dessutom 1%.

Själv har jag santander mitt kort för köp i utländsk valuta, 0% i valutapåslag där - dock är det ett kreditkort och ett mastercard.
Citera
2017-01-06, 20:38
Medlem
Citat:
Priserna står som du säger på SEBs hemsida, informationen om att VISA ska upphöra från det datumet fick jag reda på när jag ringde kundtjänst. SEB har tydligen sagt upp avtalet med VISA då man inte är nöjd med deras service, allt enligt personen på kundtjänst. Information om kortbytet kommer skickas ut inom kort.
Sa de något om huruvida våra visa-kort att fortsätta fungera under giltighetstiden eller kommer de byta ut dem i förtid?
Citera
2017-01-06, 21:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Vad jag hörde från en bekant som "hörde det från en kompis som jobbar på bank" så sker byten helt enkelt för att MasterCard ger bättre villkor till bankerna än VISA.

Sen huruvida det är sant eller en otrolig förenkling av situationen vet jag då inte då jag bara hört det. Har inte orkat engagera mig mer än att anta att det är sant heller, för det låter ju troligt.

Mastercard ger bättre villkor än VISA som en del av den kraftiga tillväxt som Mastercard har gjort de senaste 10 åren och har varit aggressiva på marknaden.

Även i Thailand, som någon nämnde, så har Mastercard vuxit rejält och det var längesedan jag hamnade på något ställe med "VISA only".

Då var det mycket värre med American Express men de flest inlösarna i Thailand erbjuder VISA och Mastercard som standard idag.

American Express är en annan historia i sig.
Citera
2017-01-06, 22:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:

Tror inte att bankerna tycker det är så stor försämring när MasterCard ändå funkar bra inom EU och de flesta Svenssons är nöjda ...själv tycker jag det är skillnad på att byta kort och göra andra försämringar som höjda avgifter och ta bort kontanthantering.

Det är väl inte särskilt anpassat till övriga världen med valutaväxlingspåslag och uttagsavgifter?
Citera
2017-01-07, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Sa de något om huruvida våra visa-kort att fortsätta fungera under giltighetstiden eller kommer de byta ut dem i förtid?

Ställer samma fråga.

Fyfan om jag ska behöva åka hem till Sverige för att avsluta med konto för jag bor utomlands för tillfälligt och om SEB gör en fuling att ställa in VISA så har jag fan ingen möjlighet att betala utomlands (!)
Citera
2017-01-07, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov

Då avtalet med Visa går ut så kommer korten bytas ut även om giltighetstid finns kvar.
Citera
2017-01-07, 11:11
Medlem
Citat:
Då avtalet med Visa går ut så kommer korten bytas ut även om giltighetstid finns kvar.
Suck...

Finns det någon annan bank som inte erbjuder kort från både Visa och MC?
Citera
2017-01-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du får det lite att låta som att S|E|B skall tänka "GBG99 är kund hos oss och behöver ha kvar VISA så därför kan vi inte byta" men du menar väl bara att du är besviken.

För egen del har det blivit konton hos flera olika banker genom åren när jag inte är nöjd med vad huvudbanken erbjuder och jag ser inga problem med det.
Här är några alternativ som fortfarande kör med VISA:
Forex (Ingen avgift!)
Skandia
marginalen bank
Länsförsäkringar
Nordea

Tar Forex ut nån procent i valutapåslag när man handlar via utländska webbsidor eller har de också 0 % som Santander Bank?
Citera
2017-01-07, 22:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Tar Forex ut nån procent i valutapåslag när man handlar via utländska webbsidor eller har de också 0 % som Santander Bank?
Ja Forex tar 1% i påslag så Santander är bättre ur den synvinkeln som jag också har kort hos.
Citera
2017-01-12, 14:00
Medlem
Visa verkar osäkert. Sedan 2013 säger Dibs är det en "AI" som räknar ut om det är du, ägaren, som gör ett köp online med Verified By Visa, så därför är det inte alltid som man behöver ange lösenord/meddelande, SMS-kod eller mobilt Bank-ID.

SEB har sedan nov -16 tagit bort det egna lösenordet/meddelandet och kör nu bara med SMS-kod och mobilt Bank-ID, vilket är dåligt för om du blir rånad på stan och rånaren kommer åt ditt Visa och din mobil så kan han köpa fritt på nätet och bara välja att få SMS-kod som han sedan knappar in. Osäkert, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in