Citat:
Ursprungligen postat av
JamesHjortkloe
Principen är densamma. Skillnaden ligger i benägenheten till att ta lånet från början. Jag utgår ifrån att de flesta människor är mer benägna att ta ett stort lån, om man tror att det man lånar till kommer att öka i pris.
Nu skrev du stort lån. Det begränsat diskussionen till i stort sett bostadslån.
Men hur vet du hur folk tänker kring bostäder.
För egen del har jag bara köpt bostad med avsikt att bo där. Några gissningar kring prisutveckling är ganska ointressanta eftersom man:
* avser att bo ganska länge och mycket kan hända innan man kommer att flytta.
* inte tänker sälja och cacha in (och bo i tält).
Den som köper ett väldigt dyrt objekt i en avfolkningsbygd där det tar 2-3 år ett hitta en köpare kan väl däremot behöva ta sig en funderare. Men hur många är det?
Jag tror att många av bubbelpratarna hamnar i spekulationstankar pga att bostadspriserna stigit och en del (gissningsvis yngre) som har bostäder känner glädje över prisuppgången och tenderar att skrävla om hur smart placering det var.
Jag är andre ägare till den villa jag nu har. Första ägarna bodde här i över 30 år. Är det på allvar så att folk här tror att dom inte flyttade in för att bo här, utan som en spekulation om att priserna skulle vara högre när dom säljer och är för sjuka och skröpliga för att ha någon glädje av det. Talar vi då inte om ett ganska radikalt feltänk.
Vad gäller generellt om lån till konsumtion så får det väl sägas vara tämligen vanligt. Folk är inte det minsta bekymrade över att låna till konsumtion. Konsumtionsköp på avbetalning blev mer och mer vanligt på 70-talet. Och har sedan dess varit vanligt. Dvs folk har inget bekymmer med att låna trots att det man köper tappar radikalt i värde.
För en bil kan det sägas att värdet avklingar långsammare än för mycket annan konsumtion. Och för bostäder ännu långsammare. (Och där kan man betala för underhåll för att bromsa värdeminskningen).
Min egen erfarenhet är att värdet på byggnaden (för villor) minskar ganska mycket om den inte är i toppskick. Köparna tänker då på hur mycket det kostar att anlita hantverkare för att fixa upp bostaden. Och hur bygg/ROT-kostnaden stigit genom åran har vi varit igenom i tråden. De har stigit i samma takt som bostadspriserna. Det är inte billigt.
Markpriset påverkas dock inte av detta. Det påverkas av hur populärt det är att bo i regionen. Men det har mer att göra med var man vill bo. Så i det är det väl lite långsökt att tala om spekulation.