2007-07-03, 09:39
Medlem
miklons avatar
Som rubriken säger, finns det någon anledning att lämna bilen hos en märkesverkstad istället för t.ex. en Mekonomen-verkstad när det är dags för service? Jag inser ju att märkesverkstaden förmodligen har större koll på just sitt märke, men hur stor skillnad gör det i praktiken? Hur mycket mer skulle ni vara beredda att betala för att lämna hos en märkesverkstad?
Citera
2007-07-03, 09:59
Medlem
Flushbangs avatar
Antar att Mekonomen har utbildade mekaniker precis som volvo etc. Så länge du inte sitter och ska in med en Lada på 'märkesverkstad' så är Mekonomen säkert lika kompetenta. En service är inget avancerat heller.
Citera
2007-07-03, 11:10
Medlem
Snbs avatar
Jobbar själv på en mekonomenverkstad och vi utför servicar och stämplar i serviceböcker.

Precis likadant som hos en märkesverkstad.. dock mycket mycket billigare.
Citera
2007-07-03, 11:51
Medlem
Fuzzs avatar
Jag jobbar själv på märkseverkstad. Jag vill säga såhär. Att har du garanti på bilen eller om det gäller garantiärenden. Ska märkesverkstad anlitas. Annars ska en oberoende versktad kontaktas. Vi tar 1100/h. (pga massa personal)
Och en oberoende kanske mellan 300-600.
Citera
2010-01-21, 16:08
Medlem
Drar upp den här tråden igen. Har köpt en sprillans ny Golf. Att göra service hos VW är ju svindyrt. Jag förlorar väl ingen garanti på att göra det hos t.ex. Mekonomen? Har inte mina garantipapper framför mig nu, annars lär det ju stå där.

EDIT:
Från mekonomen.se
Citat:
I verkstaden servas och repareras bilar av alla märken, nya som gamla. Eftersom Mekonomen alltid använder originalreservdelar och följer biltillverkarens servicerekommendationer, gäller din nybilsgaranti. Din servicebok stämplas med Mekonomen Bilverkstad vilket ger dig trygghet och ett varaktigt värde på din bil. Dessutom får du hela 3 års garanti på reservdelarna.
Varför ska jag göra en pissdyr service hos VW när jag kan göra den mycket billigare på Mekonomen med samma villkor? Det enda som skiljer är ju stämplarna i serviceboken. Hur är ryktet om Mekonomen egentligen? Tänkte på om folk flyr från bilar på begagnatmarknaden om serviceböckerna är stämplade med Mekonomen.
Senast redigerad av Carl_X 2010-01-21 kl. 16:13.
Citera
2010-01-21, 16:17
Medlem
har du kollat hur mycket billigare mekonomen är??? köpte själv en ny bil för ett par år sen och har servat den på samma ställe ja köpte den. personligen så känns det rätt att serva på samma ställe med tanke på eventuell goodwill när garantin gått. självklart så får du serva bilen på mekonomen, du kommer inte att bli av med garantin.
Citera
2010-01-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kotlett-elvis
har du kollat hur mycket billigare mekonomen är??? köpte själv en ny bil för ett par år sen och har servat den på samma ställe ja köpte den. personligen så känns det rätt att serva på samma ställe med tanke på eventuell goodwill när garantin gått. självklart så får du serva bilen på mekonomen, du kommer inte att bli av med garantin.
Nej, jag kan inte påstå att jag har kollat några priser då det är ganska lång tid kvar till första servicen. Eventuellt har jag inbillat mig själv att VW är svindyra när det gäller service. Kommer givetvis ta in offerter från ett gäng ställen när det är dags.
Citera
2010-01-21, 16:29
Medlem
Krackshots avatar
Mekonomen (och andra oberoende verkstäder) använder inte orginalreservdelar, även fast dom säger det. Deras underleverantörer gör reservdelar enligt orginal specifikationer, men det är inte samma reservdelar. Tillverkas i andra fabriker i andra länder än t.ex. VWs egna reservdelsfabriker. Dock händer det ganska ofta att Mekonomen och liknande beställer reservdelar utav märkesverkstäder och då skiljer priset kunden får väldigt sällan mot vad h*n skulle få hos en märkesverkstad. Dock gäller detta bara reservdelskostnaden, arbetskostnaden skiljer oftast.
Då jag har jobbat inom reservdelsbranchen i fem år, både på en märkesverkstad och oberoende så vet jag detta, så ni Mekonomen-/Biltemafanboys behöver inte bemöda er att tjafsa.

Detta inlägg riktar sig mest mot Carl_Xs citat.
Citera
2010-01-21, 16:59
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Drar upp den här tråden igen. Har köpt en sprillans ny Golf. Att göra service hos VW är ju svindyrt. Jag förlorar väl ingen garanti på att göra det hos t.ex. Mekonomen? Har inte mina garantipapper framför mig nu, annars lär det ju stå där.

EDIT:
Från mekonomen.se

Varför ska jag göra en pissdyr service hos VW när jag kan göra den mycket billigare på Mekonomen med samma villkor? Det enda som skiljer är ju stämplarna i serviceboken. Hur är ryktet om Mekonomen egentligen? Tänkte på om folk flyr från bilar på begagnatmarknaden om serviceböckerna är stämplade med Mekonomen.

Samma villkor vette fan....

Mekonomen = Du får fel på bilen nånstans den är död eller punka, soppatorsk eller liknande. Bara punga upp 1500 till en bärgare + transport till verkstad ur egen plånbok.

VW = Du får fel på bilen nånstans den är död eller punka, soppatorsk eller liknande. Bärgare kommer... har du soppatorsk skickar dom i 5 liter GRATIS. kostar inte dig nånting, VW betalar. Punka.. bärgare byter hjul åt dig... VW betalar. Fel på bilen.. den är död. Bärgare kommer och tar den till verkstad, VW betalar plus att du får FRI lånebil under 3 dagar... är du lååångt hemifrån så betalar dom hotel åt dig tillåme.. Det kallas MOBILITET.

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/service/allt_om_service/mobilitetsgaranti.html

Jag lämnar till VW alla dagar i veckan.. det är fan värt tryggheten man får med servicen.
Senast redigerad av mythpimp 2010-01-21 kl. 17:07.
Citera
2010-01-21, 17:01
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Mekonomen (och andra oberoende verkstäder) använder inte orginalreservdelar, även fast dom säger det. Deras underleverantörer gör reservdelar enligt orginal specifikationer, men det är inte samma reservdelar. Tillverkas i andra fabriker i andra länder än t.ex. VWs egna reservdelsfabriker. Dock händer det ganska ofta att Mekonomen och liknande beställer reservdelar utav märkesverkstäder och då skiljer priset kunden får väldigt sällan mot vad h*n skulle få hos en märkesverkstad. Dock gäller detta bara reservdelskostnaden, arbetskostnaden skiljer oftast.
Då jag har jobbat inom reservdelsbranchen i fem år, både på en märkesverkstad och oberoende så vet jag detta, så ni Mekonomen-/Biltemafanboys behöver inte bemöda er att tjafsa.

Detta inlägg riktar sig mest mot Carl_Xs citat.

Mekonomen & biltema får väl andra-sorteringen. det märkesverkstan inte vill ha kan mekonomen/biltema köpa billigt.??
Citera
2010-01-21, 17:16
Medlem
club01s avatar
Det där med garantier och grejer kan vara svårt som fan när det handlar om oberoende verkstäder.
Jobbar själv på en märkesverkstad och vi har fått in flera fall där folk har servat på mekonomen eller annat som hävdar att garantier gäller. Men när det kommer till kritan så kan vw neka dom i alla fall.

Sen var det någon som nämnde det här med goodwill. Den kan man säga hej då till om man har servat någon annan stans än vw egna verkstäder. Prisskillnaden mot vad man får är inte speciellt stor. Absolut inte nu när dom kör long life service. Så sällan man servar ändå så dom extra slantarna kan man hosta upp med för att slippa problem i framtiden.
Citera
2010-01-21, 17:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Samma villkor vette fan....

Mekonomen = Du får fel på bilen nånstans den är död eller punka, soppatorsk eller liknande. Bara punga upp 1500 till en bärgare + transport till verkstad ur egen plånbok.

VW = Du får fel på bilen nånstans den är död eller punka, soppatorsk eller liknande. Bärgare kommer... har du soppatorsk skickar dom i 5 liter GRATIS. kostar inte dig nånting, VW betalar. Punka.. bärgare byter hjul åt dig... VW betalar. Fel på bilen.. den är död. Bärgare kommer och tar den till verkstad, VW betalar plus att du får FRI lånebil under 3 dagar... är du lååångt hemifrån så betalar dom hotel åt dig tillåme.. Det kallas MOBILITET.

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/service/allt_om_service/mobilitetsgaranti.html

Jag lämnar till VW alla dagar i veckan.. det är fan värt tryggheten man får med servicen.
Men det där du pratar om är väl har väl egentligen ingenting med att göra var bilen servas, bara att den ska servas enligt spec? Eller ställer VW kravet att service ska vara gjord på auktoriserad verkstad? Vill du ändå ha den mobilitet du pratar om kan du teckna en räddningsförsäkring för en ganska liten peng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in