Har läst igenom ett antal svenska Mad utgivna i slutet på 80-talet. Jag gillade tidningarna skarpt, trots att jag inte riktigt hängde med i all politisk satir som vissa serier innehöll, vilket då förstås berodde på att jag själv inte var tillräckligt gammal för att förstå mig på omvärlden då tidningarna skrevs. Den säregna svarta humorn är dock någonting förbehållet Mad. Fick någon slags
oupplevd nostalgisk känsla när jag läste tidningarna och fantiserade om hur det skulle ha känts att vara tonåring under 70- och 80-talet. Mad måste ju då ha känts som internet i mitten på 90-talet; säreget, och förbehållet enbart vissa med tillräckligt stort intresse.
Jag har ju enbart haft förfogande till ett fåtal svenska Mad, men minns bland annat serien med
Kalle Ducka och Råtte Pigg. Den var ju bara för härlig.
En annan kort seriestrip som fastnat i minnet är den där en prepubertal pojke börjar dricka mjölk i en slags reklamaktig anda. Han kommenterade i realtid medan han blev längre och fick kraftigare benstomme. Sedan började kroppsbehåringen komma, och till slut såg han ut som en kvinna med bröst och allt, och det sista han sade var:
"Vad är det för jäkla hormoner dom ger korna nuförtiden?"