2010-11-25, 23:40
Medlem
Ördögs avatar
Vadå, jag femtio?

Svenska Mad 50 år. Grattis, fårskallar!
http://www.dn.se/dnbok/svenska-mad-50-ar-grattis-farskallar-1.1215791
Citera
2010-11-30, 02:43
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vadå, jag femtio?

Svenska Mad 50 år. Grattis, fårskallar!
http://www.dn.se/dnbok/svenska-mad-50-ar-grattis-farskallar-1.1215791

Ohh, det blir att inhandla snart!

Minns att jag prenumererade på MAD 2001-02 (dvs under den sista tiden minus de två nummer som kom efter nedläggning #2) & skrattade alltid högt åt denna blaska!

Första numret jag läste måste ha varit det synnerligen roliga #10/1999 (http://micropop.se/wp/wp-content/gallery/mad/swmad99010.jpg) som kom lagom med Pokemons (eller ja Puckomon hehe) etablering i Sverige Då satt man & myste som fan där på bibliotekets tidningsavdelning

Som 80-talist känns det lite tråkigt att ha missat det som många kallar "glansperioden" här i tråden dvs 1960, 70 & 80-talet Eller jo, lyckligtvis har man fått en liten smak av att var bättre förr

Minns hur jag & brorsan grät av skratt när vi hälsade på hos morsans väninna på hennes landsställe & hittade några gamla MAD-pocketar ala 60-tal (Anderssonkans Anka & parodin på Sherlock Holmes ).

Min mor som var snäll nog att bjuda mig på en prenumeration (ganska lik Parkers alltså? ) lånade också en tjock samling av MADs svenska alster från 70-talet när hon en gång besökte lokala biblioteket (måste ha varit ungefär samtidigt som min prenumeration). Ah, Hejarn & Välkommen hem Kotte

Nu fick jag mig en liten tankeställare om att jag kanske skulle låna min fars amerikanska MAD-pocketar från 60 & 70-talet, kan ju fungera som lektyr nu under den kalla vintern!

Flashbackare som är av den äldre generationen är såklart också välkomna att skicka PM, om ni vill skicka äldre nummer (all form av populärkultur är bättre ju äldre den är ) till denne pojkspoling hehe
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2010-11-30 kl. 02:52.
Citera
2011-02-13, 11:33
Medlem
Vet inte fortfarande om denna tråden är aktiv, men har en liten fundering och tänkte jag skulle ta den här.
Jag har några Mad, men skulle ju vilja ha fler, någon som vet vart man kan köpa? säljs dom ens?
Bäst vore om det fanns nått i Östergötland
Citera
2011-02-13, 12:06
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PopoLoco319
Vet inte fortfarande om denna tråden är aktiv, men har en liten fundering och tänkte jag skulle ta den här.
Jag har några Mad, men skulle ju vilja ha fler, någon som vet vart man kan köpa? säljs dom ens?
Bäst vore om det fanns nått i Östergötland
Om du är i närheten av Norrköping, så rekommenderar jag Bokgalleriet. Där har de en liten hög svenska MAD från 80-talet. Tror att de ligger på en tia styck. Och jag tror att det är så du får leta -på antikvariat. På Seriebörsen i Linköping, vill jag minnas att jag såg denna box -Men det är ju den amerikanska utgåvan (Om det nu spelar roll)
Citera
2011-02-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Om du är i närheten av Norrköping, så rekommenderar jag Bokgalleriet. Där har de en liten hög svenska MAD från 80-talet. Tror att de ligger på en tia styck. Och jag tror att det är så du får leta -på antikvariat. På Seriebörsen i Linköping, vill jag minnas att jag såg denna box -Men det är ju den amerikanska utgåvan (Om det nu spelar roll)

Linköping är närmare än Norrköping så får bli att åka dit o ta en titt Nae Engelskan funkar fint
vart ligger detta Seriebörsen då ?
Citera
2011-02-14, 18:07
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PopoLoco319
Linköping är närmare än Norrköping så får bli att åka dit o ta en titt Nae Engelskan funkar fint
vart ligger detta Seriebörsen då ?
Humlegatan, i närheten av brandstation

finns vägbeskrivning på www.serieborsen.se
Citera
2011-02-18, 08:39
Medlem
Ördögs avatar
Hellre än att förvärra oredan på forumet med idel nya trådar, fattar jag härmed beslutet att hädanefter posta alla nyheter med MAD-anknytning här. Även då det inte explicit handlar om den svenska versionen.

I händelse att ingen ännu noterat det, fyller den oförliknelige Al Jaffee 90 år den 13 mars! Det finns olika sätt att gratulera honom, om man inte har chansen att själv vika in för ett besök.

Citat:
On March 13, long-time MAD writer/artist, creator of the Fold-In and Snappy Answers, and accused (but never convicted!) shoplifter Al Jaffee is going to be 90 freakin' years old! To celebrate, we're asking all fans (and enemies) to send in letters, cards, poems, drawings, paintings, sculptures, operettas, WHATEVER — so we can pass the love straight to Al! The sky's the limit!

You can send your birthday wishes to:

The Big Jaffee
c/o MAD Magazine
1700 Broadway
New York, NY 10019

The deadline is March 1st...so get crackin'!

http://www.newsfromme.com/archives/2011_02_03.html#020165
Senast redigerad av Ördög 2011-02-18 kl. 08:41.
Citera
2011-02-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Hellre än att förvärra oredan på forumet med idel nya trådar, fattar jag härmed beslutet att hädanefter posta alla nyheter med MAD-anknytning här. Även då det inte explicit handlar om den svenska versionen.

I händelse att ingen ännu noterat det, fyller den oförliknelige Al Jaffee 90 år den 13 mars! Det finns olika sätt att gratulera honom, om man inte har chansen att själv vika in för ett besök.

http://www.newsfromme.com/archives/2011_02_03.html#020165

Oj! Inte illa! Kunde aldrig tro att Al Jaffe var SÅ gammal! Undrar hur mycket det kostar att skicka lite fanart till USA? Ska kolla upp det!
Citera
2013-02-01, 04:38
Medlem
Svenska MAD gav en paus från att behöva vara så himla perfekt när man växte upp, och det fanns mycket läsvärde inklämt på varje sida. Mest gillade jag de många guiderna, knep- och knåpen, kurserna och reklamen för produkter. Det är klart att man vill ha GUPPRABATT när man reser, och hur skulle man klara sig utan att teckna en JÄTTEFÖRSÄKRING (försäkring mot jättar i främmande länder)?
Citera
2013-02-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Tidningen har ju återskapats ett par gånger men jag tror att det är kört. Mad var så speciellt kopplad till den tidens anda på något sätt.

Jag tror inte det. I USA finns den väl fortfarande? Och även en väldigt modern version för nutida unga har jag sett. Men svenska är väl för litet språk för att det ska kunna löna sig idag.
Citera
2013-04-06, 10:59
Medlem
Ördögs avatar
Ett sorgebud för alla Mad-fantaster. Bob Clarke gick bort den sista mars i den mogna åldern 87 år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Clarke_(illustrator)
http://www.madmagazine.com/blog/2013/04/02/remembering-bob-clarke-1926-2013
Citera
2013-06-13, 23:44
Medlem
robomans avatar
Fråga!

Jag har för mig att det stod "fortfarande ännu bättre" på vissa/alla nummer, men jag kan inte hitta några vettiga resultat på google som bekräftar detta. Är det någon som kommer ihåg vad denna "catch phrase" som jag syftar på egentligen löd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in