Citat:
Vill inte vara otrevlig, men du är 60+ och sparar 10-15k per månad???? Vad är det tänkt att du ska ha de pengarna till och hur länge tror du att du är i god vigör? Vore det inte vettigare att trappa ned på jobbet, kanske gå ned till halvtid eller ta ett långt break och göra något annat i livet? Som 70åring lär du ju knappast vara pigg och kry nog att åka på längre resor eller utöva någon sport?
Det jag försökte skriva var att de man skall kanske försöka leva samtidigt som man jobbar, att inte skjuta fram på det. Att spara för att leva sedan kanske fungerar ibland för vissa, men jag har sett många som blivit sjuka eller trötta. Ingen vet ju vad som framtiden för med sig...Men OK, spara är inte fel, men unna er vad ni vill ha under tiden. Livet går fort.
Mina egna tankar är att på något sätt avsluta mitt yrkesliv, men kanske inte tvärt. Jag funderar lite på hur man skall göra. I mitt jobb är det svårt att inte vara "all-in". Du blir lätt sidsteppad. När skall man sluta jobba? När man har pengar så man inte behöver jobba? Tidigast möjligt, vid 61? Eller när de flesta jämnåriga går, vid 65 år? Eller skall man sega sig kvar till 67 eller 70 år?
Jag "toksparar" inte själv, tvärtom, jag tvekar inte att köpa det jag vill ha. Men jag lever som jag alltid gjort, inte alls extravagant eller pråligt. Men jag är inte så speciellt förtjust i resor till strandparadis, nya kläder, shopping eller krogliv. Sådant sysslade jag med för 40 år sedan. Så det brukar bli mycket pengar över varje månad.
Ni som slutat jobba och lever på sparade pengar, blir det inte tråkigt att ha semester 365/24?

Ett exempel: Min pappa sålde sin firma och blev pensionär tidigt. Men efter två år tröttnade han på att sitta hemma med morsan eller resa jorden runt och ta kryssningsresor med henne. Han startade då en ny firma och började jobba igen....