2017-01-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Jag förstår verkligen inte hur den där frågan alltid verkar skapa en så stor debatt, rent objektivt så är amortering ett sparande. Att säga "jag tycker inte att amortering är ett sparande" är ungefär som att säga "jag tycker inte att 5 är större än 3", det kan man såklart få tycka om man vill, men då har man fel.

Sen är det såklart inte ett jättebra sparande, bättre än att lägga pengarna i madrassen, men sämre än att investera pengarna.

Personligen håller jag med om att amortera är ett typ av sparande även om man inte ser skymten av pengarna.
På sikt betalar du ju en mindre månads kostnad. Att bli helt skuldfri i dagens samhälle och ha ett aktivt sparande är nog en dröm för många.
Citera
2017-01-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Jag förstår verkligen inte hur den där frågan alltid verkar skapa en så stor debatt, rent objektivt så är amortering ett sparande. Att säga "jag tycker inte att amortering är ett sparande" är ungefär som att säga "jag tycker inte att 5 är större än 3", det kan man såklart få tycka om man vill, men då har man fel.

Sen är det såklart inte ett jättebra sparande, bättre än att lägga pengarna i madrassen, men sämre än att investera pengarna.

Det är ju naturligtvis ett sparande, men då vi amorterar det som banken kräver just nu (2% av lånet) så kan vi inte välja bort det. På så sätt är det ju ändå en obligatorisk utgift även om det minskar vår totala skuld.
Citera
2017-01-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dra ned på sparandet till 10.000 /mån + amortering. Då minskar ni skulden/ökar likviditeten med 189.000 kr per år. Räcker till.
Då har ni 30.000 kr var yttrligare att leva för.

Livet rullar här och nu och går inte i repris, du är bara 30, 35, 40, 45 etc en gång. Det är bra att spara men måste man snåla genom livet så vad är vitsen.

Ligger mycket i att leva i nuet. Jag är dålig på att komma ihåg det. Sparandet är en sådan trygghet att det lätt blir ett självändamål i sig. Det är ju nu barnen är små och t.ex. deltidsjobb eller ytterligare en bil skulle ge massor med mer tid med dem per vecka. Men stressar på att känna sig ekonomiskt sårbar. Har t.ex inte alls lust att ta mer lån för att bergvärmepumpen havererar. Har redan 3,4 miljoner i lån. Känner därför att buffertbyggande är prioriterat.
Citera
2017-01-02, 18:49
Medlem
alisvenssons avatar
Så här ser min situation u t med sparande trots en ganska sopig lön

Underhåll 449
a kassa 120
Bilförs 550
fordonsskatt 110
Bränsle 0
garage 624
medicin 400
mobilabb 435
mat 1500
Hyra 0
summa 4188

Inkomster

arbete(netto) 17 800
"ex arbete” 5 500
Summa 23 300

Skillnaden mellan mina inkomster och utgifter är således 19112 kr/månad vilket jag teoretiskt skulle kunna spara, men det går ju inte men väl 15.000

jag har min ”arbetsbil” stationerad där jag bor och har därför inga kostnader för att ta mig till o från jobb eller vardagskörning. Bor dessutom i en del av mitt föräldrahem helt "gratis" :O) men man får ju slita lite med fastighetsunderhåll. Har även en hyffsad privatbil som jag använder lite då o då men bränslet får gå från ”sparkontot”. Ni som undrar om jag lever ett jävligt tråkigt liv så kan jag berätta att jag gör det. med är bara för ett enda syfte att ha minst 1.000.000 i aktiedepån… och är nog där om ett år...
Senast redigerad av alisvensson 2017-01-02 kl. 18:51. Anledning: skrev dubbelt
Citera
2017-01-02, 21:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Ligger mycket i att leva i nuet. Jag är dålig på att komma ihåg det. Sparandet är en sådan trygghet att det lätt blir ett självändamål i sig. Det är ju nu barnen är små och t.ex. deltidsjobb eller ytterligare en bil skulle ge massor med mer tid med dem per vecka. Men stressar på att känna sig ekonomiskt sårbar. Har t.ex inte alls lust att ta mer lån för att bergvärmepumpen havererar. Har redan 3,4 miljoner i lån. Känner därför att buffertbyggande är prioriterat.
Jag köper att ni snabbt vill buffra upp, det är sunt. Men alternativet är annars att dubbla amorteringen och ha ett mindre likvidsparande.

Dock, när ni nått 250.000-300.00 kr så bromsa lite, några tusenlappar till att leva för gör rätt mycket på marginalen. Med er disciplin och inställning så fixar ni lägre inkomster eller sprucken bobubbla utan problem. Att få lite guldkant ger rätt mycket glädje och tillfredställelse.
Citera
2017-01-03, 07:12
Medlem
Mitt snittsparande är några tusenlappar per månad. Cirka 10k till fasta kostnader, 4-5k till mat och andra nödvändigheter, 1-5k till att göra vad jag vill med. Det är ju lättare att spara mycket om man har såna fantasilöner som vissa av er har :b
Citera
2017-01-03, 07:29
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Lite ot

Men ni som sparar så mycket? Vad går ni med för kläder? Fint hus osv?
Citera
2017-01-03, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Lite ot

Jag går i vanliga kläder, alltså kläder som man köper på HM, Jula, Engelssons etc. Bra kläder utan att man betalar för "märket". Passar ofta på när det är rea. Skorna är dock "märke" eftersom dessa tenderar till att vara värda pengarna.

Jag bor billigt. Ett stort hus skulle jag inte vilja ha även om jag fick det gratis (såvida jag inte fick sälja det såklart). Jag förstår helt ärligt inte meningen med att ha ett större boende än man behöver. Men jag är iofs utomhus mycket.
Citera
2017-01-03, 08:28
Medlem
8bitrages avatar
Plockar ut runt 27-28 efter skatt, ligger väl runt:

11000 - huslån, räkningar, CSN-lån, pendelkort osv
5000kr mat och hushållsvaror
5-6000 sparande
Resten är "leva och leka med under månaden"

Sparat undan, hmm, 175k senaste 14 månaderna så jag kanske har räknat fel i min budget ovan men lönen varierar ibland uppåt 31, då blir det ju såklart motsv mängd mer i sparande
Senast redigerad av 8bitrage 2017-01-03 kl. 08:40.
Citera
2017-01-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Lite ot

Jag vet inte om du räknar in mig i kateegorin men vi har ett nyinköpt hus som är ganska skruttigt och ocharmigt. 80-talsvilla med renoveringsbehov i tråkig men trygg förort.

När det gäller kläder är jag rätt ointresserad. Köper några plagg per år på typ MQ och har kvar dem länge. Stora delar av min garderob är äldre än 10 år. Barnen som växer och är ute mycket får bra skor och overaller som klarar väta och lek.
Citera
2017-01-03, 09:06
Plockar ut 31.5.
10 papp rakt in i kostnader till bostad
3 till i andra fasta månadsavgifter såsom telefon, CSN, sluta kort.
4 för mat och lunch ute.
7 går till sparande
Ca 7 för att leva gott
Citera
2017-01-03, 10:15
Citat:
Ursprungligen postat av cukarb
Är 30+ och min ekonomi ser ut såhär i år:

Inkomst: 43 000 kr (netto)
Boende: 6 500 kr, varav 2 000 kr amortering
Mat: 2 250 kr
El, försäkring, telefon: 750kr
Transport: 500 kr (tuben)
Random: 1 000 kr (så jag inte behöver bry mig när jag fikar lr äter ute ibland)
Resor: 3 000 kr (ovanligt lite)
Konsumtion: 7 000 kr (ovanligt mkt)

Sparande: 22 000 kr + amorteringen

Hur skulle man sätta sprätt på 20 000 kr extra i månaden? Horor och knark? Sportbil? Fixa villa och båt? Dyrare resor?

Sparar jag såhär så kan jag starta något eget om 15 år utan att bry mig om inkomster, bara göra något som är riktigt skoj på mina egna villkor.

Så du har en tjänst där du har 75-80k brutto och spenderar tid med att laga matlådor av det du handlat från Lidl, troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in