2017-01-03, 15:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har det motsatta intrycket, nämligen att den största delen av växthuseffekten sker nära marken, där lufttrycket är högst, där vattenmängden är störst och där temperaturen är högst.
Jag ska försöka hitta någon källa på detta. Det första jag kommer att tänka på är de beräkningsmodeller för atmosfären som blir bättre när atmosfären behandlas som många höjdskikt.

Har du någon källa på att växthuseffekten sker högre upp?

Ingen har räknat med 100% relativ fuktighet. Däremot tyder de observationsserier som jag sett på att den relativa fuktigheten inte ändras nämnvärt när temperaturen ökar. Det innebär att mängden vatten i atmosfären ökar med ca 8% per °C i närheten av marken.

Eftersom atmosfären har en tjocklek måste man göra en approximation eller summering över hela tjockleken för att hantera ett sådant fenomen.

De beräkningar jag sett handlar om den temperatur som atmosfären syns ha utifrån sett och då hamnar man temperaturer på 4-5000 meter.
Citera
2017-01-03, 15:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Den sker väl i huvudsak i troposfären. Där det finns växthusgaser där har vi växthuseffekt. I troposfären avtar temperaturen med höjden, så visst borde vi ha växthuseffekt i lagren närmast jordytan.
Och mer växthusgaser ger tjockare troposfär (högre höjd) samt ett bredare absorptionsband i co2s fall.

Troposfären är mellan 0-10 000 meter i höjd så en approximation till 5 000 meter känns inte helt tagen ur luften
Citera
2017-01-03, 15:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Den sker väl i huvudsak i troposfären. Där det finns växthusgaser där har vi växthuseffekt. I troposfären avtar temperaturen med höjden, så visst borde vi ha växthuseffekt i lagren närmast jordytan.
Och mer växthusgaser ger tjockare troposfär (högre höjd) samt ett bredare absorptionsband i co2s fall.

Jag minns inte nu var, men jag är ganska säker på att jag sett spektralundersökning på både uppåtgående och nedåtgående strålning på olika höjder gjorda från flygplan.
Utgående från sådana mätningar borde det ju vara möjligt att ange hur stor del av växthuseffekten som sker på olika höjdintervall.
Det är säkert inte konstant utan varierar t.ex. med breddgrad och väder.

Citera
2017-01-03, 16:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Eftersom atmosfären har en tjocklek måste man göra en approximation eller summering över hela tjockleken för att hantera ett sådant fenomen.

De beräkningar jag sett handlar om den temperatur som atmosfären syns ha utifrån sett och då hamnar man temperaturer på 4-5000 meter.
Citat:
Troposfären är mellan 0-10 000 meter i höjd så en approximation till 5 000 meter känns inte helt tagen ur luften

Det är en förenkling du troligtvis har sett (idealized/simple green house model?). Den är väldigt bra eftersom den illustrerar principerna ypperligt. Men syftet är inte att beskriva den mer komplexa verkligheten. Med mer växthusgaser skulle detta atmosfärskikt hamna högre upp i denna modell. Och ännu mer växthusgaser skulle tvinga modellen att införa fler lager. Om du har sett den model jag tror att du sett.

Edit: kolla 7.3.2 här, där modellen visas som jag tror du sett:

http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-01-03 kl. 16:09.
Citera
2017-01-03, 16:04
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag minns inte nu var, men jag är ganska säker på att jag sett spektralundersökning på både uppåtgående och nedåtgående strålning på olika höjder gjorda från flygplan.
Utgående från sådana mätningar borde det ju vara möjligt att ange hur stor del av växthuseffekten som sker på olika höjdintervall.
Det är säkert inte konstant utan varierar t.ex. med breddgrad och väder.

Det tror jag också. Troposfärens höjd varierar väl lite beroende på breddgrad.
Citera
2017-01-03, 16:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det är en förenkling du troligtvis har sett (idealized/simple green house model?). Den är väldigt bra eftersom den illustrerar principerna ypperligt. Men syftet är inte att beskriva den mer komplexa verkligheten. Med mer växthusgaser skulle detta atmosfärskikt hamna högre upp i denna modell. Och ännu mer växthusgaser skulle tvinga modellen att införa fler lager. Om du har sett den model jag tror att du sett.

Edit: kolla 7.3.2 här, där modellen visas som jag tror du sett:

http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html

Fast poängen var att om man ska approximera växthuseffekten så ska man inte som lasternassumma göra det till skiktet närmast jordytan med temperatur på ca 15-20 grader, utan lite högre upp med lägre temperatur, ca -20 C, och lägre absolut halt av vattenånga.

Just återkopplingen växthuseffekt från CO2 => högre vattenångehalt => högre växthuseffekt från H2O är väl den mest obevisade delen av global warming.
Och den grundbult på vilket hela bygget vilar.
Citera
2017-01-03, 16:51
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Fast poängen var att om man ska approximera växthuseffekten så ska man inte som lasternassumma göra det till skiktet närmast jordytan med temperatur på ca 15-20 grader, utan lite högre upp med lägre temperatur, ca -20 C, och lägre absolut halt av vattenånga.

Just återkopplingen växthuseffekt från CO2 => högre vattenångehalt => högre växthuseffekt från H2O är väl den mest obevisade delen av global warming.
Jag har inte sett lasternassumma göra detta. I verkligheten är ju atmosfären mest ogenomskinlig i de lägre delarna av atmosfären där den största densiteten av växthusgaser finns. I modellen tar man helt enkelt ett lager, för att underlätta beräkningar, som får agera ett genomsnitt för hela atmosfären och detta lager har en temperatur. Då ser man helt enkelt på vilken höjd atmosfären har denna temperatur och säger att lagret finns på den höjden.

Att varmare luft kan innehålla mer vatten är inte kontroversiellt. Vattnets spektrala absorbtionsegenskaper känner vi också till. Så jag förstår inte varför detta skulle vara svårt att acceptera. Vattenånga kan ju också agera som en dimmande gas. Om vetenskapsmän som erkänner AGW skulle vara lika oärliga som scafetta et al, så skulle detta förmodligen döljas för att framställa effekterna av vattenånga som överdriven... Det sista är en spekulation och behöver inte bemötas .
Citera
2017-01-03, 17:01
Medlem
Citat:
Jag har det motsatta intrycket, nämligen att den största delen av växthuseffekten sker nära marken, där lufttrycket är högst, där vattenmängden är störst och där temperaturen är högst.
Atmosfärens förmåga att absorbera IR är naturligtvis högst nära marken, men när man når upp till en viss nivå av ogenomskinlighet gör lite till inte någon skillnad. Allt som händer är att aningen mindre strålning tar sig upp som strålning och aningen mer som konvektion och latent värme, temperaturgradienten i atmosfären är låst till som mest 1grad/100 meter eftersom konvektion är ett så effektivt sätt att transportera värme därefter.
Citat:
Har du någon källa på att växthuseffekten sker högre upp?
Om man med "växthuseffekten" menar förstärkningen av denna när vi tillsätter mer växthusgaser är det helt korrekt, att det är när man når höjder där atmosfären är mindre ogenomskinlig som mer växthusgaser gör någon praktisk skillnad.
Citera
2017-01-03, 17:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Jag har inte sett lasternassumma göra detta. I verkligheten är ju atmosfären mest ogenomskinlig i de lägre delarna av atmosfären där den största densiteten av växthusgaser finns. I modellen tar man helt enkelt ett lager, för att underlätta beräkningar, som får agera ett genomsnitt för hela atmosfären och detta lager har en temperatur. Då ser man helt enkelt på vilken höjd atmosfären har denna temperatur och säger att lagret finns på den höjden.

Att varmare luft kan innehålla mer vatten är inte kontroversiellt. Vattnets spektrala absorbtionsegenskaper känner vi också till. Så jag förstår inte varför detta skulle vara svårt att acceptera. Vattenånga kan ju också agera som en dimmande gas. Om vetenskapsmän som erkänner AGW skulle vara lika oärliga som scafetta et al, så skulle detta förmodligen döljas för att framställa effekterna av vattenånga som överdriven... Det sista är en spekulation och behöver inte bemötas .
Vad är en "dimmande gas"?
Citera
2017-01-03, 17:11
Medlem
Citat:
I och med att halten vattenånga varierar så snabbt i tid och rum är det svårt att mäta upp den så bra att man entydigt kan se en trend, men man får göra rätt märkliga antaganden om atmosfärscirkulation för att kunna undvika att det måste bli så.

För att ta en första approximation så fylls vattenånga på i ett luftpaket via avdunstning så länge det befinner sig nära marken. Om det sen stiger och kyls av kommer man så småningom nå en punkt där vatten börjar kondenseras och falla ut som regn, vilket innebär att luftfuktigheten i ett luftpaket återspeglar lägsta temperatur detta haft. Det naturliga är att om jorden blir varmare så kommer även denna temperatur att stiga ungefär lika mycket.

Man kan hitta på konstiga idéer om hur luftcirkulationen skulle kunna ändras så luftfuktigheten sjunker. Lindzen var inne på detta i sin "Iris" hypotes som ingen verkar förstå, ens andra "skeptiker" som tror på låg klimatkänslighet. Den som vill postulera något sådant har dock även att beskriva effekterna av en sådan ändring av hydrologiska cykeln. Det skulle inte förvåna mig om de är värre än av en ren uppvärmning.
Citera
2017-01-03, 17:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad är en "dimmande gas"?
Kort svar: En gas som absorberar i kortare våglängder.
Citera
2017-01-03, 17:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Kort svar: En gas som absorberar i kortare våglängder.
Va?
Har du någon referens? Misstänker starkt att du fabulerat ihop uttrycket själv, eftersom det på google endast förekommer i denna tråd i inlägg som du skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in