2017-01-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bläddrade lite i er röra med Svenne-InteEnsMedelBanan i spetsen. Kan inte hitta att någon ville intressera sig för internationella perspektiv, så här kommer en enkel teaser.

Kod:
2016-01-01 SEK to USD	2017-01-01 SEK to USD
8,6	9,2

HOXFLATSTO 2016-01	HOXFLATSTO 2016-11
278	285
32,33	30,98

Torskarna kan alltså fortfarande sitta och hoppas på sin blygsamma out - att saker och ting balanseras på så vis att landet de bor i blir totalt värdelöst istället, tillsammans med valutan. "Hoppas, hoppas... då får jag skriva från mitt hål i väggen att jag hade rätt på flashback sen! Mvh Svenne".
Ser du att man har mycket kostnader i USD för husproduktion?
Betalas t ex löner ut i USD?

Annars är det inte uppenbart varför man skulle blanda in USD här.
2017-01-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Så förtroendet för Svensk valuta är av noll intresse när bankerna sålt bostadsobligationer internationellt?
2017-01-02, 09:53
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så förtroendet för Svensk valuta är av noll intresse när bankerna sålt bostadsobligationer internationellt?

Ursäkta en kanske dum fråga, men vad innebär det?

Betyder det att svenska banker lånat pengar utomlands mot säkerhet i svenska bostäder?

I vilken valuta betalas räntan?
2017-01-02, 10:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det beror på hur man konstruerar det.
Är obligationen utställd i SEK så blir det inga problem. Eventuell valuta förlust hamnar hos köparen.
2017-01-02, 10:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om du ska gå att hålla en dialog med måste du låta bli att fastna i den där dissonansen så fort du läser några meningar som får dig att skita på dig av rädsla. Du besvarar inte inlägget, du hittar på något helt eget.

Jag är inte så frekvent här, av god anledning, så för min del får du fortsätta sitta här och gråta dagar och nätter istället om du vill. Men man kan vara tydlig med att du aldrig kommer kunna få några svar när du kör en psykopatisk monolog med dig själv.

Nu ser alla andra med spänning fram emot hur Svenne plockar fram bevis för sitt mycket konkreta uttalande här ovan: att marknaden minsann är upp i USD 2016. Bara det att han tyvärr kommer göra er besvikna. Sen kommer ni skriva att han hade fel, och han kommer låtsas att det aldrig hände istället. Finns som sagt god anledning att inte vara så frekvent här inne.

Hur många svenska bostadsköpare har lån i USD? Det relevanta för alla som har lån är förstås hur bostadens pris förändras i förhållande till lånet som ligger i SEK. Faller kronan så faller även lånet i värde. Tänkte du inte på det?

Citat:

Nej precis och USD är ingen fast punkt i universum heller som allt annat förhåller sig till. USD kan precis som alla andra valutor bli svagare eller starkare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-02 kl. 10:26.
2017-01-02, 10:25
Medlem
Citat:
Frågan är mer vad USD har med bostadspriserna att göra. Har man inga kostnader i USD så får väl kopplingen sägas vara tämligen tunn.

Det handlar inte om tyckande utan om realiteter.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad innebär det?

Betyder det att svenska banker lånat pengar utomlands mot säkerhet i svenska bostäder?

I vilken valuta betalas räntan?
När du som bostadsköpare i Sverige lånar så skapas de båda skulderna i SEK.
Skulle nu banken senare emittera bostadsobligationer i EUR så kan dom i sig göra det.
Då får dom in avista i EUR, så då lär dom växla till SEK så att deras avista skulder i SEK försvinner i motsvarande grad.
Men här sitter i ett sådant fall banken med en tillgång i SEK och en skuld i EUR. Då tar dom en valutarisk vilket dom inte är det minsta roade av. För att bli av med den måste dom försäkra bort den. Det försäkringen utgör en kostnad.
Dvs för att detta ska bli intressant så behöver räntan i EUR vara så pass mycket lägre att den täcker kostnaden för valutasäkring. Först då blir denna operation intressant.

Jag har i sig inte koll på hur mycket man emitterat i EUR, men man får komma ihåg att bankerna har verksamhet i andra länder och deras tillgångar och skulder där är i andra valutor av naturliga skäl. Lär mest vara det som är bankernas skulder i utländsk valuta.
Sedan finns en situation när banker i Sverige får skulder i EUR och har det som skäl att emittera i EUR. Det är när vi köper bostäder/fritidshus utomlands och lånar i Svensk bank. I t ex Spanien.
Om jag minns rätt har vi fritidshus i utlandet för 177 mdr. Om dessa är belånade till 30% så blir det 53 mdr i emitterade obligationer. Det är en så pass stor summa att de lär gormas i media över bankernas utlandslån.

Men där har bankerna så väl tillgångarna som skulderna i samma valuta. Och det har inte så mycket med svensk bostadsmarknad att göra.
2017-01-02, 10:28
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl ingen som har sagt att en bostad som inte underhålls faller lika mycket i pris som en bil som inte underhålls men principen gäller förstås ändå, låter man objektet förfalla så sjunker värdet om allt annat är lika. När det gäller bostäder med tillhörande mark är visserligen sällan allt annat lika eftersom markpriserna normalt sett stiger men det är en annan sak.

I övrig är det bara att konstatera att bubbelbabblarna den senaste veckan fått spel i aldrig tidigare omfattning. Ni verkar ha blivit totalt desperata och sinnesförvirrade efter att ha haft fel så länge och så mycket. Alla tidigare bottennivåer i den s.k. argumentationen har passerats med råge, nu spyr ni bara ut er frustration. Inte så konstigt kanske när ni inte längre ens för er själva kan få ihop er förljugna världsbild med verkligheten. Då slår det väl helt enkelt slint i hjärnan på er.

Även en blind höna hittar korn,
att prishöjningar kan sakta ner eller gå ner, visst kan ske, bubbla kan väl det också ske men det kan ske när utbudet är mer än efterfrågan samt när folk inte vill fly diverse områden om det gäller storstäder.
Lägg till massa annat också. Att någon bubbla ska spricka i närtid är bara att glömma.
Värsta scenario är väl att prishöjningar saktar ner och vissa enstaka ställen tillfälligt går ner lite, fast även om den går ner så är det högre och nya priser somm gäller och inte priser för 10år sedan.
2017-01-02, 10:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen

Även en blind höna hittar korn,
att prishöjningar kan sakta ner eller gå ner, visst kan ske, bubbla kan väl det också ske men det kan ske när utbudet är mer än efterfrågan samt när folk inte vill fly diverse områden om det gäller storstäder.
Lägg till massa annat också. Att någon bubbla ska spricka i närtid är bara att glömma.
Värsta scenario är väl att prishöjningar saktar ner och vissa enstaka ställen tillfälligt går ner lite, fast även om den går ner så är det högre och nya priser somm gäller och inte priser för 10år sedan.

Till att börja med undrar jag vad i mitt inlägg du egentligen invände emot, vet du det själv?

Och om någon bubbla inte ska spricka inom överskådlig tid och att priserna heller inte ska nå ner under dagens nivåer när det väl kommer en prissänkning är det då en bubbla? Bubbelbabblarna har alltid hävdat att priserna ska rasa med minst 30% men det är idag ingen eller extremt få som tror att det någonsin ska falla under nivåerna som gällde när de började säga detta. I min värld är det ett erkännande att de hade fel när de sa det men ändå fortsätter de ofta att säga samma sak idag som de gjorde tidigare.
2017-01-02, 10:52
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Nej, med det finns väl inget skäl till att hålla på att jämföra de heller.

Det räcker med att det är samma princip. Och principen är att du kan lånefinansiera köpen.
Om du däremot menar att man inte kan lånefinansiera bilköp, har du däremot en giltig invändning. Men då har du dessutom dragit på dig en fullkomligt hopplös bevisbörda.

(Läste nyligen på ett annat fora där några fick problem med ett nytt bostadslån pga att de hade ett lån på bilen på 500'000. Och det illustrerar ganska väl att man kan lånefinansiera bilköp).
Principen är densamma. Skillnaden ligger i benägenheten till att ta lånet från början. Jag utgår ifrån att de flesta människor är mer benägna att ta ett stort lån, om man tror att det man lånar till kommer att öka i pris.
2017-01-02, 10:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Principen är densamma. Skillnaden ligger i benägenheten till att ta lånet från början. Jag utgår ifrån att de flesta människor är mer benägna att ta ett stort lån, om man tror att det man lånar till kommer att öka i pris.

Det låter väl inte orimligt, få skulle förstås köpa en bostad idag om man trodde på ett betydande prisfall, då skulle man hellre hyra dyrt. Ändå har vi flera bubbelbabblare i tråden som påstår att de äger en bostad trots att de tror stenhårt på att vi ska få ett ras, hur trovärdigt det är får väl var och en fundera över själv.

Men den största drivkraften men att köpa en bostad är förstås för att bo bra. Tror man på en allmän uppgång och inte behöver bostaden som boende är det bättre att gå in i börsen.
2017-01-02, 11:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag har i sig inte koll på hur mycket man emitterat i EUR, men man får komma ihåg att bankerna har verksamhet i andra länder och deras tillgångar och skulder där är i andra valutor av naturliga skäl. Lär mest vara det som är bankernas skulder i utländsk valuta.
Sedan finns en situation när banker i Sverige får skulder i EUR och har det som skäl att emittera i EUR. Det är när vi köper bostäder/fritidshus utomlands och lånar i Svensk bank. I t ex Spanien.
Om jag minns rätt har vi fritidshus i utlandet för 177 mdr. Om dessa är belånade till 30% så blir det 53 mdr i emitterade obligationer. Det är en så pass stor summa att de lär gormas i media över bankernas utlandslån.

Men där har bankerna så väl tillgångarna som skulderna i samma valuta. Och det har inte så mycket med svensk bostadsmarknad att göra.
För lite över ett år sedan försökte jag använda en fastighet i Portugal som säkerhet i en svenska bank. Jag hittade ingen som var intresserad av det upplägget så det slutade med att höja mitt svenska bolån. Så jag tror inte det scenariot är särskilt vanligt.
2017-01-02, 11:15
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För lite över ett år sedan försökte jag använda en fastighet i Portugal som säkerhet i en svenska bank. Jag hittade ingen som var intresserad av det upplägget så det slutade med att höja mitt svenska bolån. Så jag tror inte det scenariot är särskilt vanligt.
Nä. Nåt liknande hände min kusin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in