Citat:
Ja, jag hoppas att jag är det, verkligen.
Citat:
Jag antar att du tar dig dit själv?
När inte pappa är i Uppsala så gör jag det, ja. När han är i Uppsala så brukar han dock gå dit tillsammans med mig, men jag behöver inte ha honom med.
Citat:
Du har ju flera saker på gång, börja med det närmsta och lättaste och det du vill mest själv.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra i Stockholm.
Citat:
Jag antar att du också gjort det själv?
Ja, jag har gått till studentnationer själv.
Citat:
Det räcker inte.
Citat:
Skitsamma. Åk till T-Centralen och strosa bara omkring i city. Du behöver öva dig på att improvisera. Titta i skyltfönster, betrakta människor, köp en falafel, gör vad som faller dig in i några timmar. Sedan åker du hem igen.
(suck) Okej, det kanske jag kan göra. Jag kan inte säga när det kommer att hända, dock. Det kan jag bara inte.
Citat:
"Tror du att min mamma bäddar ner mig kan du ju dra åt helvete".
Okej.
Okej.
Jag gillar verkligen att du förolämpar dig själv. Det besparar mig besväret!
Citat:
Markus, jag förstår hur du känner, men jag tycker inte att du ska se de så. Som jag ser det är det massa människor här som försöker hjälpa dig. Men det är frustrerande ibland när man försöker och försöker och försöker och får så mycket nej tillbaka. Folk upplever att man behöver bli mer och mer direkt, tala mer klarspråk och säga ifrån för att det ska gå fram och få effekt. För att de vi säger är vad du faktiskt måste göra för att få förändring. Och i grund och botten är det för att Du inte mår bra och ber om hjälp!
Jo, jag vet det, och jag är tacksam till alla som försöker hjälpa mig. Jag blir bara så ledsen när jag läser det de skriver om hur jävligt mitt liv är, för jag vet att de har rätt (till stor del)!
Citat:
Vi vill dig väl Markus! Och vi pratar med dig som till en annan vuxen med den utgångspunkten.
Tack.
Citat:
Okej. Troligtvis så kan jag göra det. Min personliga tränare kan säkert lära mig hur man ska göra.
Citat:
Okej, så fram till början av februari, då.
Citat:
Det är svårt att bygga muskler på kaloriunderskott (men möjligt), men det är ändå väldigt viktigt att man styrketränar. Varför? Jo, för att annars bryter kroppen ner musklerna (inte bara fettet). Man styrketränar alltså hårt och äter ännu mer protein än när man ligger på kaloriöverskott, just för att minimera muskelminskningen.
Okej, just nu gör jag så att jag:
1. Kör uppvärmning på CrossTrainer
2. Styrketränar med maskiner
3. Äter 1 700 kalorier per dag (utom på lördagar)
Min plan var att först gå ner i vikt och sen bygga upp mina muskler...men det kanske inte är rätt tillvägagångssätt? Borde jag fokusera på att bygga upp mina muskler med hantlar, skivstång etc.? Hur ska min diet se ut då? Ska jag även käka typ kvarg, PWO, BCA? Nåväl, tränaren kan säkert berätta det här för mig...
Förresten, vad menade du med "Man styrketränar alltså hårt och äter ännu mer protein än när man ligger på kaloriöverskott, just för att minimera muskelminskningen"? Vad betyder det?
Citat:
Det hela förutsätter att du 1) lyssnar på tränaren (skriv ned) och 2) gör som tränaren säger.
Okej, jag kan skriva ner det bland anteckningarna i min mobil. Jag kan ju knappast spela in samtalet...
Citat:
Vadå kanske? Vad fan har du att förlora?
Ingenting. Jag ska göra det, men jag vet inte vilka andra ställen jag ens kan gå till. Jag lämnade in till ICA och Kjell & Company, men Claes Ohlson och Akademibokhandeln hade inte plats. Vart mer kan jag gå, till Willys?
Citat:
Du får redan över 9000 och dina föräldrar betalar en massa åt dig. Hur fan behöver du mer pengar?
Därför att jag snart ska bo ensam.
Citat:
Varför ska hon vara med hela tiden?
Därför att det är nödvändigt. Jag klarar inte av det annars.
Citat:
För övrigt måste du öva på en massa saker så kanske jobbsökande kan funka sen, framför allt på din attityd. Du ska finnas för jobbet, jobbet ska inte finnas för dig.
Här förstår jag inte vad du menar att jag ska göra.
Citat:
Jag tycker det är bra information, då är det lättare att få den elaka tonen att upphöra. Det är bra för dig att förstå att du i den här tråden uppträder på ett sätt som väcker frustration hos andra.
Det beror på att jag själv är frustrerad.
Citat:
Du har en anledning. Träning kallas det. Du säger att du inte kan resa till Danmark eller Tyskland själv, börja öva då?
Jag tänker inte resa till Danmark eller Tyskland själv. Inte en chans.
Och jag har helt enkelt ingen lust att sticka till Stockholm just nu. Det får vänta.
Citat:
Aha, ok, så då är det omöjligt att gå på bio utan din kusin? Hmm, tänk om den där tjejen du träffar vill se IMAX-bio. Då kommer du få säga "Nej, jag går alltid på bio med min kusin och dessutom kan jag inte åka dit själv, men mamma kanske kan följa med?"
Nej, det är inte omöjligt, och nej, det kommer jag inte att säga.
Citat:
Om du vägrar träna på dina svagheter kommer du förbli oskuld.
Hur fan ändrar det på det faktum att jag inte kan komma på något?
Citat:
Case in point. Du kan inte se egna del. Det handlar inte om att ta på sig hela ansvaret, men kan till och med säga att någon annan var den som gick över gränsen först, men det är viktigt att man själv förstår sin egna del i att denna gjorde det.
Spelar ingen roll. Inget kan rättfärdiga det hon sa till mig. Inget. Fattar du? Men jag har ändå förlåtit henne.
Citat:
Åk ut bland människor mer då?
Jag ska försöka.
Citat:
Sex är väldigt nära och objektivt sett ganska äckligt (men najs
). Många med AS har problem med att faktiskt ha sex för att de tycker att den kroppsliga närheten är obehaglig.
). Många med AS har problem med att faktiskt ha sex för att de tycker att den kroppsliga närheten är obehaglig.
Ändå inte samma sak.
Citat:
Två av varandra ovetande och oberoende vittnen.
Jaha, har de sagt allt det där då, menar du? Inklusive att jag är självcentrerad, framstår som onaturlig, har dåligt kroppsspråk etc.? Jag vet för fan inte vad jag ska göra åt min röst eller allt det där andra. Seriöst, hur kan jag nånsin ändra på det?
Du har inte gett mig några som helst förslag på hur jag ska kunna ändra på det. Den enda slutsats jag kan dra av det är att du bara vill att jag ska må skit. Grattis, du lyckades med råge.
Citat:
Nej. Du har inte lämnat en god förklaring.
Förklaringen är att jag har litat på att DV och MISA ska ge mig ett jobb, samt att jag inte har vetat hur man söker jobb själv, samt att jag inte ens har vetat vad det finns för städfirmor, samt att jag hellre skulle knäcka min jävla nacke med en snara än att jobba som städare. Är det tillräckligt med förklaring?
Citat:
Jag har hela tiden varit ärlig med att det är jääättemycket jobb framför dig, men du vill inte jobba, vilket stockholmsresan är ett exempel på.
Vad med är det jag behöver jobba med, då? Och hur lång tid kommer det att ta?
Citat:
Jag vet vilka som är troll och vilka som faktiskt vill hjälpa mig, men grejen är den att även de som försöker hjälpa mig gör mig jävligt ledsen.
Citat:
Tjejen som du träffar, med tanke på att hon också har aspberger, kunde du fråga henne rakt ut om hon skulle vara intresserad av att ha sex? Med tanke på hennes diagnos har hon också troligtvis svårt att träffa killar.
Jag tror aldrig någonsin att jag skulle kunna fråga henne det rakt ut, nej. Däremot ska jag fortsätta träffa henne, och så småningom så kommer hon säkert hem till mig och vice versa. Då kanske jag kan prova på mer saker. Men nej, det där tänker jag aldrig fråga henne.
Hon har haft sex förut, föga överraskande. Hon är en tjej som ser bra ut, så då spelar det ingen roll att hon har Asperger. Jag har inte den lyxen.
Citat:
Åter, man kan bygga muskler och förlora fett samtidigt. Faktum är att lyfta och bygga muskler är ett effektivt sätt att förlora fett på.
Ja, men jag vet ju fortfarande inte hur jag ska äta, och så har jag ju inget gymprogram för det ännu. Jag ska snacka med den personliga tränaren så fort jag får träffa henom.
Citat:
Jag ska ge den några chanser till, men jag ska seriöst överväga att lämna tråden.
Citat:
För att tala klarspråk så är det jävligt oroväckande att du inte kan lista ut det själv.
Lista ut vadå själv? Varför är det oroväckande, och vad är "det"? Du måste vara mycket mer tydlig än så här, är jag rädd.