2017-01-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klittermaja
jag är rädd om jag mellanlandar i malmö. senast jag var där ville jag därifrån så fort som möjligt. kände av spänningen i atmosfären.
Nu har ju Malmö inte någon flygplats så du kan vara helt lugn. Sturup ligger mellan Svedala och Skurup och Kastrup i ett helt annat land.
Citera
2017-01-02, 22:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Reagerade också på det, det rätta vore såklart att stiga ut den uppvärmda bussen och svinga med batongen men det var kanske för jobbigt för de stackarna.

De hade tur denna gången också. Ingen blev allvarligt skadad. Då hade de mediala förebråendena haglat tätt. Nu kan de hålla sig i bilarna nästa år också, vilket bra för deras egen trygghet. Det håller tills det året någon blir allvarligt skadad. Sedan blir det nya regler.
Citera
2017-01-03, 06:17
Medlem
En person skottskadades svårt vid en skjutning på Rosengård i natt vid 03.30-tiden. Polis och ambulanser larmades vid 03.30-tiden till en skottlossning vid en falafelrestaurang på Västra Kattarpsvägen. När polis kom fram fann man en svårt skottskadad person i ett grönområde strax bakom falafel restaurangen. Ambulanser kallades fram och tog snabbt hand om den skottskadade. Polispersonal spärrade sedan av ett stort område i grönområdet och ca 300 meter av Västra Kattarpsvägen i höjd med falafel restaurangen.

http://pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15842 %253APPSKOTT1-20170103&catid=77%253Apppress&Itemid=435
Citera
2017-01-03, 07:32
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klittermaja
jag är rädd om jag mellanlandar i malmö. senast jag var där ville jag därifrån så fort som möjligt. kände av spänningen i atmosfären.

Hahaha vad är du för fegis, inte läskigt alls.
Citera
2017-01-03, 11:01
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Hahaha vad är du för fegis, inte läskigt alls.

Lite obehagligt att känna sig som enda svensken i stan. Hungriga blickar från dessa inkräktande främlingar när man åker buss eller är i offentliga rum. Man förväntar sig nästan att man kommer råka ut för en berikning av ett eller annat slag.
Citera
2017-01-03, 12:37
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Lite obehagligt att känna sig som enda svensken i stan. Hungriga blickar från dessa inkräktande främlingar när man åker buss eller är i offentliga rum. Man förväntar sig nästan att man kommer råka ut för en berikning av ett eller annat slag.

Beror ju helt på var du befinner dig. Är du i Rosengård visst... Men Västra Hamnen är ju bara svenskar nästan, beror ju hela tiden på var du befinner dig. Vet inte om du är rasist eller SD men tror dom som är det är dom fegaste svenskarna vi har i landet.
Citera
2017-01-03, 12:52
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-03/tva-kvinnor-ofredade-pa-nyarsafton
Citat:

Två unga kvinnor har nu anmält att de blivit ofredade under nyårsnatten. En flicka i yngre tonåren har berättat att en kille tafsade på en henne i publikhavet vid Operan. Det ska ha inträffat strax efter att klockan slog tolv och killen försvann sedan bland människorna på platsen.
Några timmar senare ska en kvinna i 20-årsåldern ha blivit upptryckt mot en vägg i närheten av centralen. Enligt anmälan gick ett gäng killar ifatt henne och tafsade på henne och försvann sedan från platsen.

Citera
2017-01-03, 15:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Håller inte med om att det är så i Stockholm. Regeln minst tre tunnelbanestationer bort är ett bättre mått här och det är betydligt mer än en kort promenad.
Vill inte att det går åt OT, men jag vet inte om det finns någon sådan Stockholmsregel. I några fall räcker det med en cykeltur på 5 min. Det kommer naturligtvis att bli fler sådana "gränser" i takt med att utanförskapsområdena blir fler. Det är också troligt att man bygger bort vissa grönytor och då blir det kanske mer som i dagens Malmö.

Det man ser i Malmö är två saker som fortfarande skiljer sig från genomsnittsstaden i Sverige.

1. Ett relativt stort antal utanförskapsområden sett till stadens folkmängd.
2. Att bostadsområdena oftast inte är separerade av grönytor. "Parkernas stad" har i själva verket lite grönyta per invånare.
Senast redigerad av pudellus 2017-01-03 kl. 15:20.
Citera
2017-01-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
2. Att bostadsområdena oftast inte är separerade av grönytor. "Parkernas stad" har i själva verket lite grönyta per invånare.

Är det SCB:s grönyteundersökning du hänvisar till så ska du hålla i minnet att de inkluderar även bergshällar och överblivna skogspartier till kategorin grönyta. Sådant finns, av geologiska skäl, inget av i Malmö. Egentligen är det överhuvudtaget slående hur officiellt planerande inte kan tänka sig någon annan bestämning till vad de kallar "grönytor" än kvadratmeter. Kvalitet är inget det har en susning om.

Ändå är det självklart att det finns bra parker och friluftsområden likaväl som dåliga "grönytor". Och det borde inte vara svårt att katalogisera vad som gör dem till det ena eller andra. Och när det kommer till kvalitativa parker i Malmö finns där en hel del (Kungsparken, Pildammarna, Slottsträdgården m.m.)
Citera
2017-01-03, 21:16
Medlem
Ännu en skjuten. Tre dagar. Tre skjutna. Verkar bli skottår i år.

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-03/person-skadad-i-skottlossning-pa-hermodsdal
Citera
2017-01-03, 22:02
Medlem
spoilers avatar
"Katrin Stjernfeldt Jammeh menar att bilden av Malmö som ett farligt Chicago som sprids i vissa medier är inte helt sann."

http://www.skd.se/2017/01/03/kommunalradet-vill-ha-farre-flyktingar/

Kanske bara till 90% sann.
Citera
2017-01-03, 22:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Ännu en skjuten. Tre dagar. Tre skjutna. Verkar bli skottår i år.

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-03/person-skadad-i-skottlossning-pa-hermodsdal

Det värsta är att alla de kriminella handlingar solkar de akademiska titlar, då de flesta skjutningar på sistone äger rum på Professorsgatan och Docentgatan, den på Malmö stadshuset som namngav dessa gator måste haft ett makabert skämtsinne, han visste att på dessa gator kommer bebos svenska alkisar och invandrare men vem kunde ana att det skulle gå så illa

I Lund bredvid universitetet ligger Professorsstaden , en idyllisk stadsdel med fina villor i 10.000-30.000 miljoners klassen, där ligger den riktiga Professorsgatan
Senast redigerad av rex144 2017-01-03 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in