2017-01-01, 18:48
Medlem
svengörans avatar
Mekonomen och Autoexperten är ofta dyrare än märkesverkstaden så varför lämna till dom?
Citera
2017-01-01, 18:54
Medlem
JohnMayLivess avatar
Gäller o hitta en kunnig verkstad som kan just "ditt fabrikat". En normal timdebitering ligger idag kring 1000 kr för dessa verkstäder. Märkesverkstaden kan man nyttja tills bilen är max 3-4 år. Det är ren ocker i många fall hos märkesverkstaden.
Citera
2017-01-01, 18:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMayLives
Gäller o hitta en kunnig verkstad som kan just "ditt fabrikat". En normal timdebitering ligger idag kring 1000 kr för dessa verkstäder. Märkesverkstaden kan man nyttja tills bilen är max 3-4 år. Det är ren ocker i många fall hos märkesverkstaden.
Då åker du fel märke.
Citera
2017-01-01, 19:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Då åker du fel märke.
Vilka märken rekommenderar du resp varnar för?

Nu har jag ju redan köpt vag, men för andras info
Citera
2017-01-01, 19:06
Medlem
JohnMayLivess avatar
Märket kvittar en normal timdebitering hos märkesverkstaden ligger mellan 1300-2000 kr. Märkesverkstaden är ofta experter på att byta delar, att laga felet är det värre ställt med. Ofta är det du som kund som får betala deras "inkompetens". Om man lämnar sin bil med ett fel som yttrar sig genom att bilen rycker så kopplar de upp sin dator o läser av felkoder. Får de felkod på takluckemotorn så får man ett KF på det, elakt jag vet . Eller så får man ett KF där de vill byta alla delar vilka har en felkod. Som bekant så kan visa felkoder var följdfelkoder...Alla gör som de vill, så klart. Jag lämnar mina till min betrodda verkstad, de tar knappt 1000 kr/timmen. O man får fasta KF, vilka de håller oxå o kommer inte med "men vi är tvungen o ta 3 timmar till för att bla bla bla". Lämnar jag bilen för kamremsbyte o KF säger 3000 kr, så kostar det 3000 kr. Det som kan tillkomma är om det visar sig att det är nåt mer som måste byta (drivrem, rulle whatever), men då brukar endast kostnaden för delen tillkomma, arbetskostnaden är densamma.
Citera
2017-01-01, 20:52
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Märket kvittar en normal timdebitering hos märkesverkstaden ligger mellan 1300-2000 kr.

Lokala VAG/Audi tar 2300kr/timmen.
Citera
2017-01-02, 18:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Som rubriken säger, finns det någon anledning att lämna bilen hos en märkesverkstad istället för t.ex. en Mekonomen-verkstad när det är dags för service? Jag inser ju att märkesverkstaden förmodligen har större koll på just sitt märke, men hur stor skillnad gör det i praktiken? Hur mycket mer skulle ni vara beredda att betala för att lämna hos en märkesverkstad?
Citat:
Ursprungligen postat av Snb
Jobbar själv på en mekonomenverkstad och vi utför servicar och stämplar i serviceböcker. Precis likadant som hos en märkesverkstad.. dock mycket mycket billigare.
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Mekonomen och Autoexperten är ofta dyrare än märkesverkstaden så varför lämna till dom?

Stämplar man fortfarande i serviceböcker???

Jag har ingen service-bok till min Mercedes som jag köpte ny 2013. Jag får dock ett protokoll på vad som har gjorts. Däremot finns det en slags "elektronisk" servicebok i "digital form" hos återförsäljaren och/eller generalagenten. Poängen med detta är att om jag får krångel med bilen i något annat land så kan den lokala handlaren skriva ut serviceprotokollet på det aktuella landets språk.

Om jag minns rätt så ville generalagenterna eller återförsäljarna möta konkurrensen från Mekonomen och MECA och liknande företag och erbjöd serviceavtal när man köpte bilen. När jag räknade på vad min tidigare begagnade Mercedes kostade i service hos Mekonomen och liknande, så upptäckte jag att de kostade ungefär som hos Hedin Bil i och med serviceavtalet. Dessutom drar de en summa på ett par hundra i månaden via autogiro. Vill minnas att rabatten låg på ca: 34%. Och då föredrar jag att Hedin Bil servar min bil.

Och jag tror att även BMW och Audi har ett liknande system...
Citera
2017-01-02, 18:53
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Kan bara hålla med föregående talare - Mekonomen har blivit fruktasvärt dyra.

RING för prisuppgift gott folk.

Finns ingen anledning att serva på Mekonomen,AD,Autoexperten eller MEKA när dom håller samma pris.

När jag skulle serva (stora servicen) min förra Mercedes C-klass så valde jag till några extraval.

Hedin Bil: 8500 kr.
Mekonomen: 5800 kr
MECA: 4600 kr.

På min Mercedes jag köpte ny 2013 tecknade jag ett serviceavtal och varje service kostar 3083 kr oavsett om det är liten eller stor service.
Citera
2017-01-02, 21:20
Medlem
Ghandis avatar
Citat:

2017 är bara 18 timmar gammalt....men man kan redan nu utnämna detta citat tillårets dummaste.

timpris för icke märkesverkstad = 600 kr.

märkesverkstad tar ju 2000 - 2500 kr bara för att "felsöka"...dvs koppla in datorn o låta den arbeta själv 2-3 minuter.
Citera
2017-01-02, 21:36
Medlem
JohnMayLivess avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
2017 är bara 18 timmar gammalt....men man kan redan nu utnämna detta citat tillårets dummaste.

märkesverkstad tar ju 2000 - 2500 kr bara för att "felsöka"...dvs koppla in datorn o låta den arbeta själv 2-3 minuter.

Det finns få (inga?) verkstäder som tar 600 kr/timme idag, o då pratar jag om ställen där du får kvitto oxå. Skulle isf vara nån enmans-firma mitt ute i skogen i en jordhåla nånstans i Norrland? Normal taxa för random verkstad, på en helt godtycklig plats i Svedalas avlånga land är mellan 800-1200 kr/timme. I Stockholms trakten lär Mekonomen/Meca ligga runt 1200-1500 kr/timme?
Citera
2017-01-02, 23:41
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi

+moms ja
Citera
2017-01-03, 23:38
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Det finns få (inga?) verkstäder som tar 600 kr/timme idag, o då pratar jag om ställen där du får kvitto oxå. Skulle isf vara nån enmans-firma mitt ute i skogen i en jordhåla nånstans i Norrland? Normal taxa för random verkstad, på en helt godtycklig plats i Svedalas avlånga land är mellan 800-1200 kr/timme. I Stockholms trakten lär Mekonomen/Meca ligga runt 1200-1500 kr/timme?

finns autoexperten verkstad som ett exempel bara som tar 600 kr/timmen. Inga ovanligheter. men beror väl på var den ligger....o hur stor den är...

precis som man kan klippa sig för 3500 kr i Stockholm...så kan man göra det för runt 100lappen på annanstans i Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in