2017-01-02, 11:17
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det låter väl inte orimligt, få skulle förstås köpa en bostad idag om man trodde på ett betydande prisfall, då skulle man hellre hyra dyrt. Ändå har vi flera bubbelbabblare i tråden som påstår att de äger en bostad trots att de tror stenhårt på att vi ska få ett ras, hur trovärdigt det är får väl var och en fundera över själv.

Men den största drivkraften men att köpa en bostad är förstås för att bo bra. Tror man på en allmän uppgång och inte behöver bostaden som boende är det bättre att gå in i börsen.
Trodde bostadsköp var en enormt bra investering i nuläget.
2017-01-02, 11:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Trodde bostadsköp var en enormt bra investering i nuläget.

Läste du in något annat i mitt inlägg?
2017-01-02, 11:20
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Till att börja med undrar jag vad i mitt inlägg du egentligen invände emot, vet du det själv?

Och om någon bubbla inte ska spricka inom överskådlig tid och att priserna heller inte ska nå ner under dagens nivåer när det väl kommer en prissänkning är det då en bubbla? Bubbelbabblarna har alltid hävdat att priserna ska rasa med minst 30% men det är idag ingen eller extremt få som tror att det någonsin ska falla under nivåerna som gällde när de började säga detta. I min värld är det ett erkännande att de hade fel när de sa det men ändå fortsätter de ofta att säga samma sak idag som de gjorde tidigare.

Jag har inte invänt i något i det du skrev , varför antar du det?
Jag citerade ditt inlägg för att du skrev att bubbelvurmarna kör sitt snack vareviga dag och år och då menar jag att gör man det tillräckligt länge så är det möjligt att man få rätt även om det skulle ta x antal år
Senast redigerad av Pungsnoppen 2017-01-02 kl. 11:23.
2017-01-02, 11:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Jag har inte invänt i något i det du skrev , varför antar du det?

När du citerar mitt inlägg borde det väl vara för att bemöta det på något sätt, antingen invända eller bemöta det på annat sätt, verkar inte som du gjorde det och då behöver du heller inte citera något.
2017-01-02, 11:27
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Läste du in något annat i mitt inlägg?
Ja. Att det är bättre att investera i aktier. Men att du inte tror på en bubbla så iofs, det ena utesluter inte det andra.
2017-01-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För lite över ett år sedan försökte jag använda en fastighet i Portugal som säkerhet i en svenska bank. Jag hittade ingen som var intresserad av det upplägget så det slutade med att höja mitt svenska bolån. Så jag tror inte det scenariot är särskilt vanligt.
Du tänkte inte på att prata med Swedbank?

Citat:
Kan man låna pengar i Spanien och Portugal med den spanska eller portugisiska bostaden som säkerhet?

Ja, det kan man, Swedbank kan med hjälp av Swedbank i Luxemburg finansiera boenden som kostar 250 000 euro eller mer. Man kan låna 60 procent av det lägsta av köpeskilling eller värdering som bottenlån, minsta lånebelopp är 150 000 euro. Lånar man mer än 60 % räknas det som topplån.
https://utland.fastighetsbyran.se/sv/kopa-bostad/vanliga-fragor-om-finansiering/

Banken behöver ha någon partner i landet ifråga som kan göra en trovärdig värdering. Man vill inte vara med om att ha ett lånebelopp som är större än marknadsvärde. Därför begränsar man sig till vissa länder. Spanien är stort, men Portugal är inte lika stort så där kan det väl vara si och så med supporten. Swedbank ordnar dock lån, som synes.
2017-01-02, 11:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja. Att det är bättre att investera i aktier. Men att du inte tror på en bubbla så iofs, det ena utesluter inte det andra.

Vad är det inte som utesluter vad menar du och hur är det relevant för det jag skrev?
2017-01-02, 11:43
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Vad är det inte som utesluter vad menar du och hur är det relevant för det jag skrev?
Hmm? Du vekar svara likadant och fördumma alla som skriver till dig.
Citat:
Men den största drivkraften men att köpa en bostad är förstås för att bo bra. Tror man på en allmän uppgång och inte behöver bostaden som boende är det bättre att gå in i börsen.
2017-01-02, 11:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hmm? Du vekar svara likadant och fördumma alla som skriver till dig.

Nej men det var rätt oklart vad du egentligen menade. Det jag skrev är att om man inte behöver bostaden för att bo i utan bara vill göra en ekonomisk placering finns det gott om möjligheter att göra det på börsen. Det är ett enklare sätt om man bara ser det som en ekonomisk placering så varför komplicera saker? Mindre transaktionskostnader och driftskostnader samt blixtsnabb exekvering är förstås bättre så varför gå över ån efter vatten?
2017-01-02, 12:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du tänkte inte på att prata med Swedbank?

https://utland.fastighetsbyran.se/sv/kopa-bostad/vanliga-fragor-om-finansiering/

Banken behöver ha någon partner i landet ifråga som kan göra en trovärdig värdering. Man vill inte vara med om att ha ett lånebelopp som är större än marknadsvärde. Därför begränsar man sig till vissa länder. Spanien är stort, men Portugal är inte lika stort så där kan det väl vara si och så med supporten. Swedbank ordnar dock lån, som synes.
Du har rätt. Jag hade en annan faktor i upplägget som gjorde det hela lite mer komplicerat och därför nobbade de.

Så ok scenariot du beskrev tidigare är relativt vanligt trotts allt.
2017-01-02, 12:02
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Nej men det var rätt oklart vad du egentligen menade. Det jag skrev är att om man inte behöver bostaden för att bo i utan bara vill göra en ekonomisk placering finns det gott om möjligheter att göra det på börsen. Det är ett enklare sätt om man bara ser det som en ekonomisk placering så varför komplicera saker? Mindre transaktionskostnader och driftskostnader samt blixtsnabb exekvering är förstås bättre så varför gå över ån efter vatten?
Då förstår jag vad du menar.
2017-01-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Principen är densamma. Skillnaden ligger i benägenheten till att ta lånet från början. Jag utgår ifrån att de flesta människor är mer benägna att ta ett stort lån, om man tror att det man lånar till kommer att öka i pris.
Nu skrev du stort lån. Det begränsat diskussionen till i stort sett bostadslån.
Men hur vet du hur folk tänker kring bostäder.

För egen del har jag bara köpt bostad med avsikt att bo där. Några gissningar kring prisutveckling är ganska ointressanta eftersom man:
* avser att bo ganska länge och mycket kan hända innan man kommer att flytta.
* inte tänker sälja och cacha in (och bo i tält).

Den som köper ett väldigt dyrt objekt i en avfolkningsbygd där det tar 2-3 år ett hitta en köpare kan väl däremot behöva ta sig en funderare. Men hur många är det?

Jag tror att många av bubbelpratarna hamnar i spekulationstankar pga att bostadspriserna stigit och en del (gissningsvis yngre) som har bostäder känner glädje över prisuppgången och tenderar att skrävla om hur smart placering det var.

Jag är andre ägare till den villa jag nu har. Första ägarna bodde här i över 30 år. Är det på allvar så att folk här tror att dom inte flyttade in för att bo här, utan som en spekulation om att priserna skulle vara högre när dom säljer och är för sjuka och skröpliga för att ha någon glädje av det. Talar vi då inte om ett ganska radikalt feltänk.

Vad gäller generellt om lån till konsumtion så får det väl sägas vara tämligen vanligt. Folk är inte det minsta bekymrade över att låna till konsumtion. Konsumtionsköp på avbetalning blev mer och mer vanligt på 70-talet. Och har sedan dess varit vanligt. Dvs folk har inget bekymmer med att låna trots att det man köper tappar radikalt i värde.

För en bil kan det sägas att värdet avklingar långsammare än för mycket annan konsumtion. Och för bostäder ännu långsammare. (Och där kan man betala för underhåll för att bromsa värdeminskningen).
Min egen erfarenhet är att värdet på byggnaden (för villor) minskar ganska mycket om den inte är i toppskick. Köparna tänker då på hur mycket det kostar att anlita hantverkare för att fixa upp bostaden. Och hur bygg/ROT-kostnaden stigit genom åran har vi varit igenom i tråden. De har stigit i samma takt som bostadspriserna. Det är inte billigt.

Markpriset påverkas dock inte av detta. Det påverkas av hur populärt det är att bo i regionen. Men det har mer att göra med var man vill bo. Så i det är det väl lite långsökt att tala om spekulation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in