2017-01-01, 10:54
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-D
Kom att tänka på en sak. Efter allt jag läst om juristprogrammet och juridik generellt har jag fått uppfattningen om att det råder en väldigt hög konkurrens över betygen och i arbetsmarknaden. Vore inte en enkel lösning vara att begränsa antalet platser juristprogrammet erbjuder på samtliga universitet?

Platserna är begränsade.
Citera
2017-01-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Platserna är begränsade.

Ah, jo givetvis. Formulerade mig inte tillräckligt tydligt. Det jag menade var att ytterligare begränsa, det vill säga minska antal platser på samtliga universitet.
Citera
2017-01-01, 17:39
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-D
Ah, jo givetvis. Formulerade mig inte tillräckligt tydligt. Det jag menade var att ytterligare begränsa, det vill säga minska antal platser på samtliga universitet.

Den hårda konkurrensen gäller ju i princip bara de mest eftertraktade jobben på affärsjuridiska byråer. Det finns andra juristjobb som behövs där konkurrensen inte är lika stor och om man begränsar antalet platser uppkommer en brist på jurister som kan utföra mindre kvalificerade juridiska arbeten.
Citera
2017-01-02, 11:24
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Baarneey:s guide till nyblivna T1r:

Nej, en normalbevågad individ med intresse för ämnet klarar sig galant och eftersom du kom in på juristlinjen är du förmodligen ganska intelligent. Jag blev antagen nästan sist av alla och jag har fått genomgående AB hittills. Det krävs bara att man pluggar smart för att uppnå höga betyg. Några förkunskaper inom juridik är inte heller nödvändiga.

Mvh

Baarneey

Tack för ditt informativa inlägg. Jag går själv T1 vid SU, och undrar om du kan hjälpa mig. Då jag studerar så läser jag ALLT, skriver anteckningar och skummar igenom de gamla tentafrågorna, men jag har fortfarande inte lyckats få AB (jag var väldigt nära dock). Du skriver att man ska "plugga smart" - kan du utveckla det? Har du några andra tips utöver de du nämnde i din guide? Tack på förhand.
Citera
2017-01-02, 15:16
Medlem
woords avatar
Biblioteket på SU är stängt fre-sön den här veckan och eftersom det endast är där jag brukar plugga vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen i helgen. Är det någon som har något bra tips på pluggställe som är öppet i helgen?
Citera
2017-01-02, 15:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Biblioteket på SU är stängt fre-sön den här veckan och eftersom det endast är där jag brukar plugga vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen i helgen. Är det någon som har något bra tips på pluggställe som är öppet i helgen?

Stadsbib 11-17
SU kan du vara på ändå dygnet runt, i a-huset (ha med studentleg, annars kanske du blir utslängd av vakten)
Cafe 60, sveavägen (högre ljudnivå)
KTHs lokaler om du har en vän som pluggar där, kräver någon form av kortnyckel. Samma på HHS.
kulturhuset 11-16
samt alla espresso house etc; vissa är mindre högljudda än andra (någon av lokalerna på sveavägen brukar vara ok).
Citera
2017-01-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Tack för ditt informativa inlägg. Jag går själv T1 vid SU, och undrar om du kan hjälpa mig. Då jag studerar så läser jag ALLT, skriver anteckningar och skummar igenom de gamla tentafrågorna, men jag har fortfarande inte lyckats få AB (jag var väldigt nära dock). Du skriver att man ska "plugga smart" - kan du utveckla det? Har du några andra tips utöver de du nämnde i din guide? Tack på förhand.

Jag önskar jag kunde ge dig ett perfekt svar på det vad i realiteten innebär att "plugga smart". Det är en mycket bra fråga. Emellertid tror jag att det grundar sig i en god självkännedom. Det gäller att veta precis hur man lär sig bäst för att kunna lägga upp pluggandet på bästa sätt. Vi lär oss alla på olika och det som fungerar för mig kanske är en helt värdelös studieteknik för någon annan. Därför är egentligen det enda som fungerar att du provar olika studietekniker tills du hittar den som är bäst för dig. Jag kan egentligen inte ge dig så många fler tips än det som står i guiden beträffande studieteknik men nedan har jag utvecklat några dessa tips en aning.

Jag tycker att du redan har en ganska bra studieteknik. Jag skulle dock verkligen rekommendera att du provar att göra upp diverse metoder för att lösa olika typer av frågor. Det gör under på tentan sen. Utan att vara helt säker, anar jag att skillnaden mellan ett BA-svar och ett AB-svar kan vara hur en student presenterar svaret. Har du då en metod (som du får skriva ner i en kursbok) som grundar sig på faciten till gamla tentasvar och tidigare svar från studenter så har mycket goda förutsättningar för att nå ett AB. Då vet du precis hur du ska disponera och formulera ditt svar för att få så höga poäng som möjligt.

Du skriver att du skummar igenom tentafrågorna. Detta är i mina ögon inte alls tillräckligt. Jag anser som jag skrev i guiden att man måste ha gjort alla tentor minst två gånger och vara helt införstådd med faciten. Här har du oerhört mycket kunskap att hämta. Diskutera sedan med dina kompisar för att utveckla svaren. Se dock till att studera i grupp på rätt sätt. Börja aldrig med att diskutera i grupp, utan detta moment ska alltid ske sist. Annars finns det en överhängande risk att du sitter och håller med de andra i gruppen när de förklarar sina svar fast du i själva verket har svarat något helt annat på frågan.

Ett sista tips som må vara rätt självklart men ack lika värdefullt är att du ska omge dig av studenter som är lika ambitiösa som du är. Studenterna i min studiegrupp är till och med bättre på att bryta ner juridiska problem än vad jag är. Jag lär mig därför oerhört mycket varje gång vi går igenom tentafrågor tillsammans.

Lycka till med plugget inför tentan i Statsrätt!

Bara att skriva om du har fler frågor så ska jag svara efter bästa förmåga.

Mvh

Baarneey
Citera
2017-01-03, 21:05
Bannlyst
Vad tycker ni, ska man införskaffa den gröna lagboken av årsgång 2017 eller 2016 inför T1 nu? Kommer köpa en oanvänd, ny fräsch men undrar om det är enbart slöseri med pengar att köpa 2017 års lagbok.
Citera
2017-01-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Vad tycker ni, ska man införskaffa den gröna lagboken av årsgång 2017 eller 2016 inför T1 nu? Kommer köpa en oanvänd, ny fräsch men undrar om det är enbart slöseri med pengar att köpa 2017 års lagbok.

Flera nya lagar nu fr.o.m 2017. Men köp vad den upplaga de rekommenderar er. Resten kan du hitta på nätet om det behövs.
Citera
2017-01-03, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Flera nya lagar nu fr.o.m 2017. Men köp vad den upplaga de rekommenderar er. Resten kan du hitta på nätet om det behövs.
De rekommenderar 2016 eller 2017 års upplaga. Den senare går dock inte att köpa ännu.
Citera
2017-01-03, 22:29
Medlem
Ponera att man skulle läsa på ett "sämre" universitet och bara köra på att få B? Hur körd är man då som jurist? Jag tänker kontra om man läser ingenjör/ekonom och bara lattjar in G så kan man ju ändå köra på.
Citera
2017-01-03, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Ponera att man skulle läsa på ett "sämre" universitet och bara köra på att få B? Hur körd är man då som jurist? Jag tänker kontra om man läser ingenjör/ekonom och bara lattjar in G så kan man ju ändå köra på.
Det diskuterades faktiskt nyss i tråden, jag ställde precis den frågan. Sök på mitt alias i den här tråden så hittar du den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in