2017-01-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Det är en diskussion som kanske lämpar sig bäst någon annan stans, lätt att bli lite för filosofisk för egen del.

Om vi utgår från att det är en bubbla, tar vi ställningstagandet att det var en bubbla och ser på det med andra ögon. Jag är varken bubbelförespråkare eller bubbelförnekare (Sverige), utan jag vill skaffa mig en så nyanserad bild av läget som möjligt.
Om du vill skaffa dig en nyanserad bild så är väl inte att utgå från en bubbla det rätta. Då kan man ju få till vilka galenskaper som helst.

En bubbla bör vara något ekonomiskt irrationellt. Och då bör det irrationella gå att observera.

Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Åter till USA, den kraftiga prisnedgången anser du inte vara en bubbla som sprack, enbart pga priserna nu har återhämtat sig?
Varför kan det inte vara så enkelt som att bostadspriser är en funktion av vad folk klarar att betala? Lite grovt en funktion av BNP och sysselsättningsgrad.

För USA så faller priserna när arbetslösheten drar iväg och BNP faller, som det gjorde under finanskrisen. Sedan när BNP börjar röra sig upp och arbetslösheten minskar så stiger priserna igen.

EDIT:
Och vi ser ovan hur bubbelprataren Trillske accepterar att bostadspriserna i SF drivs av fundamenta.
https://fred.stlouisfed.org/series/SFXRSA
Och här kan vi se att de nu passerat tidigare topp. Och det har nog BNP gjort också, om jag inte missminner mig. Vilket ger ett visst stöd för resonemanget ovan.
Senast redigerad av Alpha101 2017-01-04 kl. 16:04.
2017-01-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En bubbla bör vara något ekonomiskt irrationellt. Och då bör det irrationella gå att observera.

Som till exempel att lönerna inte hänger med i prisutvecklingen på bostäder?
2017-01-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Som till exempel att lönerna inte hänger med i prisutvecklingen på bostäder?
Det är en irrationell kommentar. Den baseras på den absurda tanken på att lönen skulle sättas av priser på bostäder. (Kanske dags att gå om grundskolan).
2017-01-04, 17:00
Medlem
Citat:
Det är en irrationell kommentar. Den baseras på den absurda tanken på att lönen skulle sättas av priser på bostäder. (Kanske dags att gå om grundskolan).

På sätt o vis så är det så, iaf i mitt fall. Jag ville köpa en bostad men hade för dåligt betalt på dåvarande jobb. Jag sökte ett annat och då dom verkligen ville ha mig så kunde jag pressa upp min lön rejält om man jämför liknande arbete osv. Med andra ord kan man kalla mig för överbetald. Detta gjorde jag pga att jag ville ha bostaden, inte byta jobb.

Nu är jag visserligen inte som alla andra men ändå
2017-01-04, 17:33
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Han menar nog värt om, priset på bostäder borde sättas efter lönenivån.

En liten lägenhet är inte värd 10 årslöner för en normal människa. Även om vi utgår från din tes att de höga priserna beror på ökade byggkostnader så gäller detta. Hade inte dessa extremt billiga lån funnits så skulle man varit tvungen att bygga mindre och billigare.
2017-01-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering

En liten lägenhet är inte värd 10 årslöner för en normal människa. Även om vi utgår från din tes att de höga priserna beror på ökade byggkostnader så gäller detta. Hade inte dessa extremt billiga lån funnits så skulle man varit tvungen att bygga mindre och billigare.

Ja men så elementär logik förstår inte Alpha101, finns det en teoretisk möjlighet i ett resonemang att missförstå budskapet kommer han garanterat att göra det.
2017-01-04, 18:04
Medlem
Citat:

Du är ju dum i huvudet på riktigt
2017-01-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
På sätt o vis så är det så, iaf i mitt fall. Jag ville köpa en bostad men hade för dåligt betalt på dåvarande jobb. Jag sökte ett annat och då dom verkligen ville ha mig så kunde jag pressa upp min lön rejält om man jämför liknande arbete osv. Med andra ord kan man kalla mig för överbetald. Detta gjorde jag pga att jag ville ha bostaden, inte byta jobb.

Nu är jag visserligen inte som alla andra men ändå
Nu berättar du att dom betalade för det arbete du skulle utföra åt dom.

Inte att dom frågade hur dyrt ditt boende var och gav dig lön efter det.
2017-01-04, 18:21
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja men så elementär logik förstår inte Alpha101, finns det en teoretisk möjlighet i ett resonemang att missförstå budskapet kommer han garanterat att göra det.

Och förolämpningen gör det bara extra roligt

Är dock fortfarande intresserad av om någon av trådens finanshajar kan peka ut en uppblåst bubbla som inte smällt än. Tror att det skulle gynna diskussionen och kanske kan vi alla få lära oss vilken formel man ska använda för att beräkna det? En gång för alla. The grand unifying theory of bubbla.
2017-01-04, 18:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Var har du källan till dina påståenden?
Ni är ju för fan för mycket. Ska vi mata dig också så du inte råkar svälta ihjäl? Öppna dörrarna så du inte går in i dem?

Nog för att uppdraget som helhet var enkelt, men det är större ansträngning än den minuten det tar att googla bakgrunden om man vill det. Inget för dig med andra ord.
Senast redigerad av Trillske 2017-01-04 kl. 18:43.
2017-01-04, 18:50
Medlem
Citat:
Nu var det dock inte det han skrev. Och givet alla galenskaper som skrivs här så var väl inte det så utmärkande.
EDIT: Och nu bekräftar han att det var galenskaper. (Fast det är lite indirekt).

Citat:
Hur vet du att den inte är värd det?
Den ligger väl på en plats där många är beredda att betala för att bo på.

En medelvilla i Sverige kostar ca 2.8 MSEK. Medellön i Sverige är ca 28 KSEK/mån. Dvs en medelvilla motsvarar 8,3 årslöner. Eller 4,2 om det är två som bor i den. Vad är det orimliga i det?

Folk betalar ju närmare 1 MSEK för att få kök och badrum renoverat.
2017-01-04, 18:57
Medlem
Citat:
En sådan tänkbar observation skulle vara att nyproducerade BR har betydligt högre boendeutgift än likvärdig nyproducerad HR.

En möjlig förklaring på det skulle vara spekulationsköp av BR som drivit upp priserna.
Dock visar väl verkligheten på det motsatta. BR är billigare.

Om nu BR priserna fördubblades på några månader så kan vi börja diskutera bubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in