2016-12-28, 13:20
Medlem
Herrcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Hur går/gick "telefonfusket" till? Var det så enkelt som att folk satt med bluetoothsnäckor i öronen kopplade till sina telefoner och fick svaren upplästa? Vore det inte skitlätt för provvakterna att se om någon satt med en öronsnäcka på sig?

De använder sig av dolda hörsnäckor som sitter direkt på trumhinnan, du måste ha otoskop för att upptäcka dem.
Citera
2016-12-28, 13:39
Medlem
Citat:
Hur går/gick "telefonfusket" till? Var det så enkelt som att folk satt med bluetoothsnäckor i öronen kopplade till sina telefoner och fick svaren upplästa? Vore det inte skitlätt för provvakterna att se om någon satt med en öronsnäcka på sig?

De öronsnäckor jag använde var mindre än huvudet på en tändsticka. Man får ut dem med hjälp av en magnet. De syns inte om du så lyser in i örat med en ficklampa. Därför metoden är så klockren.

- F
Citera
2016-12-28, 14:07
Medlem
teasardigs avatar
Är det samma typ av öronsnäckor som i det här klippet? https://www.youtube.com/watch?v=OO0_CmhMF9k
Citera
2016-12-28, 18:00
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Är det samma typ av öronsnäckor som i det här klippet? https://www.youtube.com/watch?v=OO0_CmhMF9k

I ett avsnitt av SVT Dold så framgick det väl att öronsnäckan var i storlek av ett riskorn, tror jag.
Citera
2016-12-29, 23:56
Medlem
Despiracys avatar
Så hur gick det på senaste HP? Åkte några dit och vad fick de för juridiska repressalier?
Citera
2016-12-30, 04:17
Medlem
Despiracys avatar
Jag var nämligen en av dom som hade fått ett erbjudande att köpa och tackat ja, men som senare banga för att det helt enkelt inte var värt juridiska repressalier. 2 års avstängning är väl en helt OK risk att ta i jämförelse...
Citera
2016-12-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despiracy
Så hur gick det på senaste HP? Åkte några dit och vad fick de för juridiska repressalier?

Har länkats ett par gånger, 51 personer blev tagna och polisanmälda samt avstängda i två år. De flesta spökskrivare har därför försvunnit härifrån. De jag anlitade för ett år sedan klarade sig, känner inte till någon mer jag kan bekräfta gjorde det.
Citera
2016-12-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarenn
Har länkats ett par gånger, 51 personer blev tagna och polisanmälda samt avstängda i två år. De flesta spökskrivare har därför försvunnit härifrån. De jag anlitade för ett år sedan klarade sig, känner inte till någon mer jag kan bekräfta gjorde det.

Spökskrivare är de som skriver med falskleg, inte de som säger svaren i öronsnäckor. Och några spökskrivare har inte tagits va? Känns som att det ska mycket till för att man ska torska där.
Citera
2017-01-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Spökskrivare är de som skriver med falskleg, inte de som säger svaren i öronsnäckor. Och några spökskrivare har inte tagits va? Känns som att det ska mycket till för att man ska torska där.

Spökskrivare i vardagligt tal refererar just nu till alla fuskare skulle jag vilja påstå. Det är trots allt ett "spöke" som skriver provet åt personen. Någon annan, någon som "inte är på riktigt".
Citera
2017-01-04, 07:42
Medlem
Citat:
Spökskrivare i vardagligt tal refererar just nu till alla fuskare skulle jag vilja påstå. Det är trots allt ett "spöke" som skriver provet åt personen. Någon annan, någon som "inte är på riktigt".

Mja, tycker att ordet spökskrivare börjat missbrukas i den här tråden. En spökskrivare är någon som skriver under allonym, namnet på en annan, existerande person. När man telefonfuskar så skriver man ju provet åt sig själv, fast med hjälp av någon annan som säger provsvaren i hörsnäckorna.
Citera
2017-01-11, 18:05
Medlem
Citat:
Jag håller med ovanstående talare; termen är egentligen inte kopplad till fusk. Spökskrivare har funnits hur länge som helst, t.ex. i bokbranschen.
Inom akademin har det länge funnits spökskrivare som skrivit uppsatser åt folk. Termen i sig säger ingenting om legaliteten.

= Mupparna som åkte dit på telefonmetoden är inga spökskrivare. Om folk vill ha ett bra resultat på HP är det betydligt bättre att be någon faktiskt skriva provet åt dem.
Citera
2017-01-27, 15:30
Medlem
Hur säker är man som köpare av fusket under vårens HP? Är det inte så att man har 25% chans att få fullpott på ett provpass och klara av resterande provpass utan problem m.h.a öronsnäckorna? Kan det vara så att UHR väljer att införa 4 olika provpass för alla provsession istället för enbart en provsession som sist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in