2017-01-01, 22:12
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engenberg
Finns ju massvis med taxibilar nu, inte bara i storstan. Att en taxi åker förbi någon gång under tiden han vandra låter ju inte alls orimligt eller vad mystiskt du menar. Eller vad menar du? med en skänk från ovan.
Ja, i denna del av Sverige vimlar det inte direkt av taxibilar. Vi snackar södra Norrlands kustland och en vanlig länsväg, en sen kväll i December.
Han klev av bussen en och en halv mil för sent. Om hans mål var Råbo och någon som befinner sig där så hade han att se fram emot en mycket lång promenad i den bistra hälsingenatten. Då kom där en taxi... Frågor på det?
Citera
2017-01-01, 22:21
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Nu är det en torsdagskväll vid 22-tiden utanför Hudiksvall. Då finns det inte så stora behov för taxi så därför tror jag inte att det finns någon taxi söderut mot Huddik. Däremot så är det inte helt otroligt att en taxi är på väg norrut mot Bergsjö för att transportera passagerarna från linje 34 till Hassela, helt enligt tidtabellen. Därför tror jag att SP har lämnat bussen söder om Råbo.
Men jag påstår att Nordanstigs Kommuns alla droskägare sköter den detaljen. Att köra 3 mil till Bergsjö, för att plocka upp 2-3 resenärer som ska vidare mot Hassela... Näe, det tror jag inte på. Det finns taxi i Bergsjö, t ex.
Jag tror, om detta spår alls har någon bäring, att taxin kom från Bergsjöhållet. SP har åkt för långt, han är aningen desperat. Taxin dyker upp i mörkret och SP:s tumme far upp... Han får lift.
Citera
2017-01-01, 22:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Ska bli mycket intressant!
Nu var det ju någon som påstod att han satt kvar på bussen när den åkte förbi Råbo. Han for även förbi Ilsbo, Vattlång och Yttre. Vid Ingesarven lämnade han, enligt denne nägon, bussen och anträdde en promenad som skulle komma att ta honom närmare tre timmar att gå tillbaka till Råbo. Som en skänk från ovan kommer en taxi...

Ja många konstigheter - och även lite svårt att kartlägga den ”biten” då utsagorna går isär var han klev av bussen. Men om vi tittar på hur SP hanterat situationen efter mordet så framstår han i mina ögon som allt mer klarsynt och rationell.

Det naturliga för den som p.g.a. sjukdom i någon mån saknar rationellt tänkande hade givetvis varit att söka sig tillbaka samma väg som han kom upp till Bergsjövägen (758), vilket givetvis hade lett till ett tidigt gripande. Nu gjorde han inte det.

Med stor sannolikhet är det han brutit sig in i det närliggande fritidshuset för att där delvis övernatta .. ett antal timmar senare beger han sig i beckmörker
ut i i skogen, österut, för att framledes passera genom byn Silja på sin vandring mot E4. Det är en sträcka på drygt 7 km.. Hur fn många skulle klara den bedriften under samma förhållande?

Jag har en hel del skogsvana men jag tror inte att jag hade rott det ”projektet” iland utan att hamnat någon helt annanstans. Så hur psykotisk/paranoid/förvirrad kan GM egentligen ha varit den här natten??
Senast redigerad av LeeVan 2017-01-01 kl. 22:23.
Citera
2017-01-01, 22:22
Medlem
5549s avatar
Okej, så det var drygt 3 timmars promenad mellan busshållplatsen där han steg av och mordplatsen? Jag trodde det var betydligt mindre. Detta ändrar lite grann min syn på hela motivbilden.
Citera
2017-01-01, 22:32
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Men jag påstår att Nordanstigs Kommuns alla droskägare sköter den detaljen. Att köra 3 mil till Bergsjö, för att plocka upp 2-3 resenärer som ska vidare mot Hassela... Näe, det tror jag inte på. Det finns taxi i Bergsjö, t ex.
Jag tror, om detta spår alls har någon bäring, att taxin kom från Bergsjöhållet. SP har åkt för långt, han är aningen desperat. Taxin dyker upp i mörkret och SP:s tumme far upp... Han får lift.

Vi snackar sista bussen mot Bergsjö. Någon här i tråden har konstaterat att om SP kliver av norr om Råbo så har han cirka tre timmar på sig att promenera tillbaka. Efter att ha skött om sina ärenden där så har han minst tre timmar för att ta sig hem. Låter lite otroligt men inte helt osannolikt.
Citera
2017-01-01, 22:38
Medlem
Om han drabbats av en psykos, hur länge kan man räkna
med att den kan vara, någon?
Citera
2017-01-01, 22:40
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Okej, så det var drygt 3 timmars promenad mellan busshållplatsen där han steg av och mordplatsen? Jag trodde det var betydligt mindre. Detta ändrar lite grann min syn på hela motivbilden.
En snabb googling ger vid handen att promenaden från Ingesarven till Råbo tar c:a 2,50 timmar.

Åklagaren har varit förbannat tyst ett par dagar nu. Var är han? Har han julferie?
Citera
2017-01-01, 22:52
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Vi snackar sista bussen mot Bergsjö. Någon här i tråden har konstaterat att om SP kliver av norr om Råbo så har han cirka tre timmar på sig att promenera tillbaka. Efter att ha skött om sina ärenden där så har han minst tre timmar för att ta sig hem. Låter lite otroligt men inte helt osannolikt.
Fast nu lär han ju ha fått lift från Siljavägskälet, vid E4:an och norr om Hudik, på morgonen den 23:e. Kvinnan i bilen kör honom till sjukhuset där han får vård för skadorna i handen. (Läs tråden)
Citera
2017-01-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Hur långt är de från Hudiksvall till mordplatsen? 1.4 mil enligt vad jag får fram... så hur kan de ta 3 timmar att gå från busshållplatsen söder om råbosjön som ligger 3.9 km?

Kolla google maps själva om ni inte tror mig...

Detta fall påminner om de som diskuteras på ht.se Ljusdals fallet

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/soderhamn/varlden-oppnade-sig-jag-bestamde-mig-for-att-det-racker-nu
Citera
2017-01-02, 00:48
Medlem
Citat:
Att han gick av vid en tidigare hållplats kan vara ett medvetet val från hans sida för att inte direkt kopplas till händelserna i Råbo. Någon form utav alibi alltså.
Nu sket sig denna manöver i och för sig då han fick lift med taxichauffören. Det ska bli intressant att läsa FUPn då den kommer.
Hakar på där. Troligen var det ett medvetet val från hans sida. Kanske han hade tänkt sig ett steg uppåt i karriären. Från inbrott av den lägre graden till att avancera med sitt första åldringsrån. Det ingick väl då i planen att stiga av en hållplats före, för att inte bli sammankopplad med det rån han nu tyckte han var mogen för. Troligen hade han sett att kvinnan bodde ensam vid tidigare raider i trakterna. Tomma sommarstugor ger inte mycket vinst - en äldre kvinna i ödsligt hus skulle ge större utdelning! Tyvärr för en småtjuv i karriärstegen glömde han reka av för eventuell grannsamverkan.
Citera
2017-01-02, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Fast jag har kommenterat hur det är märkligt att han kunde komma undan uppbådet inklusive vovvar. Även om det senare visat sig finnas stora hål i bemanningen hos hälsingepolisen.

Kan det finnas en okänd GM som är still out there. Creepy.

Ja de har varit uppe tidigare men det verkar gång på gång glömmas bort, tillomed efter detta inlägg är det återigen bortglömt 😔
För det ÄR anmärkningsvärt! Man bör inte utgå från att han uppehållit sig i stugan, skulle det visa sig att han trots allt gjort det så får nog sökhundar gå i pension ...

Och plockar man bort alternativet att han skulle yrat runt i skogen hela natten så är allt återigen rätt skumt. Han kanske hade en osynlighetsmantel 😉

EDIT skrev lite knsigt, menar plockar man bort alternativet Att han uppehållit sig i stugan på natten, så har han alltså yrat runt i skogen hela natten. Utan att bli funnen trots stort pådrag.
Senast redigerad av cancancan 2017-01-02 kl. 00:55.
Citera
2017-01-02, 00:55
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Hur långt är de från Hudiksvall till mordplatsen? 1.4 mil enligt vad jag får fram... så hur kan de ta 3 timmar att gå från busshållplatsen söder om råbosjön som ligger 3.9 km?

Kolla google maps själva om ni inte tror mig...

Detta fall påminner om de som diskuteras på ht.se Ljusdals fallet

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/soderhamn/varlden-oppnade-sig-jag-bestamde-mig-for-att-det-racker-nu
Vi tror dig!
Men:
Någon här pratade om att SP missat hållplatsen och suttit kvar på bussen till hållplats Ingesarven, närmare Bergsjö. Från Ingesarven till Råbosjön tar det ungefär 2 tim o 50 minuter att promenera. Man ska alltså gå hela vägen söderut via Yttre, Vattlång, Ilsbo och hela vägen till Råbo...
OM den misstänkte klivit av vid närmaste hållplatsen så hade han varit framme hos sina offer efter kanske 20 minuter.
Nu hade det kunnat bli en riktig långpromenad, om inte - som någon här påstår - en taxi kommit åkande, på väg från Bergsjö till Hudiksvall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in