Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Visst är det väl ändå märkligt att republikanerna då aldrig lyckas enas om ett genomtänkt förslag till hur den svenska republikanska författningen skulle se ut. Inte en enda gång.
Som tidigare nämnts kan vi kopiera Finlands eller Islands system rakt av. Finns ingen anledning att återuppfinna hjulet.
Men som vanligt presterar du inte ett argument för monarkin eller mot republiken. Att något är svårt innebär nämligen inte att det är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Tvärtom! När en personlig åsikt delas av huvuddelen av ett folk, så blir det både en politiks hållning och ett mycket starkt att argument.
Här använder du mystiska termer. Vad menar du med "en politiks hållning"? På vilket sätt är "en politiks hållning" ett argument?
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det är för att Du inte lyckas skilja på mitt argument för
monarkin, och Din uppfattning om
kungahuset. Detta är givetvis inte identiska företeelser. Det är monarkin förtjänster jag argumenterar för. Rätt bra också, om jag för säga det själv.
Nej. Monarkins popularitet är inte per definition en reflektion av dess legitimitet. Tror också du får svårigheter att särskilja folkets generella stöd för monarkin från folkets specifika gillande av nuvarande kungafamilj. Med andra ord, en mindre sympatisk kungafamilj skulle potentiellt urholka folkets stöd för monarkin.
Oavsett så är din apell till popularitet ett klassiskt argumentationsfel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nu har vi svarat på Din frågor, så nu vänder vi på kuttingen en stund:
1) Vilka reella problem ser Du i dagens svenska statschefslösning? Inte symbolpolitiska eller känslomässiga, utan reella.
Skattepengar missbrukas.
Människovärdet rangordnas på godtycklig grund.
Den tredje statsmakten, och därmed befolkningen, distraheras från viktig samhällsbevakning ("Kolla! Prinsessan har en klänning från HM! Krigsrubrik på nyhetsplats!")
Demokratiska/meritokratiska ideal urholkas.
Kompetensbrist inom kungliga ansvarsområden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
2) Har Du någon politisk och/eller författningsmässig lösning som med tämligen hög sannolikhet åtgärdar de där problemen?
Finland/Island.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Om man skall meritera sig för ett opolitiskt, men symboliskt mycket högstående ämbete, som i huvudsak gått i arv sedan 1544 - hur skulle man kunna göra det på något bättre sätt än att ärva ämbetet?
Det för också med sig den fördelen att statschefen kan representera hela folket - inte blott de som på honom har röstat.
Nu anför du ett annat argumentationsfel, nämligen ett
cirkelresonemang.
Din premiss utgår från att ämbetet över huvud taget bör finnas, vilket inte är etablerat utan snarare föremålet för denna diskussion.
Vidare följer inte din slutsats, dvs att ett ärvt ämbete representerar hela folket, av någon premiss alls.
Du får gärna utveckla på vilket sätt en statschef som innehar sitt ämbete utan meriter kan anses representera hela folket? Jag är mycket nyfiken på ditt resonemang kring detta.
Men om jag ändå skulle svara på din så kallade fråga föreslår jag en tävlingsprogramserie i SVT - "So You Think You Can King?"
Deltagarna ställs in för en rad uppgifter: Memorera och hålla ett tal utan att staka sig, vinka och le längst, vaska flest flaskor Dompa på utsatt tid, köra fortast på landsväg, lyfta en jättesax och klippa ett band flest antal gånger, hänga flest antal medaljer och ge en grattishälsning på engelska på utsatt tid, och så vidare.
Vinnaren blir kung för ett år. Familjen Bernadotte får självklart vara med och tävla.