2017-01-02, 21:00
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man ser inte så många på den här videon (filmad vid Möllevångstorget):

http://www.expressen.se/kvallsposten/otacka-bilderna-fran-nyarsfirandet/

Nä det gör man inte, men inte det som var frågan. Jag har också varit på möllan vid nyår när jag var tonåring. Såg likadant ut då. Skulle inte sätta min fot där idag vid tolvslaget som filmen är tagen. Lätt att känna igen för slutsignalen för kommunala fyrverkeriet syns på himlen i filmen.
Malmö är långt ifrån bra. Kaos på så många sätt. Men när det faktiskt var fullt av svennar på gatorna. Så var jag nyfiken på var du rörde dig för att missa det?
Citera
2017-01-02, 21:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Så var jag nyfiken på var du rörde dig för att missa det?

Jag antar att denna fråga är riktad till dembele? Jag själv firade nyår i en annan stad.

Men jag tycker man ser få svenskar på videos från Malmö numera (i samband med utomhusaktiviteter som nyårsfirande, festivaler mm). Vilket kanske inte är konstigt då icke-svenskarna är så många i Malmö numera.
Citera
2017-01-02, 21:09
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Det är en småklurig fråga.
Malmö är den mest segregerade stad jag stött på. Inte i avstånd men i beteenden och områden.
Ibland räcker det med en gata för att avskärmning.
Som tex östra respektive västra sorgenfri.
Östra har haft bilbränder, rån, misshandel och så vidare. Västra är lugnt. Det enda som skiljer områdena åt är Nobelvägen.
Så det kan vara väldigt svårt att säga vilka som är bra för de kan ligga kloss intill riktigt skräp.

I Malmö verkar stadsdelarna sitta ihop på ett helt annat sätt än vad det gör i Stockholm. Såklart att det är en mycket mindre stad med färre invånare.
Citera
2017-01-02, 21:15
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
I Malmö verkar stadsdelarna sitta ihop på ett helt annat sätt än vad det gör i Stockholm. Såklart att det är en mycket mindre stad med färre invånare.

De sitter fysiskt ihop och det går på 20 minuter att cykla från bra till uruselt.
Men det händer inte, vet inte om du förstår hur jag menar men det inte finns någon större rörelse mellan områdena. Så du kan bo i slottstaden och trivas gott utan det spelar någon större roll att korksbäckligister är tio minuter bort för de rör sig sällan från kroksbäck.
Citera
2017-01-02, 21:18
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
De sitter fysiskt ihop och det går på 20 minuter att cykla från bra till uruselt.
Men det händer inte, vet inte om du förstår hur jag menar men det inte finns någon större rörelse mellan områdena. Så du kan bo i slottstaden och trivas gott utan det spelar någon större roll att korksbäckligister är tio minuter bort för de rör sig sällan från kroksbäck.

Jo, jag förstår vad du menar och det är till stor del likadant i Stockholm.
Citera
2017-01-02, 21:21
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Jag antar att denna fråga är riktad till dembele? Jag själv firade nyår i en annan stad.

Men jag tycker man ser få svenskar på videos från Malmö numera (i samband med utomhusaktiviteter som nyårsfirande, festivaler mm). Vilket kanske inte är konstigt då icke-svenskarna är så många i Malmö numera.
Ja förlåt, jag upptäckte försent att jag skrivit fel

Ja jag förstår att det ser konstigt ut. Blir jävligt trött på själv.
Men svaret är nog inte svårare än att de flesta svenskar flyttar ut i kranskommunerna. Är på väg dit själv när det blir lämpligt. Där är det mycket lugnare.
Men när det vankas big slap eller något annat riktigt svennigt så är det fullt av dem på gatorna!
Citera
2017-01-02, 21:25
Medlem
Brand i toalettbyggnad i Kroksbäcksparken på baksidan av Holmaskolan vid 19.50-tiden. När brandstyrkan från Hylliestationen kom fram var byggnaden helt övertänd. Rökdykare med två slangledningar kunde slå ner branden på 5 minuter. Sedan väntade en halvtimmes eftersläckning. I nuläget tyder allt på att branden är anlagd.

http://www.pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15841 :PPBRA1-20170102&catid=77&Itemid=435
Citera
2017-01-02, 21:58
Medlem
Citat:

Hänger mycket ihop med vad för slags evenemang vi talar om, och vilka åldersgrupper som lockas. Bland gamlingar är de flesta skåningar, och bland ungdomar är de flesta invandrare. Stor skillnad på en tidig sommarkväll på Pildammsteatern och nyår på Möllevångstorget.
Citera
2017-01-02, 21:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Jo, jag förstår vad du menar och det är till stor del likadant i Stockholm.

Håller inte med om att det är så i Stockholm. Regeln minst tre tunnelbanestationer bort är ett bättre mått här och det är betydligt mer än en kort promenad.
Citera
2017-01-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Håller inte med om att det är så i Stockholm. Regeln minst tre tunnelbanestationer bort är ett bättre mått här och det är betydligt mer än en kort promenad.

Stockholm är fyra-fem gånger så stort som Malmö och utspritt över en enorm yta.
Citera
2017-01-02, 22:05
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Någon som såg en enda Polis som var utanför bilen? Nä just det, arbetsmiljön är skön med värmen påslagen i sätet.

Reagerade också på det, det rätta vore såklart att stiga ut den uppvärmda bussen och svinga med batongen men det var kanske för jobbigt för de stackarna.
Citera
2017-01-02, 22:09
Medlem
Klittermajas avatar
jag är rädd om jag mellanlandar i malmö. senast jag var där ville jag därifrån så fort som möjligt. kände av spänningen i atmosfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in