2017-01-02, 12:24
Medlem
Ok, jag är med. Jag sitter och jobbar fram en teori som skulle kunna förklara varför mordet skedde inne i ladugården, som inbegriper både Tor och Gerd. Men det kommer ta ett tag att få ihop alla trådar. Så håll ut
Citera
2017-01-02, 12:29
Medlem
M*x

En teori jag inte tror särskilt mycket på, men om vi ska vara seriösa så måste vi följa alla spår som finns.

Varför finns M*x med på Obamas fiendelista?
http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=130575

Det finns väl typ 3-4 fanotomtecknare i sverige, så de är väl inte så svåra att påverka.
Kanske någon håller koll på denna lista och ser att ett grovt brott skett i närheten?

Hur kollar man detta då? Jadu, man kanske kan börja med att kontakta den svenska killen som gjorde listan och se hur han fick fram namnen.

Sen får man väl kanske kolla upp de andra namnen och se om de förekommer i brottsutredningar mer ofta än genomsnittet. Alltså ej dömda, utan mer som tips och så. Som en slags psykologisk krigsföring mot dem.

Nåja, det är ett jättejobb. Så det blir nog sist på min lista när alla "lätta" spår är följda. Om inte nån annan vill börja.
Citera
2017-01-02, 14:40
Medlem
Kan inte låta bli att jämföra med Kalamarksmorden som skedde 1 år tidigare, kan det varit en inspirationskälla för m*x och att det som någon skriver nedan att det var planerat?

Citat:
Kalamarksmorden

Polisen hade också, vilket först inte redovisades, hittat en snusprilla på brottsplatsen. Den hade inte sjunkit ner i snön, vilket tydde på att tobaken inte legat där så länge. Kunde gärningsmannen ha slängt den ifrån sig? Det dna som hittades tillhörde varken Kaj Linna, Nils eller någon annan av huvudpersonerna i utredningen.

Noterar också att man även här lägger allt på ett kort dvs DNA bevisning.
Citera
2017-01-02, 14:44
Medlem
Även fantombilden har jag fortfarande inte fått ett riktigt svar på vad den baseras på, är det som någon skrev att man mött denna röda volvo på vägen?

Jag vet inte men tycker dom 3 bilder som finns på A*ders L*d*n finns likheter med fantombilden:

https://www.google.se/search?q=%22anders+Lid%C3%A9n%22+h%C3%A4rn%C3%B6sa nd&biw=1914&bih=1062&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =0ahUKEwiGx56cxqPRAhWJiywKHYuWB4kQ_AUIBygC&dpr=1#i mgrc=_
Citera
2017-01-02, 17:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Kan inte låta bli att jämföra med Kalamarksmorden som skedde 1 år tidigare, kan det varit en inspirationskälla för m*x och att det som någon skriver nedan att det var planerat?
Jag har inte läst den här tråden, och ni kanske redan känner till det här. Jan Olsson tror alltså att det kan finnas ett samband mellan morden i Kalamark, Långared och Brattås:

"Han tror att det finns en koppling till mordet i Långared och tycker också att ett annat mord borde kontrolleras samtidigt. Han tänker på dubbelmordet i Brattås, utanför Härnösand, år 2005 borde studeras närmare. Även där var det ett par i en avlägsen gård som mördades."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/goda-chanser-att-losa-mordet-i-kalamark/

Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Manen skor 45 mördar Tor och Gerd. Kvinna med skor 38 går inne i huset och hämtar vad de är ute efter.
Har för mig att Jan Olsson bl.a. fann spår av en med små fötter och en med större även i Kalamark.
Citera
2017-01-02, 17:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har inte läst den här tråden, och ni kanske redan känner till det här. Jan Olsson tror alltså att det kan finnas ett samband mellan morden i Kalamark, Långared och Brattås:

"Han tror att det finns en koppling till mordet i Långared och tycker också att ett annat mord borde kontrolleras samtidigt. Han tänker på dubbelmordet i Brattås, utanför Härnösand, år 2005 borde studeras närmare. Även där var det ett par i en avlägsen gård som mördades."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/goda-chanser-att-losa-mordet-i-kalamark/

Har för mig att Jan Olsson bl.a. fann spår av en med små fötter och en med större även i Kalamark.
I Brattås lämnades lättfunna 10.000 kr.
Citera
2017-01-02, 17:47
Medlem
Fast vi vet ju inte hur många hundra tusen som försvann om motivet är kriminella affärer.
Kanske hittade de så mycket nån annanstans att de slutar leta pengar och börjar dölja spår?
Citera
2017-01-02, 18:57
Medlem
Tre saker är ganska säkra.
1. Mordet är planerad.
2. Mördarna (eller minst en av de) känner Tor och gården mycket väl.
3. Mördarna ville och tog med sig en svart väska och en pärm(motiv är väskans och pärms innehållet och inte kontanter)
Citera
2017-01-02, 21:27
Medlem
Kan du inte ge oss lite mer kött på benen vad det skulle kunna vara för dokument?
Jag tänker så det knakar men jag kommer ingen vart. Har du nån närmare teori?
Citera
2017-01-02, 23:01
Medlem
Citat:
1. Mordet är planerad.
3. Mördarna ville och tog med sig en svart väska och en pärm(motiv är väskans och pärms innehållet och inte kontanter)

Jäkla bra funderingar du sätter igång i min hjärna. Jag tror vi tillsammans kan bena ut detta i tråden.
Det konstiga när jag ser dina ord framför mig är att jag får en sån konstig bubblande känsla i kroppen att de var minst fyra på plats. Och det inte alls gick till som Gw sa om vedkubben. Utan de tillsammans ger sig på en 70 årig man och försöker pressa honom till något. För att det inte ska låta för mycket så lurar/drar de in honom i ladan och stänger dörren.

Där misshandlar de honom utan att få det som vill. (dokumenten?)
Då inser de att läget nu är katastrofalt illa och bestämmer sig för att mörda i kallt blod för att komma undan.
Konstigt att de bara hittar 2 olika skor. Kan alla män ha samma typ Reebook 45 or?

Undra vilket dokument kan ha sånt värde för dem?
Citera
2017-01-02, 23:12
Medlem
Citat:
1. Mordet är planerad.
Följer tråden, som jag skrev tidigare och får påminna igen. Väska och pärm, det som stulits, påträffades dåligt gömda på en höjd i skogen som inte kan nås från huset utan från stigen till hamnen. Jag finner det då osannorligt att GM har kommit i bil, mördat, stulit, och sedan gömt detta på den platsen. Jag finner det mer sannorligt att GM har kommit i bil, mördat, stulit och tagit med sig. Sedan återvänt via stigen, gått upp på höjden och spanat för att se om kusten var klar, inte funnit vad han sökte i det stulna utan slarvigt slängt det på höjde, gått ner till huset och tagit det han ville åt och återvänt på stigen till hamnen.
USA bilen som har synts men ingen har givit sig till känna kan ju ha varit ett par som var gifta på var sitt håll som vill pöka lite, de såg inget å varför ge dig till känna. Nu efter så lång tid kanske det är överspelat och vi får veta.
Citera
2017-01-02, 23:16
Medlem
Något jag ej tänkt på är ju att gm kan vara utlänningar. Men boende i Sverige. Skulle förklara 740n. Och att det aldrig kommer ut. Starka familjeband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in