2017-01-05, 08:28
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom kanske inte hann säga så mycket mer.
Dessutom vet vi inte exakt vad som sas.

Nej, det är sant. Hela samtalet har det ju inte redogjorts för.
Men det man vet är att SOS hann få uppgift om att dom fått besök av en man som säger sig ha tappat minnet, sen hör man skrik och överfall.
Jag tänker att om man har en person framför sig med en stor blödning , så borde det vara bland det första man upplyser SOS om när dom svarar SOS alarm vad har inträffat?
Jag tror att skadan uppkom under överfallet/morden.
Men visst, SOS kan ha fått info även om blödning osv utan att det kommit ut. Samtalet/uppkopplingen till SOS pågick ju iallafall 30 min, även om sista delen var tyst i luren..
Citera
2017-01-05, 08:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Nej, det är sant. Hela samtalet har det ju inte redogjorts för.
Men det man vet är att SOS hann få uppgift om att dom fått besök av en man som säger sig ha tappat minnet, sen hör man skrik och överfall.
Jag tänker att om man har en person framför sig med en stor blödning , så borde det vara bland det första man upplyser SOS om när dom svarar SOS alarm vad har inträffat?
Jag tror att skadan uppkom under överfallet/morden.
Men visst, SOS kan ha fått info även om blödning osv utan att det kommit ut. Samtalet/uppkopplingen till SOS pågick ju iallafall 30 min, även om sista delen var tyst i luren..

Om han var rejält skadad innan han kom till platsen så kommer teknikerna antagligen att kunna bekräfta det? Det måste i sådana fall finnas blodspår på den vägen som han anlände till huset, om en annan än flyktvägen?
Citera
2017-01-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Kan någon vara vänlig och länka facebookprofil på SP?

Länk här:https://www.facebook.com/simon.persson.9083
Citera
2017-01-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Ursäkta att jag blandar mig i här...
Näe, Quarrel är inte dum. Det jag tror att medlemmen avser är att Wikipedia, om det nu är det som åsyftas, anses vara ett icke trovärdigt underlag för faktainhämtning. I akademiska sammanhang t ex. är det inte ok att hänvisa till fakta som härrör från Wiki... möjligen för att en uppslagsbok som bygger på medverkan från "vem som helst" inte kan toppstyras. Därmed inte sagt att det som där publiceras är osant.
Jag brukar tänka så här: Wiki är ok, som en första inhämtning av "fakta" - innan jag går vidare och får mer kött på benen på annat håll.

Teorin om inbrottsförsöket är faktiskt rätt intressant, med undantag för att jag inte tror att KL skulle ha stått handfallen med en 20 årig liten räka. Så pass att han måste blanda in en grannfru i 70-års åldern.

Om inte GM var skadad i handen redan då och KL tänkte på sjuksköterskan som ev kunde hjälpa till. Det kan varit en mindre skada från början som GM hade efter ev inbrottsförsök.

Sorry, tvåa på!
Senast redigerad av Lekatt 2017-01-05 kl. 09:27.
Citera
2017-01-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pata79
... Om KL avbrutit detta (190cm lång och 110 kilo tung) har han tagit med sig SP till Vanja för att hon har fast telefon. (att ringa mobilt från sådana områden brukar nästan vara lönlöst.) KL grillar SP med frågor och SP låtsas ha tappat minnet. SP lyckas i ett obevakat tillfälle slå något hårt i huvudet på KL och sedan tar han ihjäl de båda. //

// KL misstag var nog att han missbedömde SP för en liten fjunig unge på 70 kilo. Tycker man borde grilla hans kompisar lite då han säkert haft en plan att ta sig därifrån med bil… Glöm för övrigt att han slaggat i stugan och sedan tagit sig över till Silja, att polisen för övrigt missat det sönderslagna fönstret är en gåta. Entrén syns tydligt från vägen.

KL kanske var kraftigt berusad? Någon som känner till hans dryckesvanor? VN kanske också var bedövad av några muggar starkglögg för mycket?
Citera
2017-01-05, 10:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trodeialf
Det var JAG som råkade ta en wikitext för att visa på tillämpningen av lagen, men det var ju dumt sorry. Det en kan göra är att läsa de olika fallbeskrivningar som visar på tillämning av lagen som brukar finnas att läsa i lagboken.
My bad. Förlåt. Kan vi gå vidare? Med motiv! Jag vill ha rtt motiv som håller. Please. ( trots att jag håller med om att det mest troligt rör sig om en psykiskt sjuk ytterst förvirrad gm som irrar sig dit) men vad ska vi då diskutera i tråden? Psykvårdens förfall? Tråkigt.

Exempel från en dom som citeras i annan tråd, användare Sorcar post # 159 citerar en hovrättsdom som bra illustrerar vad själva uppsåtsbedömningen går ut på.
(FB) Ung kvinna skjuten i Rosengård Malmö 2017-01-03

Lyckas man binda honom till brottet med teknisk bevisning är i sak motiv obehövligt (annat än kanske göradet någorlunda begripligt).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-05 kl. 10:11.
Citera
2017-01-05, 10:13
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Exempel från en dom som citeras i annan tråd, användare Sorcar post # 159 citerar en hovrättsdom som bra illustrerar vad själva uppsåtsbedömningen går ut på.
(FB) Ung kvinna skjuten i Rosengård Malmö 2017-01-03

Lyckas man binda honom till brottet med teknisk bevisning är i sak motiv obehövligt (annat än kanske göradet någorlunda begripligt).

Nja, det vet jag inte om jag tycker. Det där handlar ju endast om ifall det var frågan om ett insiktsuppsåt. Det finns tre varianter av uppsåt; direkt uppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.
Citera
2017-01-05, 10:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Nja, det vet jag inte om jag tycker. Det där handlar ju endast om ifall det var frågan om ett insiktsuppsåt. Det finns tre varianter av uppsåt; direkt uppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.

Men det handlar fortfarande om GMs inställning och insikter kring gärningen. Alltså vad uppsåtsbedömningen handlar om (även om det ijust detta fall rör insiktsuppsåt) . Hur pass tillräknelig någon är utifrån någon minimistandard om kognitiva förmågor man bör ha efterca 15års ålder när straffmyndighetsåldern inträffar. Att man säger att det krävs uppsåtfär att fällas till mord betyder inte att det krävs planering eller uttryckt avsikt för att kunna dömas till mord. Om nu SP enligt teknisk bevisning kan bindas till gärningen och inte SP fått psykos (eller ev uppfattar det som att han håll fången så han handlar putativt nödvärnsexcess eller liknande) så är det mycket möjligt att SP kan dömas till mord även om det inte är planerat eller att det inte finns blogginlägg eller liknande där han tillkännager en iförväg avgiven avsikt att ha ihjäl någon.

Likgiltighetsuppsåtet går ju även de på att GM inser en viss konsekvens som plausibel till följd av hens agerande och är likgiltig för konsekvensen även om den inte är primärt åsyftad. Exvis slå någon som huvudet med en hammare för syfte att ta av någon en klocka. Om GM skiter i att BO ligger och dör efter slaget så kommer hen inte lindrigare undan för att avsikten var att ta klockan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-05 kl. 10:33.
Citera
2017-01-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inbrottstjuvar kliver inte genom den krossade glasrutan. De slår sönder rutan tills de hittar öppningsmekanismen på insida av fönsterkarmen. Är det obekant på vilken sida / höjd den sitter så kan hålet i rutan bli stort.

Är det denna ruta? Den ovanför aggregatet? Jag jag inte se om den är rensad eller ej. Gardinen stör men det blänker inte alls som i dörrens ruta. Är man inte stressad borde man rensa även om man inte tänker klättra in. Det är lätt att skära sig.

Hade själv missat att det uttalas i länk nedan att det var mycket blod i inbrottsstugan. Det kan tala för att inbrottet hör ihop med morden samt att det blir väldigt intressant om det hände före eller efter..
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/inbrott-i-narheten-av-mordplatsen-blodspar-i-stuga
Citera
2017-01-05, 11:09
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det handlar fortfarande om GMs inställning och insikter kring gärningen. Alltså vad uppsåtsbedömningen handlar om (även om det ijust detta fall rör insiktsuppsåt) . Hur pass tillräknelig någon är utifrån någon minimistandard om kognitiva förmågor man bör ha efterca 15års ålder när straffmyndighetsåldern inträffar. Att man säger att det krävs uppsåtfär att fällas till mord betyder inte att det krävs planering eller uttryckt avsikt för att kunna dömas till mord. Om nu SP enligt teknisk bevisning kan bindas till gärningen och inte SP fått psykos (eller ev uppfattar det som att han håll fången så han handlar putativt nödvärnsexcess eller liknande) så är det mycket möjligt att SP kan dömas till mord även om det inte är planerat eller att det inte finns blogginlägg eller liknande där han tillkännager en iförväg avgiven avsikt att ha ihjäl någon.

Likgiltighetsuppsåtet går ju även de på att GM inser en viss konsekvens som plausibel till följd av hens agerande och är likgiltig för konsekvensen även om den inte är primärt åsyftad. Exvis slå någon som huvudet med en hammare för syfte att ta av någon en klocka. Om GM skiter i att BO ligger och dör efter slaget så kommer hen inte lindrigare undan för att avsikten var att ta klockan.

Givetvis handlar det om insikt i vad gärningen utmynnar i för konsekvens. Det är ju det som ÄR uppsåt. Och givetvis krävs inte erkännande eller bevis för planläggning för att dömas för mord.
Vi är tämligen överens kan man säga.
Citera
2017-01-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 136-361
Är det denna ruta? Den ovanför aggregatet? Jag jag inte se om den är rensad eller ej. Gardinen stör men det blänker inte alls som i dörrens ruta. Är man inte stressad borde man rensa även om man inte tänker klättra in. Det är lätt att skära sig.

Hade själv missat att det uttalas i länk nedan att det var mycket blod i inbrottsstugan. Det kan tala för att inbrottet hör ihop med morden samt att det blir väldigt intressant om det hände före eller efter..
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/inbrott-i-narheten-av-mordplatsen-blodspar-i-stuga

Helt rätt av dig, tittade lite slarvigt på bilden och ser nu att fönstret inte har ett hål, är gardinen man ser... aldrig att han skulle göra inbrott efter dådet, inte där i alla fall, 150-200m ifrån.. om det finns SP:s blod i den stugan kan han ha sökt hjälp hos VN, tänkte kanske att man inte kan åka blodig hem eller sitta blodig på bussen. Att sedan VN ringer/ropar över KL är det mest naturliga ifall någon dyker upp och söker hjälp kl 22:00 (ja egentligen vilken jävla tid som helst där ute) VN kan vara ganska rapp i käften (enligt uppgift nästan lite störig) och skulle nog utan problem med lite uppbackning kunnat läxa upp snorungen..... vad SP än hittar på för historia vet dom att ingen jävel bara hamnar där ute i Råbo.... De grillar honom och väljer att ringa 112 (kanske SP sitter med KL och VN ringer i "smyg" KL tar över telefonen och SP flippar totalt..... case closed
Citera
2017-01-05, 12:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 136-361

Ser ut som silvertejp vertikalt i vänstra hörnet på fönstret. Kanske något som ägaren satte dit innan denne anmälde inbrottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in