Citat:
Ursprungligen postat av
JamesHjortkloe
Det är en diskussion som kanske lämpar sig bäst någon annan stans, lätt att bli lite för filosofisk för egen del.
Om vi utgår från att det är en bubbla, tar vi ställningstagandet att det var en bubbla och ser på det med andra ögon. Jag är varken bubbelförespråkare eller bubbelförnekare (Sverige), utan jag vill skaffa mig en så nyanserad bild av läget som möjligt.
Om du vill skaffa dig en nyanserad bild så är väl inte att utgå från en bubbla det rätta. Då kan man ju få till vilka galenskaper som helst.
En bubbla bör vara något ekonomiskt irrationellt. Och då bör det irrationella gå att observera.
Citat:
Ursprungligen postat av
JamesHjortkloe
Åter till USA, den kraftiga prisnedgången anser du inte vara en bubbla som sprack, enbart pga priserna nu har återhämtat sig?
Varför kan det inte vara så enkelt som att bostadspriser är en funktion av vad folk klarar att betala? Lite grovt en funktion av BNP och sysselsättningsgrad.
För USA så faller priserna när arbetslösheten drar iväg och BNP faller, som det gjorde under finanskrisen. Sedan när BNP börjar röra sig upp och arbetslösheten minskar så stiger priserna igen.
EDIT:
Och vi ser ovan hur bubbelprataren Trillske accepterar att bostadspriserna i SF drivs av fundamenta.
https://fred.stlouisfed.org/series/SFXRSA
Och här kan vi se att de nu passerat tidigare topp. Och det har nog BNP gjort också, om jag inte missminner mig. Vilket ger ett visst stöd för resonemanget ovan.