2017-01-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdkennet
med det menas att det ej finns andra äkta gudar. gud är den enda guden, vår skapare
Det är snarare en tolkningsfråga. Det står inte att det inte finns andra gudar. Det står att man inte får ha andra gudar vid sin sida.. Det låter snarare som att bibeln skriver att det finns andra gudar, men du får inte stå vid deras sida.
Citera
2017-01-03, 01:33
Medlem
Citat:
med det menas att det ej finns andra äkta gudar. gud är den enda guden, vår skapare
Varför står det inte så då?
Citera
2017-01-03, 01:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
När normen, är teistiskt präglad.. blir Gud, livets grundval och utgångspunkt.

När normen spelat ut sin RÄTT, då är normen ej längre gällande, förnuft och logik och konsekvensanalytisk rationalism med mera, är då normativt ledande.

Därav, att det är bakvänt att öht uttrycka sig om att ateism per se är förnekande, eller som TS försökte sig på, att lyckas bättre med hån.

Ska man håna, bör man gärna ha en viss evidensbaserad bäring/sanning i botten : medan gudshypotesen en gång och tills vidare klassats som hypo-tes = undermålig att arbeta med.

Därför är UTGÅNGSLÄGET t.ex i denna tid ej densamma som när bibeln författades och sedan distribuerades världsspridandee i missionerande syfte, de dagarna är förbi.. och uträknade.

Varför sedan det inte kan ses högre allmänbildning i alla forum, kan vara för att flashback öht inte har krav på allmönbildning, och aldrig krö tester , så inte allsköns dårar och sekterister kan gallras "bort", t.ex att leva mer gudsärligt enl påstådd mission.. man börjar då gärna med att avsäga sig bredband, det vore ÄDELT.. och i enighet med alla dessa påstående som så lättsamt yttras, men utan en tanke på kontradiktionerna som ses i nästan varenda mening... hos de påstådda teisterna, att det är djup självemotsägelse, jag läser det i varje andetag.. hur falskt det låter och är nästan övertygad om att teister själv är medvetna om detta öga -för-öga

men tangentbordsteeist.. det går fint.. mmm flyter på.. i djupa vattenm men skulle aldrig ske en enda sekund i verkliga livet, detta är virtuella ljugarbänkslivet för teister, rena eldoradot!

Alla youtubes som produceras., lovely,,,, nice cash rolling in.. men som sagt, in real life, är ni småhamstrar, springer o gömmer er, och köper vartenda argument som snälla små lamm

.. men sött att ni anstränger er för leken.. The Game.. låtsas flyga, men ni dunsar ner till marken innan ni hunnit säga amen, och står där med mössan i hand,, och låter er frivilligt underkuvas teorierna.. dock, med sämre försvar. lite då o då för ni ska ju iväg och be.. x antal timmar per år...

det är investerad tid, för ingenting i andra ändan, mer än hoppet om att EGOT ska bli mer omtyckt... där i döden.. som ingen vet intenting om what ever happens.

om jag inte berm kommer ingen gud pångt sätt att bry sig, om detta är jag 100% övertygad om, jag är människa, gott nog! sedan agera mänskligt adekvat, är väl det enda som ä öht intressant, guden behöver inte mig.. därför inte dig heller.

men jag vet till punkt o pricka varför du knappast håller gudsoratorier där det gäller.. för det är dåmdu inte tror, men tar djupa andetag och leker missionr här

fega falskspelare, lura dig själv, jag vet redan att gud inte saknar folk som inte ens går till botten med existentiella angelägenheter vetenskapen försöker.. och gör sitt yttersta, inget man kan säga om folk som i lättja sätter sig ner.. och svamlar.. i tron attsvammel.. verkligen gör skillnad

nej, ödestänk & vidskepelse heter det påklarspråk, vad sedan "teologi" åtadkommit, är ett statligt kapitel för sig.

det om "gudspotensen" ,människopotensen är kraftigare.. och gör/kan och fortsätter göra konkret skillnad, vad mer begär ni.. narcissiter?

det sköna är inte att tro sig förstå veta varifrån man kommer o varför ens pappa.. inte bönhör ens vilja,, utan det sköna är när man gjort sin uppgift och ser att man kan.. att liv HAR och alltid FÅR en mening, men inte förrän amsagan klappas ihop, att älta ramsor är tvättäkta imbecill vidskepelse vilken religion som än håller i taktpinnen.
Citera
2017-01-03, 01:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ahh, ok, gud skrev fel.
Det ska stå "Du skall inte ha andra oäkta gudar vid sidan av mig.".
Citera
2017-01-03, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Du vet alltså inte? Eller vad är det som gör att du inte vill svara på frågan?

Okej.. Jag bad nu. Men inget hände. Ingen gud uppenbarade något svar.. Du ljög.
Du bad nog inte ärligt. Man hånar inte Gud, så som du gör. Du måste vända dig ifrån det du håller på med.
Citera
2017-01-03, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ahh, ok, gud skrev fel.
Det ska stå "Du skall inte ha andra oäkta gudar vid sidan av mig.".
Konstigt att ingen gud lyckats ge ut en tydlig bok än.
Citera
2017-01-03, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvaAdamsson90
Du bad nog inte ärligt. Man hånar inte Gud, så som du gör. Du måste vända dig ifrån det du håller på med.

Varför kan du inte svara på frågan då?
Citera
2017-01-03, 01:41
Medlem
Citat:
Och där kom den, som ett brev på posten. "Det är aldrig Guds fel att böner inte blir besvarad".
Citera
2017-01-03, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och där kom den, som ett brev på posten. "Det är aldrig Guds fel att böner inte blir besvarad".
Ja förväntade mig inget annat svar av honom. Han är förmodligen schizofren. Han hör ju röster som ingen annan hör..
Citera
2017-01-03, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Varför kan du inte svara på frågan då?
Jag har gjort det, men du kan inte förstå utan Guds Ande.

Läs:1 Korinthierbrevet 2:14Svenska Folkbibeln (SFB)

14 En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.
Citera
2017-01-03, 01:56
Medlem
Varför tillåter en "god" gud barn att dö i cancer?
Citera
2017-01-03, 02:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag har gjort det, men du kan inte förstå utan Guds Ande.

Läs:1 Korinthierbrevet 2:14Svenska Folkbibeln (SFB)

14 En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.
Men, du refererar inte till någon levande ande, om du är lite noggrann så bör du kunna förstå att du däremot refererar till en skriven text, som skrevs av männiiskor med särskild uppfattning o bl.a naturelementen.

Kanske, väljer du nedvetet att säga ande, där logikern tar fram kemiboken.., och säger det med mer precisa ordalag, dvs hur saker fenomen och skeenden går till och förvecklar sig.. att hänvisa till en familjeskildring med fler o fler hämningslystna viljor.. är inadekvat.

Påvisa först ANDEN, i NUET.. det är i nuet.. alla forumsdeltagare befinner sig. Det du hänvisar tillm gällde där.. och då kunde folk inte ens läsa och kontrollera att författarna var verkligen sanningsenliga, dvs avsaknad av källkritik., och det i tid., då du aldrig levde, men du tycks försanthålla det helt förbehållslöst? Genom rykten tror du nu alltså på "anden" och kan komma medtorftig hänvisning till en bok? enbart?

Det finns åtskillga miljoner bra böcker , skrivna i världen...där många haft vidsynta erfarenheter.. och dessutom bjuder på evidens. för VARTENDA påstående.. skrivet sådant.

medan ande, var populärt... är det sanning,, ska det föras i evidens på ett kick. En sanning är uppenbar för ALLA.

anden, är inte där.. men den är en oral sammansättning som srtikuleras flitigt... för det känns bra , för dem som orerar och ljudar... oh föreställer sig, men en föreställd sanning,, är ingen sanning, tyvärr.

jag kan föreställa mig flyga,, men vet att jag behöver skapa myt.., för att övertyga, att det är sant at jag kan.

men maskiners existens för att nå längre än till grannens tomt, är 100% ÄKTA sanningstalande påstående.. utan baktankar. de för dig till skön avkoppling... med sann/genuin erfarenhet.

anden... som ord.. saknar ännu motsvarighet i denna världen, men människan är bra på att skapa, du frårge cred åt förfäderna som skapade kommunikationsförmpgan, att systematisera.. koda alla ljuden intill artikulation som blev mer o mer avancerad.

ande.. är dock mer en känsla som tillhör någon vilja.. som saknar uttrycksförmåga enl de koder som ger gehör..

hittills är ju anden "helt genomskinlig" , människan är raka motsatsen, full av biologisk massa.

redan där.. anar jag oråd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in