Citat:
Ursprungligen postat av
JudgeBooty
Tack för ditt informativa inlägg. Jag går själv T1 vid SU, och undrar om du kan hjälpa mig. Då jag studerar så läser jag ALLT, skriver anteckningar och skummar igenom de gamla tentafrågorna, men jag har fortfarande inte lyckats få AB (jag var väldigt nära dock). Du skriver att man ska "plugga smart" - kan du utveckla det? Har du några andra tips utöver de du nämnde i din guide? Tack på förhand.
Jag önskar jag kunde ge dig ett perfekt svar på det vad i realiteten innebär att "plugga smart". Det är en mycket bra fråga. Emellertid tror jag att det grundar sig i en god självkännedom. Det gäller att veta precis hur man lär sig bäst för att kunna lägga upp pluggandet på bästa sätt. Vi lär oss alla på olika och det som fungerar för mig kanske är en helt värdelös studieteknik för någon annan. Därför är egentligen det enda som fungerar att du provar olika studietekniker tills du hittar den som är bäst för dig. Jag kan egentligen inte ge dig så många fler tips än det som står i guiden beträffande studieteknik men nedan har jag utvecklat några dessa tips en aning.
Jag tycker att du redan har en ganska bra studieteknik. Jag skulle dock verkligen rekommendera att du provar att göra upp diverse metoder för att lösa olika typer av frågor. Det gör under på tentan sen. Utan att vara helt säker, anar jag att skillnaden mellan ett BA-svar och ett AB-svar kan vara hur en student presenterar svaret. Har du då en metod (som du får skriva ner i en kursbok) som grundar sig på faciten till gamla tentasvar och tidigare svar från studenter så har mycket goda förutsättningar för att nå ett AB. Då vet du precis hur du ska disponera och formulera ditt svar för att få så höga poäng som möjligt.
Du skriver att du skummar igenom tentafrågorna. Detta är i mina ögon inte alls tillräckligt. Jag anser som jag skrev i guiden att man måste ha gjort alla tentor minst två gånger och vara helt införstådd med faciten. Här har du oerhört mycket kunskap att hämta. Diskutera sedan med dina kompisar för att utveckla svaren. Se dock till att studera i grupp på rätt sätt. Börja
aldrig med att diskutera i grupp, utan detta moment ska alltid ske sist. Annars finns det en överhängande risk att du sitter och håller med de andra i gruppen när de förklarar sina svar fast du i själva verket har svarat något helt annat på frågan.
Ett sista tips som må vara rätt självklart men ack lika värdefullt är att du ska omge dig av studenter som är lika ambitiösa som du är. Studenterna i min studiegrupp är till och med bättre på att bryta ner juridiska problem än vad jag är. Jag lär mig därför oerhört mycket varje gång vi går igenom tentafrågor tillsammans.
Lycka till med plugget inför tentan i Statsrätt!
Bara att skriva om du har fler frågor så ska jag svara efter bästa förmåga.
Mvh
Baarneey